7 oryginalnych sposobów na blokadę twórczą copywritera

Znasz to poczucie pustki w głowie lub walki z samym sobą o każde kolejne zdanie tekstu dla klienta? Twórcza blokada zdarza się wszystkim copywriterom – czasem wystarczy gorszy dzień, a czasem zlecenie, do którego nie masz serca.
Można przyjąć, że miarą profesjonalizmu copywritera jest to, czy wciąż potrafi dostarczyć tekst bardzo wysokiej jakości niezależnie od tego, czy ma „flow”, czy pisanie tego dnia przychodzi muz trudem.

Blokada twórcza - rady dla copywriterów

Jak pokonać pisarską blokadę? Kreatywne sposoby dla copywriterów

Jak obudzić w sobie pasję do pisania i odzyskać łatwość przelewania myśli na papier? Każdy copywriter ma na to swoje metody – od „oczyszczenia głowy” i zajęcie się czymś zupełnie innym niż zlecenie aż do pisania „mimo wszystko” z nadzieją, że płynność tekstu wreszcie się pojawi.

O sposobach na przerwanie twórczej blokady pisaliśmy już tutaj. Aby odpoczynek zadziałał, daj swojej głowie odpocząć: zadręczanie się pustą kartką potrafi zmęczyć jak cały dzień intensywnej pracy, a frustracja nie sprzyja wykrzesaniu z siebie twórczej energii.

 

Jak przerwać blokadę pisarską? 7 kreatywnych zadań dla copywriterów

1. Wycinankowe opowiadanie

Oryginalnie ta metoda wymagała dostępu do chociaż jednej gazety i nożyczek – polega na tym, że wycinasz z gazety kilka przypadkowych słów i na ich podstawie towarzysz historyjkę. Ponieważ gazety cyfrowe ustępują miejsca wydaniom elektronicznym, zamiast robić wycinanki z gazety, możesz użyć generatora słów (dostępny tu KLIK).

Wylosuj trzy słowa z czterech kategorii: na tych 12 słowach zbuduj historię, która zamknie się w 1800-2000 znaków ze spacjami. Tematyka dowolna, wykonanie dowolne: puść wodze fantazji i daj sobie odpocząć od zlecenia.

 

2. Opisz pierwszą rzecz

Opisz pierwszą rzecz, na jaką padnie twój wzrok, kiedy wyjrzysz za okno lub pierwszą rzecz w twoim życiu – pierwszy rower, pierwsze wakacje nad morzem, pierwszy dzień w szkole. Niewielka trudność techniczna tego zadania pozwoli ci skupić się na przyjemności pracy ze słowem, a do tego uwolni przyjemne wspomnienia.

 

3. Wymyśl definicję znanego słowa

Raz jeszcze skorzystaj z generatora słów. Teraz napisz definicję wylosowanego pojęcia tak, jak sam je widzisz i jak o nim myślisz. Daj sobie na to przynajmniej pół godziny. Możesz też podnieść poprzeczkę i przygotować definicje słów dla przedstawicieli obcej cywilizacji, dla których nic na Ziemi nie jest oczywiste.

 

4. Metoda 7 x 7 x 7

Znajdź siódmą książkę na półce, otwórz ją na siódmej stronie, wybierz siódme zdanie i zacznij pisać opowiadanie lub poemat, które zaczyna się właśnie od niego.

 

5. Napisz teaser

Im większa blokada, tym większa pokusa prokrastynacji – serial, ciekawa książka, ten reportaż w gazecie, który czeka na ciebie od kilku dni… Przekuj swoją ciekawość w ćwiczenie i napisz teaser na 3-5 zdań do tego, co aktualnie cię zajmuje. Potrafisz przekonać potencjalnego odbiorcę do swojego pomysłu?

 

6. Napisz haiku

Haiku to japońska forma poetycka, która składa się dokładnie z 14 sylab, w układzie 5-7-5 sylab. Mało? Niezależnie od tego, czy piszesz post na blog czy tekst „o nas”, musisz dokładnie wiedzieć, jaki jest najważniejszy przekaz twojej wiadomości. Zabawa z haiku uczy „kondensowania” treści do najważniejszych punktów.

 

7. Połącz rzeczy

Pomyśl o dowolnie wybranej marce – sportowej, odzieżowej, elektronicznej. Gotowe? Teraz wybierz losowy obrazek np. z generatora Lorem Picsum lub z dowolnego banku zdjęć po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „random”. Połącz markę z obrazem i stwórz na ich podstawie nagłówki. Gimnastykowanie wyobraźni, jak połączyć dwa niepowiązane ze sobą tematy ma również znaczenie praktyczne: klienci często zakochują się w zupełnie nieodpowiednich zdjęciach, grafikach lub konceptach, a ty jako copywriter musisz połączyć je w całość.

A jakie ty masz sposoby na blokady pisarskie? Czekamy na twój komentarz!

Skomentuj

avatar