Copywriting w praktyce – jak zdobywać klientów za pomocą maili? Część 2

Jak pisać maile ofertowe

Zdobywanie zleceń to jedna z nieodłącznych części pracy jako freelancer. Nawet ci, którzy zbudowali już stałą bazę klientów, przechodzili przez etap składania ofert lub wysyłania propozycji współpracy.

Jak pisać maile ofertowe
Tworzenie skutecznych ofert współpracy dla copywriterów

Nawet jeśli podstawą są dla ciebie serwisy z ogłoszeniami pracy zdalnej, networking i docieranie do nowych zleceniodawców dzięki poleceniom dotychczasowych klientów, warto poznać metody tworzenia maili ofertowych. Dotyczy to nie tylko sytuacji, w których ty będziesz chciał nawiązać współpracę z konkretną firmą, ale również zleceń na stworzenie treści do mailingu.

 

Copywriting w praktyce – jak zdobywać klientów za pomocą maili? Część 1

Maile ofertowe – najczęstsze błędy

Mailing budzi skrajne emocje: ma swoich zwolenników i zagorzałych przeciwników. Źródło niechęci tych ostatnich leży przede wszystkim w… spamowaniu ofertami.

Trudno znaleźć fana spamu, dlatego zanim jeszcze wyślesz maila, dokładnie sprawdź, do kogo powinieneś go skierować, aby zwiększyć szanse na odpowiedź. Ważny jest także tytuł maila: to on w dużej mierze decyduje o tym, czy twoja wiadomość trafi do kosza.
To dopiero początek, bo pole, na którym najłatwiej o błędy, to sama treść maila.

 

Skuteczny mailing w pracy zdalnej: treść maila

To moment, w którym copywriterów najczęściej dopada syndrom pustej kartki. Jak krótko zaprezentować siebie i przekonać klienta, że nie tylko potrzebuje nowych tekstów, ale konkretnie tekstów od ciebie?

W tworzeniu maili ofertowych lepiej pozbyć się gotowych szablonów lub przynajmniej stosować je ostrożnie. Nie możesz wysyłać jednego i tego samego maila do wszystkich odbiorców. W ten sposób nie osiągniesz nic poza tym, że zmarnujesz okazję do kontaktu, a twoje wiadomości zostaną wyrzucone do spamu.

Pamiętaj, że kiedy przygotowujesz ofertę, musisz dać coś od siebie. Zastanów się, co możesz wnieść do firmy, której proponujesz współpracę i jakie są jej potrzeby. Mail ofertowy pod tym względem przypomina trochę CV: odbiorcę zainteresuje tylko to, co może mu się przydać.

 

Treść maila ofertowego – jak zrobić to dobrze?

Zacznij od ładnego powitania – koniecznie imiennie, nie anonimowe „szanowni państwo”, które wskazuje nie tylko, że nie wiesz, do kogo się zwracasz, ale również możesz stosować proste kopiuj-wklej.

Krótko wspomnij o tym, jak znalazłeś stronę lub profil adresata – napisz o niej kilka szczerych i miłych słów.
Dopiero po takim wstępie przejdź do rzeczy: napisz, jak możesz pomóc firmie, co możesz poprawić i jakie to będzie miało konsekwencje. Im bardziej spersonalizowana będzie twoja oferta, tym większa szansa na odzew – pokazujesz w ten sposób, że naprawdę dobrze zapoznałeś się z profilem biznesowym zleceniodawcy i że naprawdę masz pomysły, które warto wcielić w życie.

Staraj się, aby część poświęcona na twoje doświadczenie nie była dłuższa niż część, którą poświęciłeś na wstęp.

Ostatni i najważniejszy punkt to CTA, call to action. Poproś o kontakt, jeśli twoja propozycja jest interesująca, zostaw namiary do siebie lub link do portfolio i referencji. Nie musisz przy tym brzmieć jak natręty domokrążca – wystarczy, że potraktujesz swojego odbiorcę jak człowieka.

 

Skuteczny mailing w pracy zdalnej: co dalej?

Napisałeś już fantastyczny mail ofertowy – i co dalej? Jeśli traktujesz swojego odbiorcę jak człowieka, nie zapominaj o tym również po wysyłce maila. Ludzie zapominają, rozpraszają się, zostawiają odpowiedź na później.
Dlatego ważne jest, aby podjąć pewne działania również po wysyłce mailingu.

CTA – jak zrobić to dobrze?

Tu potrzebujesz ścisłego harmonogramu i dokładności. Wyznacz sobie czas, po jakim przypomnisz o ofercie, jeśli pozostała bez odpowiedzi. Niech to będzie 10 do 14 dni, kiedy jest szansa, że odbiorca będzie cię pamiętał, a jednocześnie nie odbierze przypomnienia jako narzucania się.

W wiadomości upewnij się, że twój poprzedni mail dotarł i odbiorca miał czas go przeczytać, po czym grzecznie poproś o odpowiedź.

 

Jak zdobywać klientów przez mailing – podsumowanie

W pracy zdalnej freelancer sam jest swoim szefem, pracownikiem i… specjalistą od marketingu. Chociaż wielu freelancerów przy pozyskiwaniu zleceń bazuje na networkingu, serwisy ze zleceniami i cold pitch również pozwalają na zdobywanie zleceń. Zwłaszcza mailing daje szanse na nawiązanie stałej współpracy.

Aby skutecznie tworzyć maile ofertowe, musisz pamiętać o kilku prostych zasadach: zwracaj się do konkretnej osoby, kieruj wiadomości na odpowiedni adres, a przede wszystkim twórz spersonalizowane oferty, skrojone na potrzeby odbiorcy.
Nie zniechęcaj się, jeśli mailing nie przyniesie rezultatów już pierwszego dnia. Tutaj kluczem do sukcesu jest systematyczność i wytrwałość.

Nigdy i pod żadnym pozorem nie wysyłaj spamu – nie ma skuteczniejszego sposobu na zniechęcenie klienta. Oferty typu „kopiuj-wklej” gwarantują, że szybciej trafisz do folderu ze spamem niż na listę płac wybranej firmy.

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar
wpDiscuz