14 pytań o stronę www, które warto zadać klientowi – część 2

Praca freelancera: jak prowadzić negocjacje z klientem nad stroną www?

Obecnie każda profesjonalna firma, która poważnie traktuje swoją działalność i klientów, inwestuje w posiadanie strony www. Tym można tłumaczyć stosunkowo dużą ilość zleceń na stworzenie strony www, czy to rozwiązania dedykowanego, budowanego od podstaw, czy prostej witryny zbudowanej na szablonie WordPress.

Popularność tego typu prac sprawia, że jako koder lub programista masz spore szanse, aby otrzymać właśnie takie zlecenie. Wielu osobom może się wydawać, że nie ma nic prostszego, niż zrobienie strony na WordPress. Niestety efektem takiego podejścia są zerwane umowy, niekończące się poprawki lub rozczarowani klienci, którzy nie otrzymali tego, na czym im zależało.

Praca freelancera: jak prowadzić negocjacje z klientem nad stroną www?
O co freelancer musi zapytać klienta zanim rozpocznie pracę nad stroną www?

Dlatego właśnie przed podjęciem realizacji zlecenia warto porozmawiać z klientem o jego oczekiwaniach i celach, jakie stawia swojej nowej stronie www. Dotyczy to także starszych witryn, którym potrzebny jest redesign i odświeżenie wyglądu.

O co warto zapytać klienta? W poprzedniej części naszego tekstu radziliśmy, aby przed rozpoczęciem współpracy zapytać zleceniodawcę o jego oczekiwania wobec strony, jej funkcje, konwersję użytkowników oraz samą grupę odbiorców – a zatem o to wszystko, co będzie wpływało na ostateczny kształt projektu.

W tej części chcemy podpowiedzieć wam, o co zapytać zleceniodawcę, aby uniknąć pomyłek i nieporozumień w kwestiach formalnych.

 

1. Jakie strony www ci się podobają i dlaczego?

Na to swobodne pytanie klienci na ogół lubią odpowiadać. Dlaczego warto, abyś je zadał? Po pierwsze, dajesz do zrozumienia, że opinia i gust klienta mają dla ciebie znaczenie i chcesz je uwzględnić w projekcie.

Po drugie wybór stron sporo mówi o smaku klienta i o tym, jaką lubi estetykę: nowoczesną, minimalistyczną, cukierkowo-pastelową, dziewczęcą, agresywną? Łatwiej będzie ci dostosować projekt do oczekiwań klienta, kiedy dowiesz się, co lubi.

Po trzecie, kiedy obejrzysz strony, jakie podobają się klientowi, możesz również zdecydować, jakie elementy odpowiadają celowi, który chce osiągnąć ze swoją stroną, a jakie nie.

 

2. Kim jest twoja konkurencja i czym się od nich różnisz?

Dobrze jest wiedzieć, z kim konkurujesz o uwagę swoich odbiorców, aby twój projekt miał szansę się przebić lub… ustanowić nowy standard. Nawet jeśli nie ma to większego znaczenia dla samego klienta, na pewno ma znaczenie dla użytkowników.

Jeśli sam jako użytkownik masz do wyboru trzy strony, które robią to samo, prawdopodobnie odrzucisz te, które wydają się przestarzałe lub „starają się za bardzo”, a przez to sprawiają wrażenie sztucznych. Ostatecznie skorzystasz z tej, która ma przyjemny dla oka, budzący zaufanie design.

Zanim zaczniesz projektować, zapoznaj się z dokonaniami konkurencji, aby wiedzieć, w czym twoja strona może „pokonać” ich witryny.

 

3. Jak zmierzycie rezultaty?

Oczywiście cele firmy mogą się zmieniać, ale dobrze jest z góry wiedzieć, jak będą mierzone wyniki twojej pracy i co jest aktualnym celem. To może być zwiększenie konwersji, większy ruch na stronie, dłuższy czas pozostawania na stronie (niższy wskaźnik odrzuceń) a nawet… bardziej zadowoleni klienci.

 

4. Jaki masz budżet?

Są dwa powody, dla których po prostu musisz zadać to pytanie.
Po pierwsze musisz wiedzieć, ile pieniędzy firma przeznaczyła na stronę www. Nie zawsze przedsiębiorcy wiedzą, ile jest warta nowa witryna i w takiej sytuacji powinieneś podać kilka przykładów witryn wraz z ceną wykonania.
Nie musisz od razu skreślać firm, które nie mają ustalonego konkretnego budżetu, o ile oczywiście chcą szczerze porozmawiać o tym, czego potrzebuje ich strona i w jakiej kwocie mogą się zamknąć.

Po drugie, musisz również wiedzieć, jaki zakres usług ma wchodzić w podaną cenę. Unikaj klientów, którzy nie rozmawiają z tobą szczerze o finansach. Jeśli klient nie potrafi lub nie chce podać ci stawki przed rozpoczęciem pracy, co da ci pewność, że zakres prac nagle się nie powiększy, stawka nie zmniejszy, a termin płatności nie wydłuży?

 

5. Na kiedy ma być gotowe?

Każdy projekt ma jakiś deadline, czasem wyznaczany przez klienta i zależny tylko od niego, a czasem powiązany z dużym wydarzeniem. Jeśli masz przygotować redesign sklepu z myślą o poświątecznych wyprzedażach, kilkutygodniowe opóźnienie stawia pod znakiem zapytania celowość projektu.

Kiedy planujesz pracę, nie zakładaj, że zmieścisz się w terminie lub nie, w zależności od tego, czy coś wypadnie, czy nie. Stwórz plan, który uwzględnia, jak pilny jest dany etap pracy i ściśle się go trzymaj.

 

6. Z kim będziesz pracował nad stroną?

To pytanie jest ważne, ponieważ może wpływać na tempo i rytm twojej pracy. Jeśli działasz sam, możesz dowolnie ustawić etapy pracy. Jeśli jednak wiesz, że oprócz ciebie do pracy nad projektem zaangażowani są fotograf, grafik i copywriter, musisz uwzględnić terminy oddania projektu tak, aby opóźnienie z twojej strony nie skutkowało opóźnieniem pracy innych osób.

Pamiętaj także, aby zapytać, kto będzie odpowiedzialny za aktualizowanie treści na stronie. Od tej odpowiedzi zależy, jakiego CMS warto użyć. Jeśli stworzysz system aktualizacji trudny w obsłudze dla przeciętnego użytkownika, twój projekt będzie generował problemy w obsłudze, zamiast je rozwiązywać.

 

7. Kto jest moją osobą do kontaktu?

To pytanie może niewiele znaczyć w przypadku start-upów i mikroprzedsiębiorców, ale jeśli pracujesz na zlecenie większej firmy warto zapytać, kto będzie odpowiadał za kontakt z tobą, a tym samym za przekazanie ci potrzebnych plików graficznych i zdjęć, dostęp do baz lub treści do uzupełnienia na stronie.

Jeśli nie ustalisz, kto odpowiada za kontakt z tobą, ryzykujesz opóźnienie pracy powstałe nie z twojej winy, ale dlatego, że ktoś nie udostępnił ci narzędzi lub materiałów do pracy.

Warto także ustalić, kto przekaże ci feedback po ukończonym etapie pracy lub odbiorze całego projektu. Jeśli to możliwe, wybierz jedną osobę, aby w finalnym etapie pracy nie otrzymać pięciu sprzecznych ze sobą opinii od różnych pracowników.

 

O co freelancer powinien zapytać przed stworzeniem strony www – podsumowanie

Stworzenie strony www wymaga ustalenia kilku szczegółów przed rozpoczęciem pracy, aby uniknąć nieporozumień i szeregu poprawek przy oddawaniu gotowego produktu.

Przede wszystkim powinieneś zebrać maksymalnie dużo informacji o tym, czym zajmuje się twój klient, jakie ma oczekiwania wobec swojej strony i na czym ma polegać konwersja – dzięki tym wiadomościom będziesz mógł dostosować architekturę strony do jego potrzeb.

Kolejnym ważnym punktem jest rozpoznanie grupy odbiorców, ponieważ to ona w dużej mierze determinuje stylistykę i szczegóły techniczne dotyczące strony. Nie zaszkodzi również, jeśli zapytasz przy tym klienta, jakie strony mu się podobają i kto jest jego konkurencją – te wiadomości pomogą ci stworzyć taką stronę, która jednocześnie spodoba się klientowi i da mu przewagę nad innymi formami z tej samej branży.

Nie zapomnij też omówić szczegółów formalnych: budżetu, terminów, ewentualnej współpracy z innymi specjalistami. To zapewni ci komfort pracy i pozwoli uniknąć marnowania czasu na negocjacje po tym, jak zaczniesz pracę nad projektem.
Powodzenia!

Czytaj także: O co zapytać klienta przed zaprojektowaniem strony www?

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar