Copywriting w praktyce – jak zdobywać klientów za pomocą maili? Część 1

Jak pisać maile ofertowe?

Mailing. Cold pitch. Freelancerzy słusznie uważają pisanie maili ofertowych z propozycjami współpracy za najtrudniejszą i dość niewdzięczną część marketingu swoich usług.
Nie oznacza to wcale, że z mailingu lepiej zrezygnować. W wielu przypadkach jego niska skuteczność jest wynikiem niewłaściwej strategii i prostych błędów, których możesz uniknąć.

Dlaczego warto próbować? Jeśli skłonisz zleceniodawcę do zainteresowania twoją ofertą i odpowiedzi na mail, masz większe szanse na nawiązanie trwałej relacji biznesowej niż w przypadku składania tylko ofert na zlecenia.
Ponadto zyskujesz możliwość wybrania firmy z twojej niszy, zamiast biernego czekania, aż to twoja oferta zostanie wybrana.

Jak pisać maile ofertowe?
Skuteczny mailing dla copywriterów

Wysyłanie maili ofertowych ma niewielu zwolenników. Freelancerów odstrasza od niego przede wszystkim konieczność stworzenia atrakcyjnej oferty. Jako copywriter nie masz zapewne problemów z napisaniem odpowiedniej ilości tekstu – co innego z jego skróceniem.

Jaka ilość tekstu jest właściwa dla maila ofertowego? Jak ją przygotować?
Dziś zajmiemy się tworzeniem skutecznych maili ofertowych.

 

Dlaczego warto prowadzić mailing w pracy zdalnej?

Dla ciebie jako dla freelancera głównym środowiskiem pozyskiwania nowych zleceń jest internet. Trudno mówić o rozmiarach sieci, ale zgodzisz się, że przy ilości treści, jakie codziennie się w niej pojawiają, znalezienie jednej właściwej oferty jest sporym wyzwaniem.
Dlatego właśnie warto wychodzić ze swoją ofertą do osób, które mogą nią być zainteresowane – trafiasz bezpośrednio do potencjalnego klienta. Masz także świetną okazję do tego, aby wybić się na tle innych anonimowych freelancerów.

 

Propozycje mailowe freelancera w praktyce

Zanim rozpoczniesz rozsyłanie maili ofertowych, przyjmij jedno założenie: na pierwszy rzut oka mailing jest mało efektywny. Może się zdarzyć, że na 10 wysłanych maili otrzymasz cztery odpowiedzi, może się nie zdarzyć, że nie odpowie ci nikt.

Siła wysyłania mailingu tkwi w regularności – rzecz nie w tym, aby podejmować jednorazowe akcje, ale regularnie wysyłać propozycje tak, aby ten niewielki procent odpowiedzi urósł w czasie do znaczącej części twoich zleceń.

Nie masz również żadnej gwarancji, że otrzymanie kilkunastu odpowiedzi na ofertę zakończy się otrzymaniem kilkunastu zleceń. Czekają cię negocjacje, a jeśli to ty wychodzisz z propozycją np. odświeżenia tekstów na stronie, klient może kilka razy zmienić zdanie, czy rzeczywiście innowacje są potrzebne.
Jeśli jednak uda ci się pozyskać zlecenie, masz większe szanse, że przerodzi się ono w stałą współpracę. To właśnie przewaga mailingu nad składaniem dziesiątek ofert na portalach ze zleceniami.

Uwaga – skuteczny mailing to nie spam. Na tym właśnie polega klucz do sukcesu w zdobywaniu zleceń za pomocą wysyłania ofert: muszą być spersonalizowane i precyzyjnie dostosowane do odbiorcy.
Jak to zrobić?

 

Skuteczny mailing w pracy zdalnej: odbiorca

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z wysyłaniem maili lub do tej pory robiłeś to bez większego przekonania, prawdopodobnie popełniłeś zasadniczy błąd w… adresacie wiadomości.
Wysyłanie oferty na pierwszy adres, jaki udało ci się znaleźć ma niewielkie szanse, żeby doprowadzić cię do sukcesu.

Chcesz dotrzeć ze swoją propozycją do osoby podejmującej decyzję, dlatego wysyłanie maili na ogólne adresy typu info, biuro lub kontakt nie jest dobrym pomysłem. Poszukaj głębiej i postaraj się znaleźć osobę, która rzeczywiście może odpowiedzieć na twoją ofertę lub napisz na adres ogólnym z prośbą o wskazanie, z kim możesz się kontaktować.

Jak to zrobić dobrze

Jako copywriter chcesz nawiązać kontakt z osobą, która podejmuje decyzje w firmie. W małym firmach będzie to właściciel – kto nim jest możesz sprawdzić w ogólnodostępnych bazach przedsiębiorców, takich jak Regon, CEIDG, Panorama Firm lub internetowe katalogi wizytówek startupów.
W przypadku większych firm przeszukaj dokładnie ich stronę domową i postaraj się znaleźć szefa działu marketingu i promocji. Możesz także posłużyć się przy tym portalem Linkedin.

Przesyłaj oferty tylko do firm, które rzeczywiście mogą być zainteresowane twoją ofertą. Spamowanie wszystkich firm, niezależnie od wielkości i branży, mija się z celem. Zrób dokładny research i weź pod uwagę, czy profil firmy i jej działalność są spójne z twoją niszą, wykształceniem, jakie posiadasz lub tematyką, w jakiej masz doświadczenie.

Jeśli wygląda na to, że firma może potrzebować twoich usług – napisz do nich. Jeśli nie, lepiej nie marnuj ani swojego czasu i energii, ani ich.

 

Skuteczny mailing w pracy zdalnej: tytuł wiadomości

Nie miej wątpliwości: twój mail jest jednym z kilku(nastu), jakie codziennie wpadają do skrzynki odbiorcy… który oprócz tego, że odpisuje na maile, ma jeszcze sporo innych obowiązków.
To, czy twój mail od razu trafi do kosza, czy jednak zostanie przeczytany, zależy od nagłówka. Masz kilka sekund na to, żeby przykuć uwagę odbiorcy – i możesz to zrobić!

Jak to zrobić dobrze

Zapomnij o spamerskich nagłówkach lub obietnicach niezmierzonych sukcesów.
Bądź szczery, bezpośredni i pisz wprost. Zamiast „Podniosę wam sprzedaż o 200%” zapytaj, czy potrzebują dobrego copywritera. O podnoszeniu sprzedaży, zwiększaniu zasięgu i innych procentowych wartościach możesz pisać tylko wtedy, kiedy dysponujesz twardymi danymi na potwierdzenie swoich słów, np. raportami.

Dlaczego nie ma sensu kusić, kokietować ani oszukiwać odbiorcy? Jeśli dobrze odrobiłeś pracę domową z poprzedniego punktu, wybrałeś do mailingu firmę, która rzeczywiście może potrzebować usług copywritera.
Prawdopodobnie oni też zdają sobie sprawę z tego, ze niektóre rzeczy na stronie lub w sklepie mogą mieć napisane lepiej. Dlatego wszystko, co musisz zrobić, to pisać krótko, szczerze i wprost.

 

Jak zdobywać klientów za pomocą maili? – podsumowanie części 1

Chociaż wysyłanie maili ofertowych jest wymagającą dziedziną marketingu, warto przyswoić sobie podstawowe techniki ich tworzenia.
Najtrudniejszą częścią będzie prawdopodobnie dotarcie do właściwej osoby, aby twój mail nie był „przerzucany” między oddziałami firmy oraz stworzenie takiego nagłówka, który przyciągnie uwagę odbiorcy.

Nie rezygnuj i nie zniechęcaj się, jeśli pierwsze maile pozostaną bez odpowiedzi. Cold pitch to dobre narzędzie do nawiązywania długotrwałych relacji biznesowych i pozyskiwanie zleceń od firm, na współpracy z którymi rzeczywiście ci zależy.
Im więcej maili piszesz, tym bardziej rośnie również twoje doświadczenie w przygotowywaniu i pisaniu maili ofertowych.

Na kolejny wpis poświęcony tworzeniu maili ofertowych zapraszamy już niebawem!

 

Zapisz

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar
wpDiscuz