Co ustalić ze zleceniodawcą, zanim zaczniesz pracę?

O czym musisz pamiętać, zanim zaczniesz pracę nad zleceniem?

 

Co robisz, kiedy rozpoczynasz współpracę z nowym klientem? Wystarcza ci umowa słowna i praca „na wiarę”? Jeśli tak, kusisz los i narażasz się na zupełnie niepotrzebne ryzyko. Nawet jeśli podpisujesz umowę o dzieło lub kontrakt albo zabezpieczasz się przez useme.eu, pamiętaj o punktach, jakie powinien zawierać opis dzieła. Dzięki kilku szczegółom unikniesz nieporozumień w przyszłości, a także oszczędzić sobie podwójnej pracy i stresu.

Co ustalić ze zleceniodawcą, zanim zaczniesz pracę?
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/geralt-9301/

Ceny i stawki

To najważniejsza rzecz, jaką musisz ustalić i zabezpieczyć jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. Wyceniasz swoją pracę za godzinę czy według wartości projektu? Upewnij się, że klient rozumie i zgadza się na twoje warunki, aby uniknąć sporów i opóźnień płatności.

Poczucie bezpieczeństwa u freelancerów

Klienci zwykle proszą o wycenę całego projektu, jeśli jednak preferujesz stawki godzinowe, podaj stawki minimalną i maksymalną. Przedstaw klientowi, w jakich ramach czasowych masz szansę zrealizować zlecenie. Dolna granica zabezpiecza ciebie – jeśli ukończysz zlecenie wcześniej, klient będzie zobowiązany zapłacić za minimalną podaną przez ciebie ilość godzin. Górna granica z kolei dotyczy zabezpieczenia klienta. Nie będzie ci musiał zapłacić więcej niż ustaloną przez was górną stawkę, nawet jeśli prace potrwają dłużej.

Faktury i płatności

Jaki sposób rozliczenia jest dla ciebie najwygodniejszy – całość płatna po ukończeniu pracy czy raczej zaliczka i dalsza płatność etapami? Musisz to wiedzieć, zanim przygotujesz ofertę dla klienta.

Wielu freelancerów preferuje rozbicie płatności na trzy etapy. Pierwszy to zaliczka, zwykle 40-50% wartości zlecenia. Drugi freelancer otrzymuje po dostarczeniu szkicu projektu. W zależności od tego, jak wysoka była zaliczka, jest to 25-40% wartości zlecenia. Trzecia płatność następuje po ukończeniu prac i akceptacji ze strony zleceniodawcy. Pamiętaj także, że jeśli wystawiasz fakturę na swoje usługi, ma ona określony termin płatności. Musisz to wziąć pod uwagę, kiedy planujesz pracę i związane z nią przychody.

Niewątpliwie w najwygodniejszej sytuacji znajdują się ci freelancerzy, którzy rozliczają prace za pośrednictwem portalu useme.eu. Serwis umożliwia podzielenie zlecenia na etapy i daje gwarancję, że wynagrodzenie pozostanie zabezpieczone na koncie, dopóki nie zrealizujesz całości.

Osoba do kontaktu

Możesz myśleć, że to przesada… dopóki nie zaczniesz wykonywać zleceń dla firmy, a nie dla pojedynczego przedsiębiorcy. Dla własnego komfortu powinieneś ograniczyć kontakty do jednej osoby, odpowiedzialnej za projekt. W przeciwnym wypadku dajesz możliwość kilku „doradcom” udzielanie ci rad, wskazówek albo – co gorsza – wprowadzania zmian i poprawek do projektu.

Im większy zespół, dla którego pracujesz, tym ważniejsze wybranie jednej osoby decyzyjnej. Oszczędzi ci to nieporozumień i podwójnej pracy przy często zbędnych poprawkach.

Odszkodowanie za zerwanie współpracy

Nie jest jeszcze praktyką popularną w Polsce, ale na Zachodzie i w USA freelancerzy często decydują się na taki sposób zabezpieczenia. Czasem z przyczyn niezależnych od mobilnego specjalisty projekt zostaje wstrzymany lub odwołany. Ci, którzy pracują bez żadnego prawnego zabezpieczenia, nie mają podstaw, aby ubiegać się o wynagrodzenie za czas i wysiłek zainwestowane w projekt. Aby się przed tym uchronić, w kontraktach i umowach pojawiają się zapisy o odszkodowaniach.

Ile ma wynosić jego kwota, zależy od samego freelancera. Stawki wahają się od 25% do nawet połowy wartości całego zlecenia. Przy większych projektach wysokość odszkodowania jest ustalana na podstawie zaawansowania prac. Im bliższy ukończenia był zerwany projekt, tym wyższa opłata.

