Błędy UX, które odstraszają użytkowników

Im dłużej potrafisz zatrzymać użytkownika na swojej witrynie, tym lepiej! Rzecz w tym, że tak naprawdę nie masz dużo czasu, aby zdobyć jego uwagę i przekonać, że na stronie znajdują się wartościowe treści.
Ten czas to dokładnie 5 sekund. To niedużo, jeśli wziąć pod uwagę, że od decyzji podjętej w tak krótkiej chwili zależy, czy sprzedasz produkt lub usługę lub przekażesz, jaka w ogóle jest funkcja twojej strony.

Błędy UX, które odstraszają użytkowników
Jakich błędów UX unikać

Dlatego właśnie tak ważne jest, aby UX na stronie było możliwie najbliższe perfekcji. Nawet jeśli posiadasz narzędzia i umiejętności, które zagwarantują stworzenie doskonałego interfejsu, wszystkie twoje wysiłki pójdą na marne, jeśli w projektach popełniasz te błędy.

 

Jakich błędów unikać, aby twoje UX nie odstraszało użytkowników

1. Różnorodność zamiast spójności

Nadmiar jest wrogiem zwłaszcza młodych, początkujących projektantów, którym zależy na pokazaniu całego wachlarza umiejętności.
Tymczasem użytkownicy naprawdę doceniają spójność na stronie głównej i podstronach. Nie każ im zgadywać, czy ten fioletowy przycisk rejestracji służy do tego samego, co niebieski ani dlaczego podstrona z danymi do kontaktu wygląda, jakby należała do innego serwisu.

Trzymaj się konsekwentnie tych samych schematów kolorów na stronie www, w mediach społecznościowych i w aplikacjach mobilnych.
Ogranicz się do maksymalnie dwóch fontów w maksymalnie czterech wielkościach. Uważaj na bardzo ozdobne i wyszukane fonty: mogą spowolnić stronę, a do tego na ogół są mało czytelne.

 

2. Szybkość nie jest ważniejsza od UX

Nie liczysz na to, że odbiorca strony będzie poświęcał ci całą uwagę przez kolejny kwadrans – i słusznie. Mądrze jest unikać elementów, które spowalniają ładowanie strony i zniechęcają użytkownika, ale nie kosztem wszystkich elementów, które mogą przyciągnąć i zainteresować odbiorcę.
Co z tego, że strona załaduje się w ułamku sekundy, skoro nie będzie na niej nic, co skłoni użytkownika do pozostania?

Szybkość ładowania nie przyda się także, jeśli strona jest przeładowana grafikami i komunikatami tak, że przestaje być czytelna. Rozpraszanie użytkownika i dekoncentrowanie go masą wyskakujących okien i przypominajek nie jest ani dobrze widziane przez odbiorców, ani skuteczne. Stara zasada, że przesyt powoduje odrzucenie, znajduje swoje odbicie również w UX.

 

3. Lekceważenie standardów branży

Obecnie raczej zachęca się projektantów do personalizacji projektów, wyłamywania się z szeregu, do bycia kreatywnym. Nie jest to równoznaczne z promowaniem słabych projektów, które nie służą niczemu poza irytowaniem użytkownika.

W tym wypadku personalizacja oznacza skupienie się na potrzebach użytkownika, a nie na widzimisię projektanta. Możesz spodziewać się, że użytkownik oczekuje pewnego podobieństwa np. panelu logowania lub zamykania komunikatów do tego, co już zna, ale jeśli „uniwersalny” design nie odpowiada celom strony ani zachowaniom odwiedzających, po prostu go zmień.

 

4. Myląca hierarchia elementów

Pamiętaj, że użytkownik spędza na stronie średnio 2,6 sekundy, zanim przejdzie do konkretnej strefy lub sekcji na stronie. Kolejne 180 milisekund zajmie mu przejście do następnej sekcji.

Logo, menu i wyszukiwarka to obszary, które użytkownicy odwiedzają najczęściej i które najbardziej ich interesują. Kolejne elementy to przyciski mediów społecznościowych, główny obrazek w tle lub nagłówku i sama treść (teksty). To, co umieścisz w stopce, zobaczy najmniej odwiedzających.

Warto ułożyć elementy zgodnie z hierarchią ważności użytkownika, aby do maksimum wykorzystać jego uwagę podczas odwiedzin strony. Zanim przystąpisz do projektowania, sprawdź, jakie są cele użytkownika, po co odwiedza witrynę i pozwól mu to znaleźć w pierwszej kolejności.

 

5. Praca nad kilkoma celami jednocześnie

Projektowanie tak, aby odpowiedzieć na różne potrzeby i osiągnąć przy tym różne cele stawiane przez zleceniodawcę rzadko jest dobrym rozwiązaniem. Twoim podstawowym celem powinno być poprowadzenie użytkownika tak, aby wykonał określoną czynność.

Jeśli zatem zaprezentujesz odbiorcy zbyt wiele ścieżek, które może wybrać, niepotrzebnie wszystko skomplikujesz.
Zacznij projekt od ustalenia, jaki jest podstawowy cel użytkownika: po co odwiedza twoją stronę? Wybierz taki typ nawigacji, który pozwoli mu ten cel zrealizować szybko i bez niepotrzebnych pytań. Zadbaj o każdy krok tego procesu, a przede wszystkim unikaj rozpraszania.

 

5 błędów UX, które zniechęcają użytkowników – podsumowanie

Wszystkie te błędy mogą wydawać ci się oczywiste, kiedy o nich czytasz, czy jednak potrafisz uniknąć ich w swoich projektach? Spróbuj krytycznie ocenić swoje dotychczasowe prace: co mogło pójść lepiej?

Nawet jeśli twój projekt jest już wdrożony, warto przeprowadzać testy A/B i regularną ewaluację, aby zobaczyć, czy ruch na stronie odbywa się tak, jak to był zaplanowane i czy użytkownicy nie napotykają na trudności z poruszaniem się po stronie oraz realizacją swoich celów.