Optymalizacja sklepu, optymalizacja strony produkty, opisy produktu

Najczęstsze błędy w optymalizacji strony produktu

Nikogo nie trzeba przekonywać, że strona produktu to najważniejsza część sklepu internetowego. To jej wygląd i treść – w tym zdjęcia i opisy – mają przekonać klienta do zakupów. Uwaga: strona produktu może także… odesłać kupującego do konkurencji.

Najważniejsza funkcja strony produktu to dostarczenie niezbędnych informacji i prezentacja przedmiotu zakupów w atrakcyjnej formie. Już dzięki samej optymalizacji opisów i zdjęć możesz podnieść wskaźnik konwersji i zwiększyć sprzedaż.
To nie wszystko. Ze względu na ilość meta-danych i słów kluczowych jest także ważnym elementem pozycjonowania. Optymalizacja stron produktów może wpłynąć na pozycję całego sklepu w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja sklepu, optymalizacja strony produkty, opisy produktu
Czego unikać na stronie produktu? Optymalizacja sklepu internetowego

Kiedy zakładasz sklep na jednej z dostępnych platform i wybierasz gotowy layout, możesz założyć, że projektanci zadbali o przejrzystość, estetykę i UX. To, co znajdzie się na stronie produktu, zależy tylko do ciebie. Jakich błędów unikać?

 

Mało precyzyjna nazwa

Zasada jest prosta: im bardziej precyzyjny opis, tym mniej będzie konkurencyjnych stron, które wyświetlą się, gdy ktoś będzie szukał tego samego produktu.
Możesz to sprawdzić na przykładzie: hasło „karma dla kota” daje 426 tysięcy wyników. Hasło „karma dla kota felix sensations saszetki” zawęża wyniki wyszukiwania do 11 tysięcy. Tylko dzięki bardziej precyzyjnej nazwie ograniczyłeś ilość konkurencyjnych stron o 400 tysięcy.

 

Kopiowanie treści opisów

Opis produktu to ta część, którą najbardziej lubią roboty Googla – im bogatsza w unikalną treść i słowa kluczowe, tym wyżej będzie indeksowana. Tymczasem najczęstszym błędem właścicieli sklepów jest kopiowanie opisów produktów lub opisy niskiej jakości.

Dobry opis z punktu widzenia użytkownika ma mu dać pełny obraz tego, co kupuje. Przygotuj dwa warianty opisy produktu:

  • maksymalnie skrócony jako podsumowanie – dla użytkowników, którzy chcą szybko zorientować się w najważniejszych szczegółach
  • pełniejszy, bardziej rozbudowany opis dla tych, którzy się wahają

Dobry opis z punktu widzenia konkurencyjności to taki, który odróżni go od podobnych ofert. Czy twój produkty jest retro, vintage, unikatowy, trudny do zdobycia? Czy jest w konkretnym stylu – art deco, secesyjnym, boho?
Opisz go tak, jak nie zrobiła tego konkurencja! To właśnie takie szczegóły pomagają użytkownikowi zdecydować się na zakup.

 

Zdjęcia niskiej jakości

Jeśli masz wątpliwości, dlaczego zdjęcia są ważne, przypomnij sobie własne doświadczenia z zakupami przez internet. To właśnie zdjęcie sprzedaje produkt – chcesz zobaczyć wszystkie detale produktu w doskonałej jakości, w nasyconych kolorach i z każdej strony.
Jedno małe zdjęcie niskiej jakości, nieostre lub „wyszarzałe”, na niejednolitym tle nie pomoże ci zwiększyć konwersji.

 

Brak tagów alt

Chociaż zdjęcie na pewno ucieszy kupujących, dla robotów Google będzie bezużyteczne, jeśli nie opiszesz go we właściwy sposób.

