Czego dowiesz się ze strony konkurencji?

Analiza działań konkurencji to podstawa praktycznie w każdym biznesie. W pracy freelancera zaczynamy ją od sprawdzenia tego, jak inni wolni strzelcy radzą sobie w internecie. Dlaczego warto sprawdzać takie informacje? Mogą posłużyć Ci one do budowania Twojej strategii marketingowej freelancera i efektywnego zdobywania nowych klientów.

Czego dowiesz się ze strony konkurencji?
Analiza stron www

Jednak samo przeglądnięcie witryny nie wystarcza. Co zatem zrobić, gdy chcemy wyciągnąć ze strony internetowej maksimum informacji? Tutaj przychodzą nam z pomocą dedykowane narzędzia, a te najciekawsze opisaliśmy w dzisiejszym artykule. Zapraszamy!

Alexa Similar Websites – narzędzie do wyszukiwania podobnych witryn

Aby przeanalizować konkurencję, najpierw należy dobrze przygotować listę witryn, z którymi walczymy o nasz kawałek tortu. Poza klasycznym wyszukiwaniem w Google możemy tutaj posłużyć się narzędziem wyszukującym strony o podobnej tematyce. Jednym z nich jest Similar Websites z pakietu usług analitycznych Alexa. W darmowej wersji zobaczymy pięciu konkurentów, a przy każdym znajdziemy ocenę zbieżności odbiorców – Overlap Score.

Wayback Machine (Web Archive) – internetowy wehikuł czasu

Ciekawym narzędziem będącym kopalnią wartościowych informacji o danej stronie internetowej jest Wayback Machine. To prawdziwy wehikuł czasu, który pozwala nam cofnąć się w czasie i zobaczyć, w jaki sposób dany serwis wyglądał nawet kilka lat temu. Jedyne co trzeba zrobić to wpisać na stronie web.archiwe.org adres dowolnej strony. Po chwili naszym oczom ukazuje się wykres prezentujący ilość zrzutów ekranu w danym roku.

SimilarWeb – podglądanie statystyk innych stron

SimilarWeb to jeden z głównych konkurentów wyżej wspomnianego pakietu Alexa. To narzędzie pomagające w dogłębnej analizie konkurencji, a co ważne, nawet w darmowej wersji daje całkiem dużo możliwości. Jedną z najciekawszych opcji jest sprawdzenie statystyk odwiedzin stron naszych konkurentów – w tym średniego czasu sesji, ilości stron oglądanych podczas wizyty, czy współczynnika odrzuceń. Nie brakuje także danych demograficznych, źródeł odwiedzin, a nawet analizy słów kluczowych.

Narzędzia do analizy stron www
Strona www: co mówi o konkurencji freelancera?

SimilarWeb to zdecydowanie platforma, od której należy zacząć analizę poczynań konkurencji. Należy podkreślić, że w większości zastosowań w zupełności wystarcza plan darmowy.

Scanwp.net – analiza wtyczek i motywów w WordPressie

Jak dobrze wiemy internet w dużej mierze WordPressem stoi. Jest to łatwe, szybkie i niedrogie rozwiązanie, znajdujące zastosowanie jednakowo w prostych stronach wizytówkach, jak i rozbudowanych sklepach internetowych. Często szukając inspiracji podczas tworzenia strony, zaglądamy do konkurencji i zachodzimy w głowę, w jaki sposób uzyskali dany wygląd czy funkcjonalność. Tutaj z pomocą przychodzą nam detektory WordPress, pozwalające wykryć zainstalowany w danej witrynie motyw, a także wtyczki.

Narzędziem dającym wyjątkowo dużo informacji jest ScanWP.net – po wpisaniu adresu strony korzystającej z CMS WordPress otrzymamy pakiet informacji, a w tym:

  • nazwę zainstalowanego motywu,
  • wersję motywu,
  • link do strony autora motywu,
  • listę innych witryn korzystających z danego motywu,
  • wykryte aktywne wtyczki WordPress.

Hostadvice.com – analiza hostingu konkurencji

Tworzenie strony internetowej to często wymagający proces, który wiąże się z podejmowaniem wielu trudnych decyzji. Jedną z nich jest wybór odpowiedniego hostingu. Tu także może pomóc nam analiza konkurencji, zwłaszcza gdy widzimy, że ich strona działa wyjątkowo płynie i bezawaryjnie.

Aby sprawdzić, z jakiego serwera korzysta dana strona, wystarczy wejść na https://hostadvice.com/tools/whois/ i wpisać interesującą nas domenę. Po chwili otrzymamy listę informacji, a najważniejsze z nich to:

  • nazwa dostawcy serwera,
  • lokalizację serwera,
  • serwery DNS ujawniające ewentualną firmę pośredniczącą.