Sposoby dla freelancerów na podniesienie zarobków

Zbuduj swoją wiarygodność i zarabiaj więcej

Badanie przeprowadzone przez Useme (tutaj) wskazuje, że problemem dla wielu freelancerów jest wysokość dochodów. Co zrobić, aby zarabiać więcej? Na takie pytanie freelancerzy odpowiadają na dwa sposoby: pracować dla większej ilości klientów albo podnieść stawki.

Pierwsze rozwiązanie wybierane jest często przez początkujących freelancerów. Stosowane przez dłuższy czas może jednak doprowadzić do zniechęcenia i wypalenia zawodowego.
Nie da się również w nieskończoność windować stawek do góry. Jeśli jakość twoich prac nie jest warta twojej ceny, trudno ci będzie znaleźć klienta, który zgodzi się na podane warunki.

Aby zarabiać więcej jako freelancer, możesz z powodzeniem stosować obie te metody. Ważne jednak, żeby twój wizerunek odpowiadał stawkom, które proponujesz klientom. Aby przekonać ich do twoich warunków, musisz być jednak wiarygodny jako profesjonalista. Co ci w tym pomoże?

Sposoby dla freelancerów na podniesienie zarobków
Jak freelancer może zbudować wiarygodność?

7 rad dla freelancerów – jak zbudować wiarygodność i zarabiać więcej?

 

1. Twoja strona www musi być dobra

Klient, który szuka freelancera w internecie jest podobny do klienta, który robi zakupy online. Twoja strona to twoje narzędzie sprzedaży. Niestety, wciąż wielu freelancerów zaniedbuje swoje strony www i w ten sposób odstrasza klientów. Nieaktualizowana strona z przestarzałym designem i bez próbek prac w tym kontekście jest jak komunistyczny sklep z octem na półkach.

Twoja strona powinna być miejscem, które przekonuje klienta, że to właśnie ty masz rozwiązanie dla ich problemów i dostarczysz produkt, który idealnie wpasuje się w jego potrzeby.

Zacznij od znalezienia przejrzystego, eleganckiego layoutu i zadbaj o zawartość wysokiej jakości. Potrzebny ci będzie główny tekst, lista usług, które oferujesz, portfolio, opinie i rekomendacje od dotychczasowych klientów oraz – jeśli prowadzisz – blog. Regularnie aktualizowany wskazuje na to, że strona wciąż jest aktywna.
Jeśli nie jesteś pewny, jak prezentuje się twoja strona, zerknij na to, jak wyglądają witryny twojej konkurencji. Co możesz zrobić, żeby twoja strona zapadała w pamięć bardziej niż ich?

 

2. Wykorzystaj opinie klientów

Każdy może napisać, że jest terminowy, profesjonalny, rzetelny i świetnie dogaduje się z klientami. A co, jeśli to samo powie o tobie ktoś inny? Zrobisz większe wrażenie na potencjalnych klientach, kiedy będziesz mógł przedstawić zdanie poprzednich współpracowników.

Porozmawiaj z poprzednimi klientami lub kolegami z zespołu, którzy mogliby wystawić ci rekomendację. Wykorzystaj także LinkedIn, abyś mógł powołać się na „publiczne” polecenia. Nawet jeśli twoje doświadczenie w branży jest niewielkie, nadal możesz użyć opinii, które opisują twój charakter – na przykład potwierdzają terminowość lub profesjonalne podejście.

 

3. Przedstaw swoje wykształcenie i doświadczenie

Specyfika branż kreatywnych jest taka, że od wykształcenia kierunkowego ważniejsze jest zdobyte doświadczenie, umiejętności i prace, które je potwierdzają. Absolwent fizyki może okazać się świetnym programistą, ale nie każdy polonista będzie dobrym copywriterem.
Jeśli jednak zdobyłeś wykształcenie w dziedzinie, którą się zajmujesz, potraktuj je jako dodatkowy atut, który zwiększa twoją wiarygodność.

 

4. Żadnych zapachów z kuchni

Moment, w którym zaczniesz wciągać klienta do twojego prywatnego życia, to moment, w którym tracisz swoją wiarygodność. Niezależnie od tego, z jakim klientem się spotykasz, na czacie video czy na spotkaniu – zachowaj profesjonalny dystans.

Używaj adresu, który jest powiązany z domeną twojej strony – nie „słodkich” domen, jak buziaczki czy autografy. Jeśli pracujesz w domu, nie pozwalaj dzieciom odbierać twoich telefonów biznesowych i staraj się rozmawiać z klientami w takich miejscach, gdzie odgłosy domowego życia nie będą ci przeszkadzały.

 

5. Stwórz swoją markę

Nic nie przekonuje klienta do twoich usług tak, jak świadomość, że w swojej branży jesteś autorytetem. Freelancer, który ma wyrobioną markę, jest rozpoznawalny – to freelancer, który traktuje serio swoją pracę i wie, co robi.
Rozważ pisanie bloga, stworzenie e-booka, gościnne wpisy w magazynach branżowych, nagrywanie podcastów, udział w webinariach lub warsztatach. To wszystko nie tylko zwiększy twoją wiarygodność, ale również pomoże ci dotrzeć do nowych klientów.

 

6. Trzymaj się swoich stawek

W branżach kreatywnych negocjacje są częścią pracy. Pamiętaj jednak, że jeśli godzisz się na stawki niższe od twoich średnich, dajesz sygnał, że nie jesteś pewny swojej wartości.
Ustal jasny i przejrzysty cennik różnych usług i trzymaj się go. Negocjacje są możliwe, ale nie schodź poniżej minimalnej ceny za usługę, jaką podałeś w cenniku.

 

7. Spisuj umowy lub korzystaj z serwisów zabezpieczających płatności

Kontrakty nie są niezbędne, jeśli pracujesz jako freelancer, jednak dobrze mieć prawne zabezpieczenie wykonanej pracy. Nie tylko chroni i ciebie, i klienta, ale również buduje profesjonalne relacje.
Jeśli kontrakt nie wchodzi w grę, skorzystaj z usług serwisów dla freelancerów. Dzięki nim zabezpieczysz płatności i wystawisz faktury nawet, jeśli nie masz własnej działalności gospodarczej.

 

Podsumowanie – jak freelancer może zarabiać więcej?

Zbudowanie wiarygodności to pierwszy krok na drodze do zwiększenia zarobków freelancera. Kluczem do stworzenia wizerunku profesjonalnego specjalisty jest wyraźne rozgraniczenie życia prywatnego i zawodowego oraz podkreślenie tego, co przemawia na twoją korzyść. Warto eksponować swoje wykształcenie i doświadczenie, poparte opiniami i rekomendacjami klientów lub współpracowników. Pomocnym narzędziem będzie w tym LinkedIn.

Wiarygodność możesz podnieść również poprzez dzielenie się wiedzą i zyskanie statusu eksperta w danej dziedzinie.
Ważne jest także, aby trzymać się ustalonych stawek. Za szybko udzielane obniżki sprawiają wrażenie, że cennik został sztucznie zawyżony – żaden klient nie chce się poczuć oszukiwany w ten sposób.

Zapisz