Sprawdź, czy jesteś dobrym szefem

Często drobne, codzienne zachowania uchodzą naszej uwadze, w przypadku szefów i liderów to one robią największą różnicę.

Jak zachowuje się wyjątkowy szef? Każdy z nas ma swoją listę wymarzonych cech przełożonego – i swojego, i tego, jakim sam chciałby być: wyrozumiały, łagodny, który nie hamuje rozwoju pracownika…

Sprawdź, czy jesteś dobrym szefem
9 znaków, że jesteś dobrym szefem

Kiedy jednak zastanowimy się nad tym głębiej, nikt nie potrzebuje pobłażliwego szefa, ale takiego, który zmotywuje do pracy i… pozwoli uczyć się na błędach.

Jakie jeszcze zachowania cechują naprawdę wyjątkowego szefa?

 

1. Analizuje działania, aby zrozumieć motywację

Czasem pracownik popełnia błąd, podejmuje się zadania, do którego brakuje mu kompetencji lub działa bez zgody szefa. Niekoniecznie kieruje się przy tym dobrem firmy, ale raczej własnymi interesami.

W takiej sytuacji najłatwiej jest przyjąć, że taka osoba nie słucha poleceń lub że nie zależy jej na firmie. Zawsze jest jednak głębsza przyczyna. Czasem jest to brak satysfakcji z pracy, większe ambicje, frustracja, poczucie bycia marginalizowanym – a czasem oczekiwanie, że praca zapewni coś więcej niż wysokie stanowisko i podwyżki.

Efektywny szef radzi sobie z sytuacjami, a naprawdę dobry szef analizuje, co leży u ich podstawy. Dzięki temu może wprowadzić zmiany, które przynoszą większe korzyści.

 

2. Wybacza… i zapomina

Kiedy pracownik popełni błąd – szczególnie jeśli jest to naprawdę istotna pomyłka – łatwo zacząć postrzegać go tylko przez pryzmat tej jednej wpadki.

Dobry szef potrafi cofnąć się o krok, odsunąć na bok pamięć o pomyłce i nie pozwolić, aby pomyłka, wada lub słabość danej osoby przesłaniała mu cały jej obraz.

Dobrze jest nie pamiętać o cudzych błędach, ale jeszcze lepiej – zupełnie o nich zapomnieć.

 

3. Traktuje cele pracownika z taką samą uwagą, jak cele całej firmy

Dobry szef inspiruje pracowników do osiągania celów firmy, ale pracownicy naprawdę dobrego szefa mają poczucie, że to, co służy im, służy też całej firmie. Nietrudno się dziwić: dla kogo ty sam pracowałbyś bardziej, dla siebie samego czy dla cudzej korzyści?

Niezależnie od tego, czy chodzi o indywidualny rozwój, okazję, aby zabłysnąć czy o naukę zupełnie nowych rzeczy, pracownik, który widzi w tym własną korzyść, zawsze wypadnie lepiej od tego, który działa tylko z myślą o firmie – i sprawi mu to większą przyjemność!

 

4. Wspiera bez zobowiązań

Dziś brzmi to może egzotycznie, ale dobry szef w przypadku konfliktu na linii pracownik-klient powinien raczej brać w obronę pracownika – w przeciwnej sytuacji podważa jego wiarygodność i autorytet.
Oczywiście po wszystkim dobry szef weźmie pracownika na stronę i porozmawia na temat konfliktu, ale nie zrobi tego wobec klienta.

 

5. Nie podejmuje decyzji publicznie

Kiedy należy podjąć decyzję, najlepszą osobą nie jest szef, ale pracownik, który najczęściej zajmuje się daną sprawą.

Dobrego szefa od przeciętnego odróżnia także to, że wie, kiedy warto pozostawić ostatnie słowo temu, kto lepiej zna określone zagadnienie.

 

6. Nie uważa kontroli za nagrodę

Dla wielu osób marzy o pozycji przełożonego, aby mieć wszystko pod kontrolą.
Dobry szef nie nadużywa możliwości „wtrącania się” w to, jak pracownik wypełnia swoje obowiązki, dlatego nie jest postrzegany jako strażnik, ale jako ktoś, kto pomaga.

 

7. Pozwala, aby pracownicy sami się uczyli (również na swoich błędach)

Wyjątkowy szef nie krzyczy ani nie jest apodyktyczny, raczej razem z pracownikiem stara się sprawdzić, w czym tkwił błąd i co zrobić, aby uniknąć takich pomyłek na przyszłość. Pomaga w ten sposób znaleźć lepszy sposób, a nie sposób… dyscyplinarny.

Dobrzy szefowie w gruncie rzeczy nie muszą krzyczeć ani udzielać reprymend. Pracownik i tak wie, że zrobił coś nie tak – a najlepiej zapamiętujemy to, czego nauczyliśmy się na własnych błędach.

 

8. Pozwala pracownikom mieć swoje własne pomysły

Jako dobry szef widzisz potencjał swoich pracowników i znajdujesz sposoby, aby mogli wyjść ze swoimi inicjatywami rozwoju, uprawnień i modyfikacji.

 

9. Kończy dzień z przeświadczeniem, że można było zrobić coś lepiej

Bycie liderem oznacza przede wszystkim szukanie rozwiązań dla problemów, jakie zgłaszają pracownicy.

Dlatego właśnie najlepsi szefowie wracają do domu z poczuciem, że niektóre rzeczy mogli zrobić szybciej, sprawniej, lepiej i nie żałują, że odnoszą się do swoich współpracowników z sympatią i zrozumieniem.