Blog firmowy: 26 rzeczy, których potrzebujesz do bloga klienta

Blogi w ciągu zaledwie dekady ewoluowały z internetowych pamiętników to jednego z najważniejszych narzędzi marketingowych. Przyciągają odbiorców, do których marketerzy na próżno usiłują dotrzeć innymi kanałami i nie mają konkurencji, jeśli chodzi o budowanie zaangażowania.

Założenie i prowadzenie bloga firmowego jest więc zleceniem, które jako freelancer często spotkasz na portalach ogłoszeniowych dla osób pracujących zdalnie. Zleceniodawcy wysoko cenią kompleksowe usługi, dlatego jeśli potrafisz postawić blog, zadbać o jego optymalizację oraz uzupełnić treściami, Twoje szanse na zlecenie wzrosną.

Blog jest również wspaniałym narzędziem do budowania marki osobistej i pozycji eksperta w danej dziedzinie. Dla freelancera mogą również stanowić podstawę portfolio i platformę, która zdobędzie klientów.

W dobie WordPressa wydaje się, że nie ma nic łatwiejszego niż stworzenie bloga: potrzebujesz tylko pomysłu. Żeby jednak w pełni wykorzystać jego potencjał, zbudować grupę stałych odbiorców i dotrzeć do klientów, musisz zadbać o kilka dodatkowych rzeczy.


Nowy blog: 26 obowiązkowych elementów

Oto 26 „must have” każdego bloga, od których warto zacząć budowanie własnego serwisu i zgromadzonej wokół niego społeczności. Wykorzystaj je do projektów prywatnych i komercyjnych zleceń!

Domena
Wybierz nazwę bloga, którą będzie łatwo zapamiętać i która od początku będzie sygnalizowała, czym się zajmujesz – to ważna informacja dla odbiorcy. Zastanów się także nad członem po kropce: .com? .pl? Własna domena?

Hosting
Oceń, ile miejsca i na jakie pliki potrzebujesz, porównaj oferty hostingów i ich bezpieczeństwo.

Jak założyć blog: 26 must have
Jak założyć blog: domena i hosting

Technologia
W jakim języku ma być zbudowana strona? Jeśli wiesz, że poprawki, modyfikacje i aktualizacje będziesz zlecał osobie trzeciej, technologia powinna być prosta i popularna.
W przypadku popularnych stron typu blog, najczęściej spotykane rozwiązanie, to założenie strony na WordPress – poważniejsze zmiany w kodzie będą wymagały znajomości relatywnie prostego języka Python.
WordPress ne jest jednak jedynym rozwiązaniem. W sieci znajdziesz sporo kreatorów stron ww, od Wix.com czy Squarespace.com czy polski WebWav.com.

Cel
Pisanie dla samego pisania jest super, jeśli takie właśnie masz hobby lub jeśli Twój zleceniodawca nie dba, czy publikowane treści będą spójne z wizerunkiem firmy.
Twoja strona może mieć różne cele: marketingowe, informacyjne, związane z e-commerce. Weź je pod uwagę podczas wyboru layoutu, theme, zestawu tematów na wpisy.

Jak założyć blog: 26 must have
Jak założyć blog: layout

Layout i kolorystyka
Jeśli blog ma być częścią komunikacji już istniejącej marki, koniecznie zachowaj spójność. „Samodzielny” blog również zasługuje na przejrzysty, przyjazny layout i dobór kolorów, który wzmocni komunikat.

Typografia
Blog to przede wszystkim medium do czytania, a na czytelność tekstu wpływają wysokość liter, interlinia oraz tzw. wysokość x, która określa proporcję między linią bazową pisma a linią wydłużenia górnego. Zadbaj, aby twój blog był łatwy w czytaniu. Koniecznie zwróć uwagę na to, czy w foncie występują wszystkie polskie znaki i czy dobrze wyświetlają się w różnych przeglądarkach.

Tło
Czyli to, czego nigdy nie zauważasz, dopóki jest naprawdę nie do zniesienia. Kontrastowe lub bardzo jasne tło utrudnia lekturę, a w przypadku bloga to najistotniejsza wartość.

Obrazy
Obraz to świetny sposób, aby przykuć uwagę odbiorcy i zachęcić go do pozostania na stronie. Stockowe zdjęcia również się sprawdzą, ale zadbaj o ich jakość i dopasowanie do tekstu.

Jak założyć blog: 26 must have
Jak założyć blog: bezpieczeństwo

Rozdzielczość ekranu i responsywność
Kochamy smartfony, dlatego spora część ruchu może pochodzić właśnie w urządzeń mobilnych. Nie trać tego potencjału i zadbaj, aby strona była czytelna i estetyczna w każdej rozdzielczości.

Różne przeglądarki
Przetestuj, czy blog wygląda również dobrze na różnych przeglądarkach, desktopowych i mobilnych. Czy zdjęcia dobre się skalują, czy polskie znaki wyświetlają się bez podmiany na domyślny krój?

Mapa strony
Twoi użytkownicy docenią, jeśli pokażesz im kilka skrótów, szczególnie jeśli blog jest połączony np. ze stroną sprzedażową. Site map to również obowiązkowy element dla robotów Google. Na WordPress stworzysz je z prostą wtyczką.

