Formuły contentu dla copywriterów

Jaki jest dobry copywriting? Napisany na zamówienie tekst powinien angażować czytelnika i dostarczać mu potrzebnej wiedzy lub rozwiązań problemów. Brzmi banalnie, jednak każdy copywriter wie, że za tymi podstawowymi założeniami kryją się również inne wymagania: niektóre teksty powinny budzić emocje, w innych trzeba skłonić czytelnika do określonego działania.

Copywriting można więc nazwać połączeniem sprawnego rzemiosła, artyzmu i… szczypty wiedzy, jak osiągnąć zamierzony rezultat z tymi środkami, jakie masz. Tu właśnie przydają się formuły i „wzory”, które podpowiadają, jak napisać skuteczny tekst na bloga, post na Facebooka czy tekst reklamowy i sprzedażowy.

Formuły contentu dla copywriterów
Jak tworzyć dobre teksty na blogi i media społecznościowe?

 

Zaletą wzorów tekstów dla copywriterów jest to, że możesz uzupełnić je dowolną treścią i w dowolnym sposób podejść do wybranego tematu. Formuły nie są ograniczeniem twojej kreatywności freelancera, ale mogą posłużyć jako wskazówki, według których uporządkujesz treści.

Jakim copywriterom szczególnie przydadzą się formuły i wzory contentu? Przede wszystkim można je polecić początkującym freelancerom. Jeśli czujesz, że w tekstach pisanych dla firm zdarza ci się odbiegać od tematu, „schemat” pomoże ci trzymać się myśli przewodniej.

Z formuł contentu mogą skorzystać również doświadczeni copywriterzy, których spotkała „blokada”. Zbliża się deadline, a ty nie wiesz, co napisać lub jesteś niezadowolony z dotychczasowych szkiców? Gotowe formuły pomogą ci uporządkować myśli i jednocześnie zachować przejrzystą strukturę tekstu.

 

9 wzorów pisania angażującego contentu dla copywriterów

Zebraliśmy dla was formuły i „schematy”, które podpowiadają, jak pisać teksty na zamówienie, dla firm i indywidualnych klientów.

Choć niektórzy copywriterzy ograniczają się tylko do stosowania metody AIDA (pisaliśmy o niej tu), spróbuj wyjść poza to ograniczenie. Wśród naszych propozycji znajdziesz mniej i bardziej znane formuły, z powodzeniem wykorzystywane w marketingu, sprzedaży i reklamie.

 

1. Niezawodne formuły dla copywriterów – PAS

Ta formuła to esencja technik sprzedażowych wykorzystywanych przez marketerów i zawodowych sprzedawców.

  • Problem
    Rozpoczynasz od przedstawienie problemu. Opisz, jak wpływa na życie czytelnika i postaraj się o nawiązanie emocjonalnego porozumienia, aby zachęcić do dalszej lektury.
  • Agitate the problem
    Udało ci się zdobyć zainteresowanie czytelnika, więc przechodzisz do analizy problemu, który chcecie rozwiązać. Tu możesz podkreślić, jak problem wpływa na czytelnika lub całą grupę odbiorców. Użyj przykładów, wypowiedzi ekspertów i zacytuj wiarygodne źródła.
  • Solution
    Kiedy twój czytelnik ze zrozumieniem kiwa głową lub zastanawia się, czy istnieje jakieś wyjście z sytuacji, przedstawiasz rozwiązanie.
    Kluczem do sukcesu jest zachowanie równowagi: jeśli przedstawiony wcześniej problem jest złożony, twoje rozwiązanie nie może być zbyt proste, krótkie lub zdawkowe. Taka dysproporcja podważa wiarygodność i nie budzi zaufania.
Jak pisać dobre teksty sprzedażowe i lifestyle'owe?
Niezawodne formuły pisania treści dla copywriterów

 

2. Niezawodne formuły dla copywriterów – FAB

Formuła FAB (feature, advantage, benefit) sprawdza się, kiedy piszesz opisy produktów lub masz za zadanie przedstawić nowy pomysł, ideę lub usługę. Wykorzystasz ją także, aby znaną rzecz przedstawić w zupełnie nowym świetle.

