Praca zdalna - copywriter i twórca contentu

Wiesz, że pisanie to twoja przyszłość, masz do tego naturalny talent poparty wyczuciem języka i łatwością pisania, ale… czujesz, że czas przenieść się na wyższy poziom? Jeśli ta myśl budzi w tobie niepokój albo nie wiesz, jak przekuć plany w rzeczywistość, dzielisz los wielu „freelancerów na rozdrożu”.

Jeden z popularnych mitów o pracy zdalnej głosi, że freelancerów nie dotyczy rozwój zawodowy. To prawda, że kiedy sam jesteś swoim szefem, nie musisz przejmować się ścieżką awansu. Rozwój zawodowy to jednak coś więcej niż tylko kolejne szczeble w kadrze zarządzającej.
Od freelancera, jako od specjalisty w swojej dziedzinie, zleceniodawca wymaga zwykle więcej niż od szeregowego pracownika. To oznacza, że wciąż musisz pozostawać na bieżąco w szybko zmieniającym się świecie cyfrowych trendów.

Praca zdalna - copywriter i twórca contentu
Zanim zaczniesz zdobywać klientów premium…

 

„Aktualizowanie” swojego technicznego know-how i wyczuwanie nowych rynków i nisz to jeden z aspektów rozwoju zawodowego freelancera. Drugi dotyczy klientów, jakich obsługujesz.
Są freelancerzy, którzy jak zaklęci tkwią w kręgu zleceniodawców określonego typu i w jednej niszy. Są też tacy, którzy mają ambicję na więcej i chcą przejeść o stopień wyżej zarówno w typie wykonywanych zleceń, jak i w rodzaju klientów, dla których będą pracować.

Wykonanie takiego kroku naprzód łączy się ze stresem i ryzykiem. Zaczynasz odświeżać portfolio, testować zdobyte umiejętności, startujesz do bardziej ambitnych prac, odmawiasz klientom, których zlecenia przestają cię interesować. O czym pamiętać, kiedy jesteś „na rozdrożu” i jak przetrwać okres przejściowy między etapami twojej kariery freelancera?

 

1. Starannie wybierz niszę copywriterską

Na rynku jest wielu dobrych copywriterów, dlatego kiedy chcesz wynieść swoją karierę na wyższy poziom, musisz mieć coś, co odróżni cię od nich na plus. Może być to specjalistyczna wiedza z określonej dziedziny lub doświadczenie w pisaniu tekstów jednego rodzaju, czyli coś, co pozwoli ci zająć miejsce w konkretnej niszy.

Jeśli twoje plany dotyczące rozwoju kariery copywritera obejmują także wybór ub zmianę niszy, zastanów się, zrób najpierw rozeznanie, jakie masz szanse na zdobywanie nowych klientów. Oszacuj w przybliżeniu, ile czasu będziesz potrzebował na wyrobienie sobie marki oraz jak długo będziesz zdobywać wiedzę potrzebną, aby w danej niszy zaistnieć.
Odpowiedzi na te pytania pozwolą ci ocenić, jak szybko możesz pozwolić sobie na zakończenie współpracy, która już cię nie satysfakcjonuje, jak zaplanować budżet i ile czasu poświecić na naukę brakujących kompetencji.

Praca zdalna dla copywriterów - jak zdobywać klientów premium
Zorganizuj od nowa swoją pracę zdalną

 

2. Tworzenie contentu: zorganizuj się od nowa

Jako copywriter masz już pewnie swoje ustalone nawyki – te dobre i te trochę gorsze. Kiedy zmieniasz niszę lub typ klientów, może się zmienić także rytm twojej pracy. Zlecenia dla większych klientów będą bardziej rozbudowane i będą wymagać solidniejszego researchu w węższych dziedzinach. Licz się zatem z tym, że aby dostarczyć pracę wysokiej jakości, będzie ci potrzebny czas dłuższy niż do tej pory.

Zwróć uwagę na to, jak układasz swoje priorytety i jak zarządzasz deadline’ami. Sprawne porządkowanie kalendarza pozwoli ci poświęcić się procesowi twórczemu, nie tracąc z oczu celu. Pomocnym narzędziem będzie tu chociażby kalendarz Google lub inne aplikacje, które umożliwiają zarządzanie projektami:

  • Trello
  • Toggl
  • Workflow

Zaprzyjaźnij się zwłaszcza z tym pierwszym: Trello jest darmowe, ale umożliwia bardzo precyzyjne zarządzanie projektami. O innych narzędziach dla profesjonalnych copywriterów przeczytasz TUTAJ.

 

3. Bądź mistrzem planowania pracy zdalnej

Pamiętasz te wszystkie sytuacje, w których dany projekt miał ci zająć maksymalnie dwa dni, a okazywał się pożeraczem czasu przez tydzień? Nie zawsze jest to tylko twoja odpowiedzialność: wystarczy, że klient nie mógł przez kilka dni odpisać na mail z prośbą o brief, wysłać ci poprawek lub właśnie wysłał ich za dużo. Jako copywriter z doświadczeniem przyjrzyj się temu, jak planujesz czas i pracę – i w którym miejscu plany nie spotykają się z rzeczywistością.