  • wybierz nazwę pliku: nie IMG_2065.jpg tylko nazwa-produktu.jpg
  • nadaj zdjęciu dobry tytuł: może powielać nazwę zdjęcia
  • dodaj alt-tagi: ten tekst nie będzie widoczny na stronie, ale powie robotom Googla, co jest na zdjęciu. Opis powinien mieć do 150 znaków i jako pierwsze słowa zawierać te, pod którymi obraz ma się wyszukiwać.

 

Długie ładowanie obrazów

Nie pozwól klientom czekać, aż strona produktu się załaduje. Im wolniej strona się wyświetla, tym szybciej klient ucieknie do konkurencji.
Wielkość obrazów i szybkość wyświetlania ma także znaczenie, jeśli kupujący odwiedzają twój sklep korzystając z urządzeń mobilnych.
O tym, jak szybka powinna być strona www, pisaliśmy tutaj.

 

Niewidoczna cena i koszty wysyłki

Nie ma chyba sklepu, w którym cena produktu zostałaby specjalnie ukryta. Inaczej jest z kosztami wysyłki.
Nie zmuszaj użytkownika do poszukiwania informacji o kosztach wysyłki ani tym bardziej nie pozwól, żeby dowiadywał się o nich dopiero w momencie składania zamówienia. Badania SpeedCommerce pokazują, że przyczyna 44% przerwanych zakupów to właśnie zbyt wysokie koszty przesyłki.

 

Za dużo linków wewnętrznych

Trudno przecenić rolę ruchomego slidera (tzw. „karuzeli”) z polecanymi produktami, produktami z podobnej kategorii lub rzeczami, które wybrali inni klienci.Łatwo jednak „przesadzić”: kiedy podobnych „rozpraszaczy” jest za dużo, możesz stracić uwagę klienta i sprawić, że zamiast kupić już wybrany produkt, zacznie zastanawiać się, wahać i w rezultacie zrezygnuje z zakupu.
Aby utrzymać uwagę klienta skupioną na produkcie, który już ogląda, zamiast oferować więcej opcji, promocji i dodatków, wyświetl kilka podobnych produktów, ale mocno związanych z przedmiotem zakupu.

 

Zwiększanie konwersji – dodatkowe techniki

  • opinie o produkcie

Dobre opinie o produkcie mogą zwiększyć sprzedaż – badanie Oneupweb wskazuje, że blisko połowa użytkowników uważa opinie o produkcie za istotne.
Aby zachęcić użytkowników do pozostawiania opinii, zaproponuj im za to prezent, np. zniżkę na kolejne zakupy, punkty bonusowe itp.

  • wideo

Film promocyjny produktu to jeszcze jedno doskonałe narzędzie do podniesienia sprzedaży. Wideo jest postrzegane jako bardziej wiarygodne niż zdjęcia. Uważa się także, że może lepiej zademonstrować wygląd i zalety produktu. Potwierdzają to statystyki – od 64% do 85% kupujących więcej jest skłonnych do dokonania zakupu po obejrzeniu filmu.

 

Optymalizacja sklepu – podsumowanie

Najważniejszą częścią sklepu internetowego jest strona produktu. Jej wygląd, treść i zawartość mają wpływ i na poziom sprzedaży, i na pozycję sklepu w wyszukiwarkach.
Czasem, aby podnieść wskaźnik konwersji, potrzebne są niewielkie zmiany. To na przykład unikatowe opisy, które docenią roboty Googla oraz dodatkowe szczegóły i zdjęcia, które odróżnią twoją ofertę od konkurencji.

Pamiętaj, aby uzupełniać tagi alt w nazwie zdjęcia i zadbać o odpowiednie nazwy i opisy produktów.
Na koniec nie lekceważ elementów UX: szybkości ładowania strony i łatwości w odszukaniu kosztów wysyłki. Aby podnieść atrakcyjność strony produktu, możesz zachęcić klientów do podzielenia się opiniami o produkcie lub dodać filmy video.

Jakie macie doświadczenie z optymalizacją sklepów i stron produktu? Napiszcie nam o tym w komentarzach!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz