Copywriting: 4 popularne rady, które mogą zaszkodzić twojej karierze

Jak pisać lepiej poradnik dla copywriterów

Kiedy utrzymujesz się z pisania tekstów na zamówienie, najważniejsze jest jedno: na ile skutecznie jesteś w stanie przekazać swój komunikat lub skłonić czytelnika do podjęcia określonych działań. Jeśli piszesz treści na strony www, prowadzisz autorski lub firmowy blog, prowadzisz konto na Facebooku, musisz wiedzieć, jak pisać dobrze.

W tym kontekście dobrze oznacza nie tylko tak, aby dostosować się do rodzaju medium i twojej grupy odbiorców, ale również dobrze technicznie. Pisanie do pewnego stopnia jest rzemiosłem, którego można się nauczyć dzięki pracy, wytrwałości i regularnym ćwiczeniom.

Jak pisać lepiej poradnik dla copywriterów
Rady dla copywriterów, które Ci zaszkodzą

Inaczej niż w przypadku grafiki, fotografii lub programowania, w copywritingu trudno o tutoriale, poradniki i zestawy ćwiczeń, które zagwarantują ci płynność „wypowiedzi” i zapewnią lekkie pióro.
Mimo to na blogach copywriterów i w grupach, które zrzeszają osoby piszące teksty na zamówienie, co jakiś czas można przeczytać zestawy rad. Wszystkie mają na celu pomóc ci zostać jeszcze lepszym copywriterem – tylko czy rzeczywiście zadziałają w każdym przypadku?

Postanowiliśmy rozprawić się z czterema, które mogą ci bardziej zaszkodzić niż pomóc.

 

1. Rady, które szkodzą copywriterom – pisz codziennie

Przelanie myśli na papier łączy się z pewnym wysiłkiem. Nawet jako doświadczony copywriter na pewno znasz ten moment, kiedy w głowie masz mnóstwo pomysłów na tekst, który za nic nie może zmaterializować się w dokumencie.

Popularna rada dla copywriterów to pisać codziennie. Nawyk pisania dwóch-trzech stron każdego dnia ma na celu oswoić cię z przelewaniem myśli na papier i „odblokować”. Dodatkowo dzięki codziennemu pisaniu ma się także poprawić twój warsztat. Czy na pewno?

Przede wszystkim pisanie codziennie dla samego pisania, kiedy łączysz zawód copywritera z pracą na etacie, jest zwyczajnie nierealistyczne.
Jako freelancer oprócz pisania musisz także poświęcać czas na szukanie nowych klientów, kontakt ze zleceniodawcami oraz marketing i promocję swoich usług. Twoim kapitałem jest czas: jeśli poświęcasz go na zajęcia, które nie przekładają się bezpośrednio na zarobki, stoisz w miejscu.

Codziennie pisanie niekoniecznie poprawi również twój warsztat. Jeśli problemem nie jest dla ciebie płynność pisania, ale na przykład długość zdań lub stylistyka, te błędy nie znikną same tylko dlatego, że piszesz dużo.

Zamiast pisać dużo, pisz mądrze. Porównaj swoje teksty z tekstami innych autorów i zastanów się, co je różni. Styl? Składnia? Słownictwo? Kiedy wiesz, co chcesz poprawić, zamiast pisać cokolwiek, pisz tak, aby praktykować nowe umiejętności.

Uważasz, że masz problem z ilością tekstu lub za dużo czasu poświęcasz na to, żeby w ogóle zacząć? Pracuj nad workflow w ramach zleceń, które już masz. Wyrobienie dobrego nawyku nie wymaga pisania tekstów, których nie sprzedasz.

 

2. Rady, które szkodzą copywriterom – pisz tak, jak mówisz

Pomysł brzmi świetnie, dopóki się nad nim nie zastanowisz. Jeśli nie wierzysz, skorzystaj z opcji głosowego wprowadzania tekstu na twoim smartfonie lub tablecie. Spróbuj podyktować tekst na blog lub stronę główną klienta tak, jakbyś go powiedział. Jaki jest po przeczytaniu?

Każdy copywriter chce brzmieć naturalnie, a jednocześnie na tyle oryginalnie, aby mieć swój własny rozpoznawalny styl. Z drugiej strony musisz jednak pamiętać o tone of voice twojego klienta, o przeznaczeniu tekstu i o oczekiwaniach twoich odbiorców.

