CTA: gdzie umieścić call to action, aby przynosiły zysk? – część 2

Ilość treści, jakie pojawiają się w sieci co minutę, przyprawiają o zawrót głowy: co minutę ponad 4 miliony ludzi daje lajk jakiejś treści, autorzy ponad 500 milionów blogów codziennie publikują ponad 2 miliony nowych artykułów, co minutę na YouTube pojawia się 300 godzin nowych treści.

Jak w chaosie samych mediów społecznościowych przebić się ze swoją ofertą i dotrzeć do nowych użytkowników? Kiedy już potencjalny klient odwiedzi Twoją stronę www, sklep internetowy lub blog, od ciebie zależy, jak długo tam zostanie i czy… jeszcze wróci.

Call to action: gdzie umieścić wezwanie do działania, aby było skuteczne
Gdzie umieścić call to action: najlepsze praktyki

Temu właśnie służą call to action, przyciski umieszczone w obrębie witryny lub landing page, które mają zachęcić odbiorcę do działania. Rodzaj działania zależy tylko od ciebie: może to być zapisanie się na newsletter, dokończenie zakupów, zamówienie wyceny lub każde działanie, które przyniesie ci korzyść.

W zeszłym tygodniu pisaliśmy, jakie jest idealne call to action i gdzie najlepiej je zamieścić na krótkich stronach. Dziś omawiamy, gdzie umieścić call to action na dłuższych stronach i jakie techniki możesz wykorzystać, aby przekonać klientów do działania.


Call to action na dłuższych stronach: twoja strategia

Dłuższe strony lub produkty, do których musisz trochę bardziej przekonać odbiorcę – droższe, cenniejsze, innowacyjne, bardziej złożone – wymagają trochę innej strategii. Proste wypunktowanie korzyści i krótkie call to action to zwykle za mało, żeby wzbudzić zaufanie i przekonać użytkownika do zalet produktu.

W takiej sytuacji wykorzystaj strategię AIDA. AIDA ma wiele wspólnego z coraz bardziej popularnym storytellingiem.
Akronim pochodzi od słów Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (potrzeba), Action (działanie) i wyznacza ścieżkę, którą podąża odbiorca twojego komunikatu.

Call to action na długich stronach - AIDA i storytelling
AIDA w call to action: jak wykorzystać storytelling

Zacznij od zdobycia uwagi czytelnika twoim nagłówkiem, ciekawą szatą graficzną i zdjęciami. Kolejny krok to krótkie przedstawienie produktu, usługi lub problemów, jakie może rozwiązać tak, aby wzbudzić zainteresowanie.
Opisz zalety i cechy produktu tak, aby użytkownik nie miał wątpliwości co do tego, dlaczego ich potrzebuje. W kolejnym kroku poprowadzisz go do call to action, umieszczonego na dole strony, a więc tam, gdzie przekonany czytelnik będzie najbardziej gotów, aby podjąć działanie.


Call to action: gdzie jeszcze możesz umieścić wezwanie do działania?

CTA nie musi wcale mieć postaci wielkiego, mrugającego przycisku. Skuteczność CTA zależy również od twojej pomysłowości, celu oraz celu, jaki chcesz osiągnąć.
Oto trzy inne skuteczne miejsca na umieszczenie call to action.


Link lub formularz jako call to action

Takie CTA ma postać linka wplecionego w tekst lub słowa, wyrażenia, tytułu z odnośnikiem. Ma sens tylko wtedy, gdy występuje naturalnie i stanowi uzupełnienie przekazu. Największą zaletą call to action tego typu jest to, że nie są z góry demaskowane jako propozycja handlowa, wyglądają naturalnie i wychodzą naprzeciw potrzebom czytelnika.

Do takich call to action zaliczają się:
• link do rejestracji lub landing page produktu
• formularz subskrypcji umieszczony na końcu wpisu
• formularze kontaktu, maila lub subskrypcji umieszczone między akapitami tekstu specjalistycznego, które zachęcają do kontaktu i zamówienia usługi
• wtyczka mediów społecznościowych, która zawiera np. fragment tekstu gotowy do zapostowania lub zretweetowania.


Pop-up z call to action

Nawet jeśli 10 na 10 zapytanych osób odpowie, że nie cierpi wyskakujących okien, pop-upy wciąż pozostają jedną z najskuteczniejszych metod na zwrócenie uwagi czytelnika. Wyskakujące okno zmusza odbiorę przynajmniej do jego zamknięcia, a to oznacza, że będzie musiał popatrzeć na zawartość i chociaż na moment skupić na nim rozproszoną uwagę.

