Czy twoja strona potrzebuje redesignu?

Kiedy twoja strona potrzebuje redesignu?

Nawet najlepiej zaprojektowana strona po jakimś czasie potrzebuje poprawek, odświeżenia albo redesignu. Trendy się zmieniają, poznajesz potrzeby odwiedzających, więc możesz wprowadzać ulepszenia i testować nowe rozwiązania, zgodne z tendencjami panującymi na rynku.

Zanim rozejrzysz się za freelancerem, który odświeży twoją stronę, zadaj sobie kilka pytań.

Czy twoja strona potrzebuje redesignu?
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/FirmBee-663163/

Dlaczego redesign jest ci potrzebny?

To pozornie proste pytanie dotyka sedna bardzo złożonego problemu. Zanim zabierzesz się do odświeżania strony warto, żebyś stworzył listę rzeczy, jakie chcesz poprawić albo które twoim zdaniem wymagają ulepszenia. Czy współczynnik odrzuceń sugeruje, że strona jest mało funkcjonalna? Chcesz, żeby witryna wyglądała lepiej? Może czas odświeżyć content albo popracować nad pozycją w wynikach wyszukiwania i wskaźnikiem konwersji?
To istotne czynniki, także zanim zabierzesz się do pracy, ustal dokładnie, jakie cele chcesz osiągnąć. Taka lista pozwoli ci gładko przejść przez cały proces redesignu.

 

Jakiego typu redesignu potrzebujesz?

Skoro już wiesz, czego potrzebujesz, łatwiej będzie także określić, jak głębokie mają być wprowadzone zmiany. Jeśli funkcjonalności strony działają bez zarzutu być może potrzebny jest tylko drobny „lifting” grafiki albo stworzenie nowych treści na stronę.

Przetestuj prędkość ładowania. Kiedy decydujesz się na redesign strony, warto przy tej okazji zerknąć, czy żadne elementy kodu nie spowalniają jej działania.

 

Audyt: co działa, a co wymaga poprawki

Nieważne, jak duże zmiany zamierasz wprowadzić na stronie, na pewno odkryjesz na niej elementy, które działają bardzo dobrze i te, które zawodzą. Przetestuj zatem swoją stronę lub zleć zewnętrzny audyt specjaliście od IT.

Najczęstszymi błędami, które spotyka się na stronach, to nieczytelna zawartość. Czy stopień pisma i kontrast tła i liter poprawia czytelność? Jak sprawdza się twoja landing page i na ile skuteczna jest strona sprzedająca twój produkt? A firmowy blog i galeria zdjęć, które przyciągają odbiorców – czy warto zmieniać ich layout? To tylko podstawowe pytania, na które powinieneś znać odpowiedź, zanim zaczniesz wprowadzać poprawki.

10+ narzędzi UX nie tylko dla deweloperów

Rozłóż stronę na czynniki pierwsze i przeanalizuj plusy i minusy każdego z nich. Porównaj je z celami, które chcesz osiągnąć. Któryś element nie pasuje? Może zatem czas się z nim rozstać i zrobić miejsce na coś nowego?

 

Do czego służy twoja strona?

Nawet najpiękniejsza strona jest niczym bez użytkowników. To dla nich i z myślą o nich powinieneś umieszczać content i pod nich projektować usability.

Jak i do czego jest używana twoja strona? Zerknij na statystyki deweloperskiej. Która podstrona jest odwiedzana jako pierwsza, a która jako ostatnia? Jaki masz wskaźnik konwersji i odrzuceń? Co ze słowami kluczowymi?

Nie lekceważ także danych o rozdzielczości ekranów, na jakich jest wyświetlana, oraz najpopularniejszych przeglądarek. Dla dewelopera te informacje mają zasadnicze znaczenie przy projektowaniu szczegółów technicznych.

 

Identyfikacja marki

Logo, gadżety firmowe, czasem cała księga znaku… strona www jest istotnym elementem wizerunku twojej firmy. To często płaszczyzna pierwszej interakcji klienta  z firmą. To także ważny komunikat o tym, kim jesteś i co oferujesz, nie tylko jeśli chodzi o produkty, ale także o jakość świadczonych usług.

Czy w ciągu ostatnich lat wizerunek twojej firmy się zmienił? Czy grupa odbiorców, do której chcesz dotrzeć, jest ciągle taki sam? Jeśli cokolwiek się zmieniło, niech to znajdzie odbicie na twojej stronie, nawet jeśli miałaby to być niewielka poprawka w grafice.
Nie trzeba wspominać, że absolutnym priorytetem jest obecność aktualnego logo i zgodność z kolorami firmowymi.

 

Kiedy i jak rozpocząć redesign?

Nie lekceważ tej kwestii – to kiedy i jak rozpoczniesz redesign może mieć duży wpływ na ruch na stronie. Wszystko zależy od tego, jakie są twoje cele.
Analiza wykazała, że dotychczasowe UX i funkcjonalność strony pozostawiały sporo do życzenia? Wykorzystaj redesign jako okazję do przekonania użytkowników, że działasz na ich korzyść i z myślą o nich. Dzięki temu uzyskasz wzrost zainteresowania i wyślesz jasny komunikat dotyczący poprawy jakości usługi.

Jeśli zależy ci na tym, żeby zmiany nie przyciągały zbytniej uwagi, wystarczy, że będą pojawiały się stopniowo. Użytkownicy mogą nawet nie zauważyć nowej grafiki albo nowego contentu, ale z pewnością docenią starannie zaprojektowane UX.

 

Redesign a działanie strony

Wielu przedsiębiorców słusznie obawia się zmian. Jeśli masz stałą liczbę powracających użytkowników, nagła i drastyczna zmiana może ich zniechęcić. Może także przełożyć się na pozycjonowanie, a z oczywistych powodów nie chcesz tracić już wypracowanej pozycji.

Dlatego staraj się zachować najważniejsze elementy strony podobne do ich poprzedników. Redesign powinien być bardziej ewolucją niż rewolucją i całkowitą wymianą rzeczy, które działają. Jeśli decydujesz się na taki krok, upewnij się, że użytkownicy będą na nią przygotowani i daj im możliwość wyrażenia swojej opinii.

I ostatnia rada: jeśli przebudowa strony jest dużym projektem, pomyśl o… stronach „Error 404”. Widywane stosunkowo rzadko, nadal pozostają ważną informacją dla użytkownika. Szczypta humoru, przeprosiny i wiadomość, gdzie można szukać kontaktu, wskazówek lub pomocy zawsze są w cenie.

Zapisz

Zapisz

Zapisz