Kluczem do sukcesu nie jest zatem pisanie tak, jak rzeczywiście mówisz, tylko tak, jak mówią twoi odbiorcy, bo to w ich „uszach” masz brzmieć naturalnie. Aby osiągnąć taki efekt popracuj przede wszystkim nad słownictwem i długością zdań. Jak napiszesz post na blog o filtrach na Instagram dla nastoletnich influencerek, a jak dla social media managerów, którzy prowadzą firmowe konta?

 

Jak zostać copywriterem - 4 rady
Jakich błędów unikać, kiedy uczysz się zawodu copywritera?

3. Rady, które szkodzą copywriterom – pisz o tym, na czym się znasz

Ta rada ma zachęcić przede wszystkich początkujących copywriterów: bogata wiedza i pozycja eksperta w jakiejś dziedzinie to dobra odskocznia dla dalszej kariery. Możesz sprzedać eksperckie teksty tym, którzy ich potrzebują, przy pisaniu korzystając ze swojej wiedzy.

Ta rada sprawdzi się jedynie wśród copywriterów, którzy zdecydowali się na działanie tylko w jednej niszy. Nie każdy może zostać specjalistą w dziedzinie ekonomii lub dietetyki, nie każdy chce. W dziedzinach bardziej popularnych pisanie o tym, na czym się znasz sprawia, że musisz liczyć się z bardzo dużą konkurencją.

Jeśli nie chcesz zawężać grona potencjalnych klientów, potrzebujesz szerszego zakresu tematów, jakie możesz zrealizować. Zamiast pisać tylko o tym, na czym się znasz, staraj się zatem poszerzać wiedzę, abyś mógł tworzyć teksty dobrej jakości i merytorycznie poprawne.
Dodatkowy bonus: research do tekstów może stać się twoim hobby i inspirować cię do pracy. Kto wie, co odkryjesz z myślą o następnym materiale?

 

4. Rady, które szkodzą copywriterom – unikaj żargonu i specjalistycznego słownictwa

Dla copywritera ważne jest, aby jego teksty był zrozumiałe dla odbiorcy, a fachowe słownictwo albo żargon są na ogół zrozumiałe dla wąskiej grupy czytelników. Teoretycznie jeśli nie potrafisz przekazać wiedzy w prosty sposób znaczy, że nie rozumiesz, o czym piszesz, ale tylko teoretycznie.

Z drugiej strony jeśli używasz zbyt prostego języka, ryzykujesz, że będziesz brzmiał dziecinnie i mało profesjonalnie. Twoi czytelnicy mogą również odnieść wrażenie, że „piszesz jak do idiotów”.

Fachowe słownictwo i branżowe terminy są niezbędne, kiedy tworzysz tekst specjalistyczny, dedykowany konkretnej grupie odbiorców. W tym wypadku właśnie specjalistyczne wyrażenia mogą ułatwić odbiór.
Dobrym przykładem są tu teksty kierowane do programistów i informatyków – możesz oczywiście mówić o błędach i usterkach w kodzie, ale bugi będą bardziej zrozumiałe.

Osobną kategorie stanowią teksty w zamierzeniu popularne, które mają przekazać wiedzę specjalistyczną, na przykład medyczne, ekologiczne lub z dziedziny nauk przyrodniczych. Nie bój się „trudnych słów”: czasem wystarczy niewielkie wprowadzenie lub wyjaśnienie, aby czytelnik nawet nie zauważył, że posługujesz się fachową terminologią.

 

4 popularne rady dla copywriterów, które mogą ci zaszkodzić – podsumowanie

Każdy copywriter ma swoje „tajemnice warsztatowe”, metody pracy i sprawdzone tricki, które ułatwiają pisanie. Nie wszystkie rady będą jednakowo dobre dla wszystkich freelancerów, którzy piszą teksty na strony www, blogi lub media społecznościowe. To, co sprawdza się u jednego copywritera, dla innego będzie stratą czasu i energii.

Zanim zaczniesz ślepo podążać za radami copywriterów, których sukces chcesz powtórzyć, zastanów się, czy rzeczywiście zadziałają w twoim przypadku. Takie wskazówki, jak pisanie codziennie lub pisanie tekstów tylko na tematy, które dobrze znasz, mogą zaszkodzić twojej karierze copywritera, zamiast popchnąć ją do przodu.

A jakie są twoje doświadczenia? Jakie rady nigdy nie sprawdziły się u ciebie, a jakie zaprocentowały? Czekamy na twój komentarz!

Skomentuj

avatar