Projektowanie graficzne - co musisz wiedzieć

Do pracy jako projektant graficzny przyciągają różne kwestie: dla jednych jest to kreatywny charakter pracy, dla innych wysokość zarobków osiąganych przez profesjonalistów. Innym ważnym aspektem jest również pewność, że w naszym nasyconym obrazami świecie praca dla grafika znajdzie się zawsze.

Kiedy zaczynasz naukę projektowania graficznego, pierwszym celem jest opanowanie narzędzi pracy – najczęściej programów do tworzenia grafiki wektorowej i rastrowej, rzadziej do składu tekstu. Czy zestaw kompetencji obejmujący znajomość Adobe Photoshop i Illustrator wystarczy, aby wyrobić sobie pozycję na rynku pracy zdalnej i przyciągać dobrych klientów?

Chociaż nie sposób wyobrazić sobie współczesnego świata bez grafik, praca dzisiejszego projektanta nie polega na tym, co praca jego kolegi po fachu sprzed trzydziestu lat. Wraz ze zmieniającymi się trendami i rozwojem technik wizualnych, zleceniodawcy poszukują u freelancerów innych kompetencji niż tylko biegłej obsługi pakietu Adobe.

Projektowanie graficzne - co musisz wiedzieć
Kodowanie, typografia, branding – jakich umiejętności szukają zleceniodawcy u grafików?

Możesz oczywiście stać się wybitnym specjalistą w jednej dziedzinie, ale taki wybór na początku kariery zawodowej jako freelancer oznacza nie tylko mniejsze pole do szukania zleceń, ale również większą konkurencję.
Zamiast z góry zakładać, jaka będzie twoja specjalizacja, pracuj nad kompetencjami w wielu dziedzinach. Pozwoli ci to oferować szerszy zakres usług, a z czasem wybrać ten zakres, w którym czujesz się najlepiej.

 

Praca zdalna dla grafików: jakich kompetencji potrzebujesz jako freelancer?

 

1. Kreatywność
Pierwszy punkt na liście na pewno nie jest dla ciebie zaskoczeniem. Nie chodzi tylko o to, żeby „mieć pomysły”. Kreatywność to również umiejętność pracy w wyznaczonych ramach i ograniczeniach (estetycznych, finansowych, czasowych) oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań Kreatywność przyda ci się w pracy oraz… przy jej braku. Nie jest trudno być twórczym, kiedy masz „flow”, sztuką jest pozostać kreatywnym, kiedy masz blokadę twórczą.

 

2. Komunikacja
Efektywna komunikacja z klientem to podstawa pracy zdalnej. Oprócz niej ważne jest również umiejętność zrozumienia, czego oczekuje on od projektu. To z kolei wymaga kultywowania tak egzotycznych umiejętności, jak słuchanie, przyjmowanie feedbacku i wyjaśnianie znaczenia designu bez plątania się w technicznych zagadnieniach.

 

3. Typografia
Na ogół graficy traktują typografię po macoszemu – ważniejsze jest, jak operujesz kolorem i jak obrabiasz fotografie, niż jak składasz tekst.

Jednym z największych błędów początkujących grafików jest przeświadczenie, że do zaprojektowania typografii wystarczy biblioteka fontów. W cenie są projektanci, którzy potrafią odróżnić dobrze zaprojektowany font od słabszego produktu oraz złożyć tekst tak, aby nie odstawał jakością od reszty projektu.

Znajomość typografii oznacza, że twój klient będzie mógł ci zlecić kompleksową pracę – na przykład opracowanie szaty graficznej i przygotowanie składu materiałów promocyjnych. W ten sposób stajesz się bardziej efektywny, a tym samym możesz liczyć na lepiej płatne i ciekawsze zlecenia.

 

4. Kodowanie
Dawny podział na bycie online i offline przestaje powoli obowiązywać – dziś bezpieczniej jest założyć, że jeśli odbiorca zauważy twój materiał poza siecią, szczegółów poszuka właśnie w niej.

Nie musisz być ekspertem w programowaniu, ale znajomość podstaw da ci sporą przewagę nad konkurencją. Po pierwsze, będziesz mógł zaproponować kompleksowy produkt – na przykład wykonanie grafiki na stronę www i jej pocięcie – a to oznacza większą wygodę dla klienta. Po drugie, zrozumienie mechanizmów kodowania pozwoli ci na lepszą i bardziej efektywną współpracę z programistami.

Jakie umijętności dla grafika
Co musi wiedzieć grafik? Podstawowe kompetencje dla projektantów.

 

5. Media interaktywne
Przy obecnym poziomie zaawansowania technicznego ciężko jest być specjalistą „od wszystkiego”, dlatego nie namawiamy cię, aby oprócz szlifowania umiejętności projektanta uczyć się także filmowania, animacji czy fotografii.
Cyfrowy świat lubi jednak różnorodność, dlatego nie trać kontaktu z mediami, które nie należą do wąskiego kręgu twojej specjalizacji. Nie musisz być w nich mistrzem, ważne, aby wiedzieć, że istnieją i jak można je kreatywnie wykorzystać.

 

6. Branding
Czasy firm, których materiały graficzne każdego roku wyglądały jak stworzone pod inną marką, minęły bezpowrotnie. Zleceniodawcy doceniają siłę i wartość brandingu, dlatego aby zrozumieć potrzeby klienta, musisz rozumieć jego markę. Obserwuj, jak robią to najlepsi: jak grafika i layout współgrają z treściami zamieszczanymi na mediach społecznościowych i na video.

 

7. Techniczne know-how
Tak, znajomość pakietu Adobe to jedna z podstawowych umiejętności grafika. Nie chodzi tylko o to, aby wiedzieć, co zrobić, żeby krzywe zachowywały się tak, jak tego oczekujesz i umieszczania elementów na warstwach. Ucz się oglądając warsztat pracy innych, aby zrozumieć, jak działa twoje narzędzie i co jeszcze możesz z nim osiągnąć.

 

8. Tworzenie prezentacji
Wymyślenie świetnego pomysłu albo rewolucyjnego rozwiązania to jedno, a sprzedanie go klientowi to zupełnie inna kwestia. Może się zdarzyć, że do swojej koncepcji będziesz musiał przekonać kilku przełożonych lub gremium zleceniodawców. Umiejętność storytellingu i tworzenia prezentacji może wydawać ci się mało przydatna, ale to właśnie ona może zaważyć na tym, czy twój projekt zostanie zaakceptowany.

 

8 podstawowych umiejętności grafika – podsumowanie

Kiedy zaczynasz naukę projektowania, samo opanowanie skrótów klawiaturowych pakietu Adobe jest sporym osiągnięciem. Jako grafik w oczywisty sposób skupiasz się na zagadnieniach technicznych i tym, aby jak najlepiej poznać tajniki tworzenia i edytowania grafik w Adobe Illustrator i Adobe Photoshop.

Twoje szanse na rynku pracy zdalnej zwiększą również inne umiejętności oprócz technicznego know-how. W cenie jest obecnie interaktywność i znajomość wielu mediów: ne musisz być w nich mistrzem, ale chociaż podstawowa znajomość typografii i kodowania jest mile widziana przez zleceniodawców.
Znaczenie mają także kompetencje miękkie, takie jak sprawna komunikacja, umiejętność przekazywania pomysłów i wyczucie marki.