Czy nadajesz się na copywritera?

Czy nadajesz się do pracy copywritera?

Czy sprawdzisz się jako copywriter? 3 typy osób, które nie nadają się do pisania

 

Wydaje ci się, że nie ma prostszej dziedziny freelancingu niż pisanie tekstów? A może zastanawiasz się, czy nie zostać profesjonalnym copywriterem na pełen etat? Zanim podejmiesz taką decyzję, sprawdź, czy rzeczywiście nadajesz się do takiej pracy. Czym innym jest bowiem okazjonalne pisanie tekstów na zlecenie lub pisanie dla własnej przyjemności, a czym innym zarabianie na życie w ten sposób.

 

Czy nadajesz się do pracy copywritera?
3 cechy, które utrudniają pracę copywritera

Chociaż nie jest to popularny pogląd, nie każdy nadaje się do pracy copywritera. Nie jest to sprawa talentu czy lekkości pióra, ale wymagań, jakie rynek stawia copywriterom oraz sposobów, w jaki radzisz sobie z jego wyzwaniami. To z kolei jest mocno powiązane z twoim charakterem. Czy masz cechy, które mogą utrudnić ci pracę?

 

Trzy cechy, które utrudniają pracę copywritera

1. Brak dyscypliny

Jesteś jedną z tych osób, które mając trochę wolnego czasu najchętniej oddają się temu, co lubią robić najbardziej, a całkowicie zapominają o obowiązkach? A może w twoich dokumentach zalegają dziesiątki szkiców i na wpół skończonych projektów, ale żadnych zakończonych? To zły znak.

W pracy freelancera to do ciebie zależy, kiedy będziesz pracować, a kiedy odpoczywać. Nikt nie zrobi tego za ciebie – ani cię nie zachęci, ani nie zmusi.
Jeśli nic nie robisz, nic nie zarobisz, a w ten sposób szybko pozbędziesz się oszczędności i wrócisz do pracy na etacie.

Freelancer, który odnosi sukcesy, to ktoś, kto ma silną, wewnętrzną potrzebę, aby osiągnąć wyznaczony cel, odnieść sukces. Nikt nie musi przypominać im, że mają do napisania tekst na blog lub wysłanie tej oferty.
Zmotywowani copywriterzy tworzą listy rzeczy do zrobienia i ściśle się ich trzymają. Czują się odpowiedzialni za swoją karierę, wiedzą, jak ustalić priorytety i jak dotrzeć do najlepszych klientów.

Aby to zmienić, musisz wyrobić w sobie nawyk robienia tych „trudnych rzeczy”, które przyniosą korzyści dopiero za jakiś czas – ćwiczenia koncentracji, pisania „na zawołanie”, pisania pomimo blokady i braku pomysłu.
Tak, copywriting jest trudną pracą – gdyby nie był, każdy maturzysta mógłby nazwać się profesjonalnym copywriterem.
Dlatego jeśli czujesz, że brakuje ci dyscypliny, spróbuj copywritingu jako pracy dodatkowej. Sprawdź, jak ci idzie zdobywanie zleceń, pisanie różnego rodzaju tekstów, nanoszenie poprawek, praca z klientem. Dzięki temu przekonasz się, czy to rzeczywiście jest praca dla ciebie.

 

2. Niechęć do wychodzenia do ludzi

Myślisz, że copywriting jest naprawdę dobrym zajęciem, ale nie cierpisz marketingu? A może po prostu wiesz, że dostarczałbyś doskonałych tekstów wszystkim klientom, niezależnie od branży, gdyby tylko ktoś ci ich podsyłał?

Zastanów się jeszcze raz. Praca freelancera nie polega na tym, że ktoś coś ci załatwi lub coś da. Nawet pierwsze rekomendacje i polecenia musisz zdobyć sam, aby były w pełni wiarygodne. Wymaga natomiast rozsyłania maili, mądrej promocji oraz pisania, pisania, pisania…

Jeśli nie cierpisz marketingu, twoja praca będzie polegała na tym, żeby jakoś to przezwyciężyć. Albo spróbuj zakochać się w marketingu, albo chociaż poznaj podstawowe zasady efektywnego zdobywania klientów i wprowadzaj je w życie, niezależnie od tego, jak bardzo nie lubisz tego rodzaju pracy.

 

3. Brak dystansu

Nie wszyscy freelancerzy są bardzo pewni siebie, emocjonalnie stabilni lub mają masę dystansu do tego, jak zostaną ocenieni.