Wezwanie do działania: pop-up, link, formularz
Gdzie umieścić call to action: wezwania do działania w pop-upach

Kiedy umieszczasz przycisk call to action w obszarze strony, biernie czekasz, aż odbiorca zdecyduje się kliknąć. Pop-up to aktywne zdobywanie takich kliknięć, a jeśli obawiasz się, wyskakujące okna zirytują użytkowników, zadbaj o to, aby oferowały coś godnego uwagi.

Pop-up może pojawiać się, kiedy odbiorca dotrze do końca tekstu – zaproponuj mu więcej podobnych treści lub zapostowanie tego, co przeczytał, w mediach społecznościowych. Pop-up może pojawiać się także wyżej, jeśli chcesz zaoferować zniżkę, darmową wysyłkę lub inną formę zachęty do skorzystania z twojej oferty.


Call to action na stronach www: błędy, które niszczą konwersję

Przygotowanie i umieszczenie call to action na stronie tak, aby spełniały swoją funkcję, jest podchwytliwym zadaniem. Na konwersję wpływa nie tylko miejsce, w którym znajduje się call to action, ale również sam wygląd przycisku, jego treść oraz content, który nakłania czytelnika do podjęcia działania.

Gdzie nie umieszczać wezwania do działania: najczęstsze błędy call to action
Najczęstsze błędy w call to action: czego unikać

Są jednak pewne błędy, które zniszczą nawet najstaranniejszy projekt. Czego zdecydowanie musisz unikać?


Za dużo CTA

Za dużo wezwań do działania sprawia, że użytkownik może poczuć się zagubiony i kompletnie nie wiedzieć, czego od niego chcesz. Subskrypcja do newslettera? Zakupy? Rejestracja i założenie konta? Im więcej opcji do wyboru dajesz, tym mniej prawdopodobne, że użytkownik zdecyduje się na działanie.


CTA w stopce strony

Stopka to miejsce przeznaczone na skróconą mapę strony, najpotrzebniejsze linki, informacje o autorze witryny. Do stopki zaglądamy tylko wtedy, gdy w górnej połowie strony brakuje nam informacji np. o cenach, wysyłce, kontakcie, regulaminie. Jest to zdecydowanie ostatnie miejsce, w jakim spodziewamy się call to action.


CTA w panelu bocznym strony

panel boczny to z kolei miejsce, gdzie dzieje się całkiem sporo. Wyszukiwarka, archiwum bloga, zdjęcie i biogram autora, reklamy, linki, afiliacje, odnośniki do mediów społecznościowych lub feed z mediów społecznościowych, czat… widzisz tu miejsce na call to action?


Gdzie umieścić call to action – najlepsze praktyki

Call to action jest jednym ze skuteczniejszych sposobów zdobywania nowych klientów, użytkowników czy subskrybentów. Możesz wezwać użytkownika do każdego działania, na którym ci zależy – pod warunkiem, że zrobisz to skutecznie i w przemyślany sposób.

Znaczenie mają wielkość przycisku call to action, jego treść, design, a także… miejsce, w jakim się znajduje. Wciąż jeszcze pokutuje stereotyp, że najskuteczniejsze są CTA umieszczone w górnej części strony, choć w dobie wszechobecnych urządzeń mobilnych podział na części nad i pod „zagięciem” nie ma już racji bytu.

To, gdzie umieścić CTA zależy od wielkości strony, ilości tekstu oraz jej funkcji i celu, jaki chcesz osiągnąć.
Na niewielkich landing pages CTA warto zamieścić bliżej nagłówka; z kolei przy witrynach o bardziej rozbudowanej treści sprawdza się także przeniesienie CTA na dół strony, gdzie czytelnik po zapoznaniu się z contentem będzie bardziej skłonny do podjęcia działania.

Przy umieszczaniu CTA warto zdobyć się na odrobinę kreatywności: linki, formularze, zaproszenia wplecione w tekst lub pop-upy to również narzędzia, jakimi możesz się posłużyć, aby nakłonić odbiorcę do działania.

O czym jeszcze musisz pamiętać? Koniecznie przetestuj swoje pomysły za pomocą testów A/B. W ten sposób sprawdzisz, czy rzeczywiście call to action sprawdza się tak, jak tego oczekujesz i co możesz zrobić lepiej,a by wykorzystać w pełni ich potencjał!

Skomentuj

avatar