Nie, nie chodzi o przekaz podprogowy. Są logo, które nie potrzebują takich sztuczek, aby „przemycić” dodatkową treść. Kolory, kontury, kształty, negative space – po wszystkie te środki sięgają projektanci.
Co może ukrywać logo? Czasem jest to aluzja do miejsca powstania lub czytelne wskazanie, z jakim regionem firma lub instytucja są zawiązane. Logo niosą też informacje o wartościach, jakie ceni firma lub zachowaniach i emocjach, z jakimi chce się kojarzyć. Markę wyróżnia charakterystyczna cecha, której próżno szukać u konkurencji? To również rzecz, którą warto podkreślić już w znaku graficznym, jaki ją reprezentuje.
Logo – gdzie jesteś?
Cisco
Pionowe linie nierównej wysokości w logo informatycznego giganta symbolizują przetwarzany sygnał, ale jest w nich ukryta jeszcze jedna informacja: o pochodzeniu firmy. Cisco to firma założona… w San Francisco, a kreski w logo naśladują charakterystyczną sylwetkę mostu Golden Gate.
Toblerone
Trójkątne czekoladki są nieodłącznym wspomnieniem dzieciństwa w latach 90. Wtedy to logo mogło wydawać ci się dziwne i przeładowane szczegółami, ale dzisiaj przyjrzyj mu się uważniej. Toblerone to firma z Brna w Szwajcarii, nazywanego czasem miastem niedźwiedzi. Tak, w logo naprawdę jest niedźwiedź, ukryty w połaciach śniegu stokach na Matterhornu – innym szwajcarskim symbolu.
The Bronx Zoo
Co może charakteryzować ogród zoologiczny oprócz oczywiście samych zwierząt? Jego położenie. W przypadku nowojorskiego Bronxu jest to panorama miasta z jego rozpoznawalnymi drapaczami chmur. To właśnie one ukrywają się w negative space między sylwetkami żyraf i ptaków.
Hope for African Children Initative
HACI działa na rzecz poprawy losu dzieci w Afryce. W pierwszej chwili w logo zobaczysz sylwetki dwóch osób – dorosłego i dziecka – widziane z profilu. Zarysy ich postaci tworzą coś więcej: kontur kontynentu w negative space.
Dominos
To oczywiste: kostki domina są nawiązaniem do nazwy pizzerii. Ale w tym logo jest coś jeszcze: pierwotny zamysł przewidywał, że wraz z otwraciem nowego lokalu sieci, na kostce domina będzie przybywała jedna kropka. Firma jednak rozwijała się tak dobrze, że… właściciele nie mieli możliwości dodawać odpowiednio dużo kropek odpowiednio szybko. W ten sposób trzy kropki pozostały w logo jako wspomnienie po skromnych początkach pizzerii i jej trzech pierwszych lokalizacjach.
Logo – jaki jesteś?
Tostitos
Paczka tortilli i dołączony do niej dip to razem… dobra zabawa, spotkanie z przyjaciółmi i dzielenie się jedzeniem. Jeśli dobrze się przyjrzysz, w dwóch „t” logo marki Tostitos zobaczysz dwie postacie dzielące się snackiem i miseczkę z salsą stojącą na podstawce z litery „i”.
Gilette
To logo jest tak znane, że wręcz trudno odszukać w nim pomysłowy graficzny „saczek”. Wskazówką jest nietypowy kształt kropki nad „i”. Nie jest przypadkowy: wraz z zakończeniem oczka w „G” tworzą linię cięcia. Tak ostre krawędzie mogą zostawić tylko precyzyjne ostrza Gilette.
Baskin-Robbins
Nieznane szerzej w Europie, lody Baskin-Robbins są znane… ze swoich 31 smaków. Jeśli masz wątpliwości, logo na pewno ci o tym przypomni.
Goodwill Industries International
„Dobra wola” to działająca w Stanach Zjednoczonych organizacja non-profit, która podejmuje działania na rzecz przestrzegania praw pracowników oraz aktywizacji zawodowej w grupach narażonych na wykluczenie społeczne. W logo fundacji widzimy więc nie tylko początkowe „g” nazwy, ale również uśmiechniętą twarz – symbol radości i nadziei, jakie ma dawać Goodwill.
Pittsburgh Zoo & PPG Aquarium
Afrykańska akacja jest wystarczająco sugestywnym symbolem dzikiej przyrody, ale projektanci poszli o krok dalej. Oprócz drzewa w logo kryją się szympans, lwica i para ryb. Logo jak najlepsze zaproszenie.