Nawigacja
Jeśli na blogu planujesz także otworzenie sklepu, nawigacja między blogiem a sklepem powinna być czytelna i intuicyjna. Nie zostawiaj miejsca na niepewność użytkownika, czy właśnie nie przeszedł na jakąś złodziejską witrynę.

UI i UX
Zachowaj prostotę – niesłabnącą popularnością cieszą się strony o minimalistycznym layoucie. Im mniej elementów odwracających uwagę odbiorcy od głównej treści i przekazu strony, tym lepiej. W projekcie strony lub wyborze theme na WordPress możesz wykorzystać znajomość prostych tricków psychologicznych, dzięki którym strona będzie bardziej przyjazna.

Jak założyć blog: 26 must have
Jak założyć blog: responsywność, rozdzielczość i wygląd

Okienko pop-up
Tak, pop-upy denerwują wszystkich, ale wciąż pozostają najbardziej skutecznym narzędziem pozyskiwania nowych klientów i tzw. generowania leadów, czyli zdobywania osób, które są zainteresowane twoją ofertą.

Przyciski
Chcesz zachęcić do polubienia twojego profilu na FB albo zapisania się do newslettera? Przyciski call to action to twój wielki sprzymierzeniec. Zaplanuj ich wygląd i umiejscowienie, aby osiągnąć maksimum korzyści.

Reklamy
Zachowaj umiar z reklamami. Nikt nie lubi stron, które wyglądają jak mało profesjonalny słup ogłoszeniowy. Warto, aby reklama była spójna z treścią bloga – będzie wtedy mniej irytująca.

Jak założyć blog: 26 must have
Jak założyć blog: odbiorcy i persona

Odbiorcy
Poznaj swoją publiczność. Stwórz personę i dopasuj treści do jej potrzeb. Jakie informacje, rady czy freebies możesz zaoferować modelowemu odbiorcy?

Treści
Lepiej rzadziej, ale dobrze niż często, ale byle jak. Koniecznie zadbaj o content, który przyciągnie odbiorców. Im bardziej „treściwy”, informujący i unikalny, tym lepiej. Poświęć sporo uwagi tytułowi. To on ma największą siłę przyciągania do wpisu!

Optymalizacja
Koniecznie zapoznaj się z podstawami SEO i zadbaj o to, aby strona, zdjęcia i teksty były zoptymalizowane pod wyszukiwarki Google. Zapewni ci to wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania i dopływ nowych odbiorców.

Social media
Ruch w sieci skupia się głównie w mediach społecznościowych, dlatego koniecznie umieść na stronie przyciski, które będą umożliwiały udostępnienie treści w mediach społecznościowych. Warto zadbać również o obecność samego bloga w przestrzeni mediów społecznościowych – pomogą Ci w tym narzędzia dla content managerów.

Jak założyć blog: 26 must have
Jak założyć blog: media społecznościowe i SEO

Rejestracja
Planujesz wysyłkę newslettera lub zakupy w ramach bloga? Potrzebujesz dobrego formularza rejestracji, który będzie prosty w obsłudze, a jednocześnie przekona użytkownika do postawienia swoich danych.

Bezpieczeństwo
Nic nie odstrasza użytkowników bardziej niż informacja o nieaktualnym certyfikacie bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli na blogu zapraszasz do pozostawienia danych kontaktowych.

Analiza
Aby jeszcze lepiej zoptymalizować stronę, korzystaj z narzędzi do zbierania statystyk i analizowania ruchu na blogu. Dzięki temu zorientujesz się, czego szukają odbiorcy i jak możesz zachęcić ich do pozostania na twojej stronie.

Jak założyć blog: 26 must have
Jak założyć blog: technologia

Stopka strony
Nawet jeśli wydaje ci się, że nikt nie zwróci na nią uwagi, stopka to ważny element. Informuje, kto jest autorem bloga lub theme, zawiera też informację o tym, kiedy strona była aktualizowania.

Unikalność
Użytkownik sieci jest dosłownie bombardowany treściami, dlatego aby przebić się do jego świadomości zrezygnuj z pomysłu na kopię bloga, który sam lubisz czytać. Stwórz nowy blog na nowy temat, którego nie wyczerpał nikt przed tobą.

Świeżość
To samo dotyczy twojej strony. Pamiętaj o regularnych aktualizacjach zarówno front- jak i back-endu, aby wszystko działało bez zarzutu, a użytkowników nie wystraszyła witryna dosłownie pokryta pajęczą siecią.


Tworzenie bloga od postaw – dlaczego warto?

Jeśli nawet nie jesteś zapalonym blogerem/blogerką, warto wiedzieć, jak samodzielnie stworzyć stronę www do publikacji treści.
Kiedy pracujesz jako freelancer, tworzenie blogów, proste modyfikacje na stronach www, prowadzenie firmowego serwisu informacyjnego czy kwestie związane z optymalizacją będą często pojawiały się w zleceniach.

Własny blog to zatem twoje narzędzie do ćwiczeń oraz potencjalne uzupełnienie portfolio: możesz pokazać na nim, czego się nauczyłeś, co umiesz i jak skuteczny jesteś. Jeśli do tego zdecydujesz się na prowadzenie bloga branżowego, wzrośnie twoja wartość jako eksperta w danej dziedzinie.

Skomentuj

avatar