Co dobrze wiedzieć, kiedy zlecasz pracę freelancerowi

Zleć pracę freelancerowi

 

Kiedy warto zlecić pracę freelancerowi? To dobre rozwiązanie, jeśli potrzebujesz nowej strony internetowej, logo albo contentu na blog, a nie chcesz korzystać z usług agencji multimedialnej. Podobnie jeśli sam działasz w branży kreatywnej i dostajesz zlecenie, na które brakuje ci czasu albo które nie do końca pokrywa się z twoimi kompetencjami, możesz poszukać podwykonawcy-współpracownika.

Co dobrze wiedzieć, kiedy zlecasz pracę freelancerowi
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/Unsplash-242387/?tab=latest&pagi=1

Ci, którzy raz zlecili pracę mobilnemu specjaliście, zwykle przekonują się do takiej formy zatrudnienia i regularnie korzystają z usług freelancerów. Jeśli dopiero planujesz takie rozwiązanie  – ten poradnik jest dla ciebie!

Dlaczego warto zlecić pracę freelancerowi

Zatrudnij mobilnego specjalistę, jeśli potrzebujesz określonej usługi lub dzieła, na które etatowym pracownikom brakuje czasu lub… umiejętności. Dużą rolę gra także oszczędność. Umowa o dzieło lub zlecenia zawsze jest tańsza niż umowa o pracę – a ta dla freelancerów nie jest zbyt atrakcyjna.

Freelancer to także osoba o świeżym spojrzeniu i wiedzy eksperta. Trudno przecenić wartość, jaką może wnieść do projektu dzięki kompetencjom i doświadczeniu ze współpracy z różnymi klientami. Mobilni specjaliści posiadają zwykle doskonałą znajomość dziedziny, którą się zajmują, a także są na bieżąco z trendami i nowymi rozwiązaniami. Możesz im zaufać, jeśli oczekujesz dobrze wykonanej usługi.

Najczęstsze obawy

Największe wątpliwości przy zlecaniu pracy freelancerowi budzi pytanie, co przedsiębiorca otrzyma w ramach ustalonej kwoty oraz opłacalność outsourcingu. W dalszej kolejności pojawiają się także pytania dotyczące feedbacku, poprawek, komunikacji i wreszcie możliwości śledzenia przebiegu pracy.

Co dostanę?

Zleceniodawcy często obawiają się, co otrzymają za swoje pieniądze. Aby uniknąć nieporozumień, należy jeszcze przed rozpoczęciem współpracy poprosić o dokładny opis dzieła, jego specyfikację i harmonogram prac. Jeśli zlecenie dotyczy większego dzieła, można także spisać umowę lub kontrakt. Jako zleceniodawca masz prawo wiedzieć, czego się spodziewać i za co płacisz.

Jeśli chcesz oszczędzić sobie kłopotu z kwestiami prawnymi i formalnymi, możesz skorzystać z usług serwisu useme.eu. Dzięki zabezpieczeniu płatności zyskujesz gwarancję, że dzieło zostanie wykonane, a wykonawca otrzyma wynagrodzenie dopiero, kiedy zaakceptujesz dzieło. Dodatkowo nie będziesz musiał podpisywać umów, bo wszystkie usługi są rozliczane fakturą VAT.

Za co właściwie płacę?

To kolejna wątpliwość zleceniodawcy: czy nie przepłacam? Jaki jest stosunek jakości do ceny?

Za swoje pieniądze masz pełne prawo oczekiwać, że wybrany wykonawca poświęci pracy nad twoim zleceniem czas i maksimum uwagi. Pamiętaj jednak, że w podanej cenie zamyka się nie tylko czas pracy freelancera, ale także wszystkie wartości, które nie są oczywiste na pierwszy rzut oka. To profesjonalizm, doświadczenie, cenne know-how.

Jeśli czujesz się zaniepokojony efektywnością pracy przy większym zleceniu, podziel je na etapy, z których każdy będzie osobno płatny – wykonawca otrzyma wynagrodzenie po ukończeniu każdego kolejnego etapu. Dzięki temu będziesz miał pewność, że całość zlecenia nie będzie realizowana w ciągu ostatnich dwóch dni przed deadlinem, ze szkodą dla jakości wykonania i dłuższym czasem na wprowadzenie poprawek.