Poprawki i przeróbki

Każdy czasem trafia na klienta, który nie do końca wie, czego chce, albo takiego, który mimo starań freelancera ciągle nie dostaje, czego chce. Klient może być niezdecydowany, może być perfekcjonistą i nieważne, ile poprawek wprowadzisz, wciąż nie będzie zadowolony. Tymczasem jego poprawki to twój czas, który mógłbyś poświęcić na nowe zlecenie…

Zamiast marnować czas na niekończące się zmiany, przeróbki i nowe wersje, dokładnie określ, na jakich warunkach zgadzasz się na ich wprowadzenie. Zaproponuj określoną ilość w cenie projektu, ale za dodatkowe przeróbki naliczaj opłaty. Większość freelancerów decyduje się na maksymalnie trzy darmowe poprawki. Klient zastanowi się dwa razy, co chce poprawić, zanim narazi się na dodatkowe koszty, a ty zyskasz komfort pracy.

Dodatki

Klient, który płaci w terminie i jest zadowolony z twojej pracy? Każdy freelancer marzy o kimś takim! Wasza współpraca układa się dobrze, więc zgadzasz się na wprowadzenie kilku zmian, dopisanie dodatków, jakąś usługę ekstra. A potem kolejną. I kolejną. Czas na wykonanie projektu się nie wydłuża, stawka nie rośnie, ale ilość pracy znacząco się zwiększa.

Zagwarantuj sobie w umowie lub kontrakcie możliwość zmiany stawki lub wydłużenia czasu realizacji, jeśli klient wymaga od ciebie dodatkowej pracy lub rozszerza zakres obowiązków. Dzięki temu zleceniodawca będzie wiedział, że jest ci winien proporcjonalnie wyższe wynagrodzenie, jeśli wymaga od ciebie dodatkowych usług.

Prawa autorskie

Skróty „KUP” i „PPA” dla freelancerów oznaczają w praktyce wyższe lub niższe przychody. Jeśli bowiem zdecydujesz się na przekazanie praw autorskich, zmniejszasz koszt uzyskania przychodu, a więc kwotę, od której naliczany zostaje podatek dochodowy. Nie do wszystkich prac można jednak przekazać prawa autorskie, nie zawsze jest to również korzystne dla freelancera.

Jeśli jednak decydujesz się na PPA, nie rób tego przed otrzymaniem całego wynagrodzenia. Musisz zachować prawa autorskie, jeśli nie chcesz dopuścić do sytuacji, w której klient zniknie z dziełem, prawami do niego i twoimi pieniędzmi!

Jeśli nie czujesz się pewnie w kwestiach prawnych, niektóre serwisy dla freelancerów, jak useme.eu, przy kompleksowym rozliczeniu (faktura, rozliczenie z Urzędem Skarbowym) zajmują się także kwestiami praw autorskich.

Deadline

Potrafisz sobie wyobrazić pracę freelancera bez deadline’u? Termin oddania pracy to jeden z niezbędnych elementów pracy mobilnego specjalisty, wszystko jednio, czy freelancer ustawia go sam, czy jest zależny od innych prac zleconych przez klienta. Spisanie terminu zakończeni prac jest zabezpieczeniem dla obu stron i powinno być bezwzględnie przestrzegane. Dzięki niemu i ty, i zleceniodawca będziecie mogli zaplanować inne prace, ustalić harmonogram, zaplanować budżet i uniknąć nakładania się zleceń na siebie.

Zakres prac

Ostatni, najważniejszy i najbardziej oczywisty punkt, który najłatwiej pominąć. „Zrobienie strony www”, „stworzenie grafiki”, „15 wpisów na forum” to dobre opisy prac, jeśli i ty, i twój klient dobrze się znacie, rozumiecie i wiecie, co oznaczają te hasła. Nawet wtedy jest to jednak ryzyko – dzieło powinno być opisane możliwie dokładnie i szczegółowo.

Dlaczego? Aby uniknąć roszczeń klienta do wszelkich dodatkowych usług. Stworzenie strony? Upewnij się, ile ma być podstron, w jakim języku ma być napisana, kto dostarcza domenę, hosting i grafiki. Napisanie tekstów? Ustal ilość znaków i ilość samych tekstów, zanim jeszcze zabierzesz się do zlecenia. W razie jakichkolwiek sporów opis dzieła będzie dla ciebie najważniejszą podstawą. Nie zaszkodzi również zbierać korespondencję mailową z klientem i potwierdzać pisemnie ustalenia z rozmów telefonicznych.

Pamiętaj, że jeśli nie czujesz się pewnie, zamiast spisywać swoje umowy i kontrakty możesz śmiało skorzystać z usług useme.eu. Wystarczy, że dokładnie opiszesz dzieło, ustalisz czas pracy i wynagrodzenie, a etapy i kwestie formalne związane z prawami autorskimi i PITami portal załatwi za ciebie!

 

Zapisz