Czego tak naprawdę potrzebuje Twój klient?

Obsługa klienta dla freelancerów

 

Wielu freelancerów w pewnym momencie zauważa, że w swoim rozwoju zawodowym nie posunęli się ani o krok dalej. Rok po roku pracują z tym samym typem klientów, chociaż wciąż szukają większych i lepszych możliwości. Przyczyn może być wiele, ale jedną z najpowszechniejszych jest to, że… freelancerzy zwykle nie wiedzą, czego tak naprawdę szukają więksi klienci.

Czego tak naprawdę potrzebuje Twój klient?
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/StockSnap-894430/

Czego szuka twój klient

Jakkolwiek nieprzyjemnie to zabrzmi, klient w rzeczywistości nie dba o ciebie. Nieważne, jak dobre masz CV, ile lat doświadczenia i jak bogate portfolio, naszpikowane wysokiej jakości, unikalnymi pracami. To nie ma znaczenia, dopóki nie nawiążecie współpracy – wtedy te wszystkie elementy pomogą ci zbudować zaufanie zleceniodawcy. Kiedy dopiero chcesz go zyskać ważniejsze od tego, jakim jesteś specjalistą jest to, co możesz dla niego zrobić. Jak to zrobić?

Najpierw musisz poznać potrzeby tego sektora rynku, w którym działają twoi wymarzeni klienci. Kiedy dowiesz się, czego potrzebują i co dokładnie chcą osiągnąć, będziesz mógł zaprezentować im swoje rozwiązania.

Bądź szczegółowy. Zadawanie pytań o to, jak dany projekt ma wpłynąć na ich firmę, działalność czy życie ich klientów pomoże ci zyskać użyteczne informacje o tym, jakie dokładnie są oczekiwania klienta. Im twój projekt będzie bliższy temu, co jest naprawdę istotne dla klienta, tym wyżej będzie cenił twoją prace.

Asystent czy sprzedawca

Każdy przedsiębiorca docenia, kiedy ktoś podsuwa korzystne propozycje i – niemal dosłownie – pokazuje możliwości dotarcia do klientów i powiększenia zysków, o których sam by nie pomyślał. Zastanów się: na czym twój klient zarabia najwięcej i co ty, używając swoich zdolności, możesz zrobić, aby pomóc mu zarobić jeszcze więcej?

Jak wyjść z ofertą do klienta

Pamiętaj, że twoją rolą jest raczej bycie asystentem, a nie aktywnym sprzedawcą nowych usług. Raczej daj próbkę tego, jak kreatywnie rozwiązujesz problemy, aby obudzić ciekawość twojego zleceniodawcy. Kiedy doceni jakość twoich usług i przekona się, że twoje rozwiązania działają, możesz liczyć na kolejne zlecenia.

Pokazuj zamiast mówić

Wiarygodność jest jedną z tych tajemniczych wartości, które odróżniają dobrego freelancera od przeciętnego. Lista twoich osiągnięć spisana w CV może wyglądać imponująco, ale freelancerzy z górnej półki poza tym, że mogą pochwalić się katalogami sukcesów, potrafią je jeszcze udowodnić. Dlatego pokazuj, zamiast mówić: na spotkaniu z potencjalnym klientem przedstaw twarde dane i wymierne rezultaty: o ile zwiększył się wskaźnik konwersji dzięki stworzonej przez ciebie landing page, jak zwiększył się ruch na stronie po jej odświeżeniu, jak wzrosła liczba odwiedzin za sprawą treści, jakie napisałeś.

Zleceniodawcę mniej interesuje, co możesz zrobić, a bardziej to, co już zrobiłeś. Przyda ci się także rekomendacja i referencje od firm, z którymi pracowałeś do tej pory.

Dbaj o klienta

Jako freelancer doceniasz zapewne możliwości, jakie daje rozbudowana sieć kontaktów i networking. Nie lekceważ tego również w stosunku do dużych klientów – nawiązanie głębszej relacji może popchnąć twoją karierę do przodu bardziej, niż ci się wydaje.

Doceniaj siłę, jaką mają spersonalizowane maile, mały prezent w postaci darmowego serwisu albo dokończenia zlecenie w krótszym terminie, jeśli wiesz, że twojemu klientowi zależy na czasie. To są drobiazgi, które pokazują, że szanujesz i cenisz waszą relację – a to z kolei zawsze procentuje.

3 typy klientów, których unika freelancer ze stażem

 

Zapisz