Dlatego jeśli

  • tak bardzo martwisz się, że wypadniesz blado w porównaniu do konkurencji lub narazisz się na śmieszność, że rezygnujesz
  • odmowy wtrącają cię z równowagi i sprawiają, że masz ochotę rzucić copywriting
  • nie wierzysz, że jesteś coś wart, więc proponujesz najniższe stawki, za które nie masz szans się utrzymać

zastanów się, czy jesteś gotowy znosić takie obciążenia jako freelancer – lub na ile potrafisz się zmienić.

Copywriting na pełny etat i na własny rachunek wymaga pewnej emocjonalnej odporności. Jeśli w głębi ducha nie wierzysz, że zasługujesz na udaną karierę copywritera, walczysz z niskim poczuciem własnej wartości lub za dużo myślisz o tym, jak oceniają cię inni, przemyśl swój wybór kariery jeszcze raz.

 

Podsumowanie

Copywriting tylko pozornie jest prostym i bezstresowym sposobem na zarabianie pieniędzy jako freelancer. Nie oznacza to jednak, że nie warto próbować, nawet jeśli zauważasz u siebie niektóre z opisanych przez nas cech.

Praca nad sobą, rozwijanie zdrowych nawyków i przezwyciężanie swoich ograniczeń są częścią każdej pracy i czynią ją tym bardziej wartościową. Dlatego nie zniechęcaj się, ale bądź realistyczny w ocenie swoich możliwości.

Emocjonalny dystans, zdrowa ocena swoich kompetencji i solidna praktyka to dobra podstawa, aby zostać copywriterem i odnosić sukcesy jako freelancer!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Skomentuj

5 Komentarze Włączone "Czy nadajesz się na copywritera?"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Wojtek Imielski
Przepraszam, że się tak wyrażę, ale to w dużej mierze bzdury. Większość freelancerów, jakich znam, a znam ich wiele i sam nim jestem, wiecznie się spóźnia albo robi wszystko na ostatnią chwilę. Taka jest specyfika tego typu zajęć i nawet klienci wykazują pełne zrozumienie, nikt się nie buntuje. Praca twórcza to nie przerzucanie węgla i normalne jest, że czasem da się coś stworzyć, a czasem nie. Bywają takie dni, że po prostu trzeba iść na spacer, albo grać na gitarze, zamiast pisać teksty. Ponadto, ludzie twórczy to praktycznie z zasady jednostki o niewielkiej dyscyplinie, a wręcz rozlazłe i totalnie nieuporządkowane… Czytaj więcej »
Redakcja
Cześć, dzięki za ciekawy komentarz :). Przede wszystkim zaręczam Ci, że Leo da Vinci nie był jedyną kreatywną i nieogarniętą jednostką w historii świata i byłabym ostrożna z generalizowaniem, czy kreatywność co do zasady idzie w parze z dyscypliną i wewnętrznym uporządkowaniem. jak zapewne wiesz z własnego freelancerskiego doświadczenia, zanim klienci przekonają się, że copywriter jest dobry, na tyle dobry, żeby nie negocjować stawek i przymykać oko na spóźnienia, markę trzeba jednak wyrobić, a w tym zdecydowanie nie pomaga zawalanie terminów i utrudniony kontakt z klientem. Nisz copywriterskich jest sporo i z pewnością są i takie, w których tydzień opóźnienia… Czytaj więcej »
Wojtek Imielski

„…byłabym ostrożna z generalizowaniem, czy kreatywność co do zasady idzie w parze z dyscypliną i wewnętrznym uporządkowaniem” – to może przeczytaj, co napisałem w komentarzu, bo chodzi mi właśnie o to, że wręcz przeciwnie. Zazwyczaj nie idzie w parze. „Przede wszystkim zaręczam Ci, że Leo da Vinci nie był jedyną kreatywną i nieogarniętą jednostką w historii świata…” – to właśnie miałem na myśli pisząc, że „ludzie twórczy to PRAKTYCZNIE Z ZASADY jednostki o niewielkiej dyscyplinie, a wręcz rozlazłe i totalnie nieuporządkowane” – więc zapewne nie był jedyny. Czytałaś mój komentarz przed wygenerowaniem odpowiedzi…?

Miłka

W samo sedno!

Redakcja

Miłka, dzięki za komentarz, mamy nadzieję, że nie zniechęciliśmy Cię do pisania :)

wpDiscuz