Nie bój się poprosić freelancera o stworzenie planu pracy i harmonogramu, którego będzie się trzymał, abyś wiedział, na jakim jest etapie. Możesz także uzgodnić z wykonawcą użycie jednego z programów do ewidencji pracy. Listę użytecznych narzędzi znajdziesz tutaj.

Czy to się opłaca?

Kiedy widzisz gotowe logo, komplet wizytówek i papier firmowy, możesz pomyśleć, że właściwie mogłeś zrobić to sam i wcale nie musiałeś płacić za coś, co wydaje się takie oczywiste. Nie zapominaj jednak, że efekt końcowy jest poprzedzony całym procesem kreacji i projektowania, a najtrudniej jest znaleźć najprostsze rozwiązanie.

Łatwo jest skopiować czyjąś pracę, ale aby stworzyć oryginalny projekt potrzebne jest know-how, wyczucie estetyki, znajomość najnowszych trendów w e-świecie. Dlatego powinieneś zaufać specjaliście, dla którego projektowanie to chleb powszedni. Przecież owoc jego pracy będzie reprezentował twoją firmę, budował jej wizerunek i stanowił o pierwszym wrażeniu, jakie zrobisz na potencjalnych klientach.

To samo dotyczy innych dziedzin pracy twórczej – pisania aplikacji webowych i mobilnych, tworzenia stron i sklepów internetowych, wizerunkowych sesji zdjęciowych, contentu na twojego firmowego bloga czy profil na Facebooku.

Tak naprawdę trudno jest dokładnie i precyzyjnie oszacować, ile korzyści przyniesie twojej firmie dobry design i w jakim stopniu inwestycja się zwróci. Sumy, które duże firmy inwestują w kreowanie wizerunku może być jednak wskazówką, na ile ważne są te elementy w świecie marketingu. Powinieneś rozważyć swoją sytuację, przeanalizować, co wymaga zmiany, określić, jaki efekt chcesz osiągnąć i co komunikować swoim klientom, a potem – znaleźć freelancera, który pomoże ci to osiągnąć.

Jak się dogadamy?

Nie musisz znać się na wszystkim – skoro zatrudniasz specjalistę, masz prawo oczekiwać, że wyjaśni ci niezrozumiałe kwestie. Dlatego jeśli czegoś nie rozumiesz, nie wahaj się pytać i prosić o szczegóły, a jeśli przygotowujecie kontrakt, umowę lub – jak w przypadku useme – szczegóły oferty, nie podpisuj i nie zgadzaj się na rzeczy, których nie rozumiesz.

A jeśli mi się nie spodoba?

Być może widziałeś krążące po sieci komiksy i rysunki pobłażliwie traktujących klientów, którzy zamawiają grafikę, stronę lub logo, a po konsultacji z krewnym lub przyjacielem domagają się użycia gradientu, fontu Comic Sans i dodania zdjęcia ukochanego pieska. Nie chcesz może Comic Sans, ale… chciałbyś mieć także wpływ na to, jak ma wyglądać twoja strona www, co ma zawierać wpis na bloga albo w jakiej stylistyce chcesz mieć wykonane zdjęcia.

Samo „nie podoba mi się” niewiele wnosi ani nie jest wskazówką dla freelancera, co zmienić, ale konstruktywny feedback może ułatwić wam współpracę. Zanim uprzesz się jednak przy zdjęciu pieska i Comic Sans pomyśl, że zatrudniony przez ciebie freelancer prawdopodobnie lepiej niż ty orientuje się w trendach i specyfice środowiska internetowego. Dlatego zaufaj mu, jeśli namawia cię na stronę responsywną albo odradza „ciężkie” animacje we Flashu.

Najważniejsze, abyś ustalił, jaki jest cel danego zlecenia, co ma poprawić i jak zwiększyć potencjał twojej firmy. Na styku twojego doświadczenia w branży i doświadczenia freelancera może powstać naprawdę dobry projekt!

Zapisz