Copywriting: 10 typów zleceń z małą konkurencją, na których zarobisz

Zlecenia dla copywriterów bez konkurencji

Copywriting kojarzy się najczęściej z pisaniem tekstów na strony www, opisami produktów i treściami do serwisów informacyjnych lub na blogi. Duże zapotrzebowanie na teksty tego typu łączy się z powszechnym przekonaniem, że copywriterem może zostać każdy, kto lubi pisać, bez względu na poziom warsztatowy oraz znajomość swojej niszy.

Zlecenia dla copywriterów bez konkurencji
Nisze dla copywriterów, w których jest niewielka konkurencja

Copywriterzy z większym stażem mogą się zastanawiać, gdzie wobec ostrej konkurencji młodszych koleżanek i kolegów po piórze szukać nowych zleceń? Gdzie jeszcze można spożytkować doświadczenie, wiedzę i umiejętności?

 

Nisze dla copywriterów

Copywriting to nie tylko posty na blogi i opisy produktów, chociaż takich właśnie zleceń jest najwięcej. Zleceniodawcy, zwłaszcza średnie i duże firmy, potrzebują również tekstów użytkowych i treści do użytku wewnętrznego, z kolei zleceniodawcy z mniejszych firm i start-upów doceniają niestandardowe rodzaje treści i sposoby komunikacji.

Ta pierwsza grupa klientów w tym celu korzysta zwykle z usług agencji marketingowych, jednak zdarza się także, że odpowiedzialne zlecenia dostają pojedynczy freelancerzy – warunkiem jest tu doświadczenie poparte dobrym portfolio.
Z kolei w drugiej grupie ważniejsze mogą okazać się świeżość pomysłów oraz szeroki wachlarz treści, jakie możesz zaoferować.

Nie jest powiedziane, że otrzymasz zlecenie na niszowy tekst lub rodzaj treści po pierwszej próbie. Warto jednak wiedzieć, że istnieją inne możliwości poza wpisami na blog i tekstami www.
Aby zacząć je zdobywać, potrzebne ci będzie odpowiednio „skrojone” portfolio oraz przykładowe prace, komercyjne lub próbne. Na ogół zlecenia z opisanych przez nas nisz to zlecenia lepiej płatne, dlatego wszystkie działania, jakie podejmujesz, aby zdobyć niszowe zlecenie, potraktuj na początek jako inwestycję.

10 typów niszowych treści z niewielką konkurencją

1. Branding

Wszyscy wiemy, że agencje wystawiają słone rachunki za wymyślenie oryginalnego sloganu, hasła reklamowego, claimu. Nie wszyscy zleceniodawcy mogą jednak skorzystać z ich usług – i tu jest miejsce na twoje usługi. Jeśli masz za sobą pracę w agencji lub duże doświadczenie marketingu, te umiejętności zaprocentują.

 

2. Naming

Jak nazwać nowy produkt tak, aby dobrze się kojarzył, zapadał w pamięć i najlepiej odwoływał się do branży, w której działa klient? Jeśli te pytania sprawiają, że już zaczynasz myśleć nad jednym słowem, naming może być szansą dla ciebie.

 

3. Ghostwriting

Ghostwriting to jedna z najbardziej lukratywnych nisz w branży copywriterskiej i jednocześnie jedna z najtrudniejszych do zdobycia. Tu zadziałają przede wszystkim polecenia i networking: pamiętaj, że twoi klienci raczej nie będą chcieli publicznie chwalić się, że nie napisali sami książki, pod którą się podpisują.

 

4. Crowdfunding

Ta nisza nie jest jeszcze zbyt popularna, chociaż sama idea społecznej zbiórki pieniędzy na stworzenie projektu lub produktu cieszy się coraz większą popularnością. Aby kampania była skuteczna potrzebne są jednak odpowiednie teksty i treści, które przekonają ludzi do wsparcia akcji. Tutaj pisaliśmy więcej o tym, jak zacząć.

 

5. E-booki

Ten typ treści cieszy się zainteresowaniem szczególnie wśród właścicieli mniejszych firm i start-upów, zwłaszcza z branż innowacyjnych., E-book może być prezentem dla klientów, sposobem na pozyskanie nowych odbiorców lub podpowiedzią, jak usługa lub produkt twojego zleceniodawcy rozwiążę problemy klientów.

Osobnym rodzajem e-booków są te o treściach poradnikowych, do których napisania przyda ci się pogłębiona, specjalistyczna wiedza. To właśnie sprawia, że „nisza” e-booków jest dobra szczególnie dla doświadczonych copywriterów.

 

6. E-learning

Tak, szkolenia przeniósł się do sieci, a wraz z rosnącą popularnością Udemy i innych platform e-learningowych ich rozkwit daje się zauważyć również w Polsce. To dobra okazja dla copywriterów, którzy mają naturalną łatwość przekazywania złożonych informacji w prosty sposób. Przyda ci się tu wiedza fachowa z określonej dziedziny, poparta odpowiednimi źródłami i solidnym researchem wykraczającym poza sieć, ale wysokość stawek powinna to zrekompensować.

 

7. Case studies

Lubisz opowiadać historie? Jeśli tylko nauczysz się odpowiedniego „formatu” i stylu, tworzenie historii użytkowników i klientów, którzy są zadowoleni z produktu/usługi twojego klienta może być świetną zabawą. Żeby zacząć, sprawdź, kto z twoich klientów ma swoje case studies umieszczone na stronie, przeanalizuj je i zastanów się, co możesz zrobić lepiej.

 

8. Skrypty do podcastów i treści video

W Stanach Zjednoczonych podcasty mają już ponad 57 milionów regularnych odbiorców, a wraz z uruchomieniem działu podcastów na platformie Spotify ilość ta ma szanse się zwiększyć. Podcasty mają zatem swoje grono odbiorców, a dzięki temu stają się oryginalną treścią która może zainteresować potencjalnych klientów startujących firm.

 

9. Prezentacje ofertowe

Od tego, jak będzie wyglądała broszura, teczka lub pokaz slajdów zależy, jakich klientów zdobędzie twój klient – a takich prac zwykle nie powierza się osobom bez doświadczenia. Prezesi i szefowie działów nie zawsze mają czas i umiejętności, które umożliwiają samodzielne stworzenie takich ofert. I to właśnie jest nisza, w której jesteś potrzebny.
Aby zdobyć pierwsze zlecenia, pomoże ci networking z trenerami lub liderami, którzy robią sporo prezentacji.

 

10. Sprawozdania, podsumowania roczne, materiały wewnętrzne

Tak, w firmach wciąż są potrzebne osoby, które przygotują raporty, sprawozdania, strategie oraz materiały wewnętrzne – ktoś, kto opracuje suche dane tak, aby miały bardziej przyjazną, łatwiejsza w odbiorze formę.
Nie jest to nisza popularna, ponieważ często wymagane jest podpisanie umowy o poufności, ale konkurencja jest tu niewielka, a stawki proporcjonalne do rangi pracy i objętości tekstu.

 

Copywriting: 10 typów zleceń z małą konkurencją, na których zarobisz – podsumowanie

Masz dość wpisów na bloga, tekstów sprzedażowych i opisów kategorii do sklepów www? Chociaż te zlecenia to właśnie najpopularniejsze prace, do których zgłaszają się młodzi copywriterzy, jako bardziej doświadczony freelancer możesz rozglądać się za innymi zleceniami, jakie możesz wykonywać.

Nisze, które wymięliśmy, są raczej trudno dostępne dla początkujących copywriterów. Aby zacząć pisać mniej popularne rodzaje treści potrzebne ci dobre portfolio, solidny networking i system poleceń, dzięki któremu przetrzesz sobie szlaki, a także odpowiednia wiedza, którą nabywa się wraz z rosnącym stażem.

A jakie mniej popularne nisze ty możesz polecić? Napisz nam o tym w komentarzu!

Skomentuj

avatar