Każdy projekt wymaga innej ilości czasu i dużą sztuką jest prawidłowo go przewidzieć. Staraj się zostawić sobie margines chociaż pół dnia na nieprzewidziane wypadki, poprawki albo dopieszczenie szczegółów.

Portfolio dla profesjonalnych copywriterów
Portfolio copywritera – jak je stworzyć

 

4. Zadbaj o portfolio copywritera

Uważasz, że copywriter nie potrzebuje portfolio, skoro nie tworzy prac wizualnych? Nic bardziej błędnego. Pisaliśmy już o rodzajach stron, na których możesz umieścić swoje portfolio jako autor tekstów na zamówienie (TUTAJ oraz TUTAJ).

Kiedy planujesz zmianę typu klientów lub niszy, w jakich chcesz pracować, twoje portfolio również powinno przejść metamorfozę. Jeśli szukasz klientów z „wyższej półki”, portfolio musi nie tylko prezentować prace najwyższej jakości, na jaką cię stać, ale także zaświadczać o twoim profesjonalizmie.

Wszystko rozbija się o szczegóły – nie chodzi tylko o błędy stylistyczne lub interpunkcyjne w dziale „o mnie”, ale również o to, jak prezentujesz prace i na co kładziesz nacisk. Pamiętaj, że kiedy szukasz lepszych klientów, mają przemawiać za tobą teksty, jakie piszesz i problemy, jakie z ich pomocą rozwiązujesz.

Potraktuj swoje portfolio nie tylko jako wizytówkę z tekstami, ale również próbkę tego, co mogą zrobić. Jeśli swoim pisaniem jesteś w stanie przekonać klienta do tego, żeby zlecił pracę właśnie tobie, co jeszcze dzięki pisaniu możesz dla niego zrobić?

 

5. Zaprzyjaźnij się z krytyką twoich tekstów

Im wyższe stawki i im większa odpowiedzialność za zlecenie, tym większe oczekiwania, a wraz z nim nieunikniona krytyka. Bądź gotów na to, że więksi klienci mają także dłuższe procesy decyzyjne, a twoja praca może być oceniania przez kilka różnych osób, z których każda będzie miała uwagi do twojego tekstu.

Nie skreślaj od razu każdej krytyki, którą usłyszysz. Część być może nie będzie poparta znajomością warsztatu copywriterskiego, część może być absurdalna, ale pamiętaj, że chociaż twój klient nie wie, jak pisać efektywny i skuteczny content, może mieć bardzo dobrą znajomość swojej branży i oczekiwań odbiorców. Nie lekceważ tego!

 

6. Bądź na czasie nie tylko z SEO

Oprócz tego, że masz dobry warsztat i wiesz, jak konstruować teksty tak, aby były angażujące i perswazyjne, twoja wartość wzrasta wraz ze znajomością zagadnień technicznych związanych z pracą copywritera. Chodzi tu głównie o reguły dotyczące pozycjonowania oraz wymagań, jakie stawiają przed tekstami platformy społecznościowe czy choćby… psychofizjologia widzenia i czytania.

Wymagania dotyczące długości tekstów, zdań i akapitów lub nasycenia słowami kluczowymi zmieniają się dość często, dlatego warto być z tym na bieżąco. Nie chcesz przecież, żeby na etapie rozwoju twojej kariery świetne teksty przepadły w sieci i nie przyniosły zakładanych rezultatów tylko dlatego, że zaniedbałeś kwestie techniczne.

 

Okres przejściowy w pracy copywritera – zanim zaczniesz zdobywać lepszych klientów

Wśród branż pracy zdalnej to właśnie copywriterzy skarżą się na najniższe zarobki. Jeśli masz już za sobą etap ostrej konkurencji za niewielkie stawki i czujesz, że warto zrobić krok naprzód i zacząć czerpać zyski ze swojego doświadczenia i warsztatu, zaczyna się dla ciebie „okres przejściowy”. Chodzi o tygodnie, kiedy dopiero szukasz nowych klientów z bardziej ambitnymi zadaniami i lub dopiero zaczynasz je realizować.

Jak się na nie przygotować? Przede wszystkim zastanów się, na jakiej branży, dziedzinie lub copywriterskiej niszy chcesz się skoncentrować. Przyjrzyj się także swojej dotychczasowej pracy: jak możesz się lepiej zorganizować, aby pracować wydajniej? Co do tej pory szwankowało w kwestii dotrzymywania terminów bez straty jakości tekstów?

Najważniejszy punkt w twojej „przemianie” to metamorfoza portfolio. Oprócz contentu wysokiej jakości pokaż, jak może zadziałać dla klienta: o ile zwiększyć sprzedaż, wyświetlenia posta, zasięg marki, ile może zaoszczędzić czasu dzięki profesjonalnej obsłudze.