Formuła FAB sprawdzi się także, jeśli poruszasz się w tematyce lifestylowej, piszesz o modzie, trendach w dekoracji lub innej dziedzinie, w której nie musisz koncentrować się na rozwiązywaniu problemów, ale na podkreślaniu zalet danego rozwiązania.

Rozważmy to na przykładzie tekstu o 5 powodach, dla których zielony płaszcz to must have sezonu.

  • Feature – opis
    Zaczynasz od krótkiego przedstawienia trendu. Zielone płaszcze pasują do różnych stylów ubioru i na różne okazje, a bogata gama odcieni sprawi, że twój czytelnik na pewno znajdzie płaszcz, który do niego pasuje.
  • Advantage – zalety
    Odważna, nasycona zieleń wyróżnia z tłumu, a do tego stanowi wyrazisty akcent na wszystkich selfie.
  • Benefit – korzyści
    Ta wyrazistość koloru daje ci dużo swobody. Możesz albo wykorzystać płaszcz jako element, który ożywi „grzeczną” stylizację lub jako bazę do skomponowania zwariowanej, intensywnej palet kolorów.

 

3. Niezawodne formuły dla copywriterów – 4P

Ta formuła również ma bierze początek w technikach sprzedażowych i w takich właśnie tekstach sprawdzi się najlepiej. Pomoże ci ona skłonić czytelnika do określonego zachowania. Inaczej niż w formule PAS warto ograniczyć długość na rzecz nasycenia emocjami.

  • Picture
    W tej części przedstaw problem, aby zainteresować odbiorców. Twoim celem jest uświadomienie czytelnikowi, że potrzebuje produktu, usługi lub pomysłu, o którym piszesz dalej.
  • Promise
    Tu opisujesz, jak twój produkt lub usługa odpowiada na potrzeby czytelnika i rozwiązuje jego problem.
  • Prove
    Nie możesz być gołosłowny. Dostarcz czytelnikowi dowodów na poparcie swoich słów z poprzedniej części. Mogą to być wiarygodne źródła, wypowiedzi ekspertów, dane statystyczne i testimoniale.
  • Push
    Teraz czas na ruch czytelnika! Pamiętaj, że call to action powinno być jasne, zrozumiałe i czytelne. Zachęć odbiorcę do zrobienia tylko jednej rzeczy, bez dawania zbyt wielu możliwości do wyboru – nie chcesz przecież utrudniać decyzji.
Jak zostać copywriterem?
Jak pisać dobre teksty i angażujący content?

 

4. Niezawodne formuły dla copywriterów – 3S

Ten rodzaj wzorów sprawdza się zwłaszcza w mediach społecznościowych, kiedy chcesz, aby twój content był często udostępniany i budził zaangażowanie.

  • Star
    Puść wodze wyobraźni i… napisz scenkę z twoim produktem, usługą lub pomysłem w roli głównej. Twoją „gwiazdą” może być także czytelnik. Twoja scenka powinna być o sytuacji „z życia wziętej”, co pozwoli czytelnikom albo identyfikować się z tobą lub sprawi, że zechce znaleźć się na twoim miejscu.
  • Story
    Tu tworzysz napięcie, wyjaśniasz, na czym polega problem (tak jak w drugim etapie formuły PAS). W ten sposób przygotowujesz grunt dla „gwiazdy” i rozwiązania, jaki przynosi.
  • Solution
    Historia opowiedziana, problem zdefiniowany – teraz zademonstruj, dlaczego twoja „gwiazda” jest najlepszym rozwiązaniem.

 

Jak pisać dobry content na strony www i media społecznościowe – podsumowanie

Często największą wadą tekstu jest chaos, niespójne informacje, brak myśli przewodniej. Ostatnia rzecz, której chcesz jako copywriter, to kazać czytelnikowi zastanawiać się, co miałeś na myśli.

Jeśli czujesz, że trudno ci trzymać się jednego tematu, skorzystaj z niezawodnych formuł pisania contentu dla copywriterów. Możesz posłużyć się nimi jako szablonem dla własnej treści lub jako zestawem wskazówek, jak uporządkować pomysł, który już masz gotowy.

Czasem wystarczy tylko kilka zmian w ułożeniu akapitów, aby tekst nabrał zupełnie nowej jakości!

Jak pisać skuteczny content? 9 niezawodnych formuł dla copywriterów – część 2