Dlaczego freelancer potrzebuje marki i jak ją stworzyć

Dlaczego freelancer potrzebuje marki i jak ją stworzyć

Dlaczego freelancer potrzebuje marki i jak ją stworzyć?

Wszyscy wiemy, jakie są zalety dla dużych i średnich przedsiębiorców niesie ze sobą posiadanie czytelnej i rozpoznawalnej marki. Freelancerzy natomiast często nie doceniają siły ukrytej w tym narzędziu.

Dlaczego freelancer potrzebuje marki i jak ją stworzyć
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/Unsplash-242387/

Dlaczego warto stworzyć swoją markę?

  1. Żeby Twoja działalność była rozpoznawalna
    Jeśli nie masz czytelnego systemu identyfikacji wizualnej, nie tylko możesz przejść niezauważony wśród konkurencyjnych freelancerów, ale i nie zapiszesz się niczym szczególnym w pamięci klientów. W praktyce oznacza to, że jeśli zleceniodawca będzie szukał usług z Twojej branży, nie Ty pierwszy przyjdziesz mu na myśl, a raczej ktoś z Twojej konkurencji o czytelnym i charakterystycznym wizerunku.
  2. Aby Twoje działania miały źródło, z którego będziesz czerpał pomysły
    Dobrze zaplanowana marka to doskonała podstawa do budowania skutecznej promocji i marketingu – a przecież jako freelancer odpowiadasz również za ten aspekt swojej pracy. Jeśli już wiesz, jakie będą Twoje kolory, fonty, ikonki i inne elementy, łatwiej Ci będzie zaprojektować stronę, blog, portfolio, materiały promocyjne, wizytówki i wszystko inne, co wykorzystasz przy komunikacji z klientem. Spójność jest niezbędna, jeśli Twoja działalność ma się rozwijać.
  3. Żeby być wiarygodnym
    Klienci, którzy rozważają nawiązanie współpracy z freelancerem, często mają wątpliwości, czy jest to rzeczywiście ekspert w swojej dziedzinie. Przejrzysta, spójna marka sprawi, że zleceniodawcom łatwiej przyjdzie uwierzyć w Twoje kompetencje i traktować Twoją pracę poważnie. Nadal będziesz musiał przekonać zleceniodawców o swojej wartości jako freelancera, jednak dzięki dobrze zaprojektowanej marce nie będziesz musiał przy tym udowadniać, że nie jesteś oszustem.
  4. Aby przyciągnąć odpowiedni rodzaj klientów
    Nikt nie chce marnować czasu na klientów, którzy nie płacą albo których zlecenia to nie jest dokładnie to, co chcesz robić. Dlatego właśnie jeśli pracujesz zdalnie tak ważne jest, czy masz odpowiednich klientów. Marka pomoże Ci przyciągnąć tych zleceniodawców, którzy za profesjonalne usługi są skłonni zapłacić odpowiednie wynagrodzenie.

Pojawia się zatem naturalne pytanie…

Jak stworzyć rozpoznawalną markę?

  1. Zdefiniuj cele długotrwałe
    Cele długoterminowe pozwolą Ci zdefiniować cele na krótsze okresy czasu – to właśnie one pomogą Ci trzymać się ustalonych założeń, kiedy natłok codziennych obowiązków sprawi, że zaczniesz tracić koncentrację na świadomym konstruowaniu swojej marki. Ponadto ustalenie długoterminowych założeń pozwoli Ci zrozumieć, jak dokładnie powinien wyglądać Twój brand.
  2. Przeszukaj swoją grupę docelową
    Jednym z celów marki jest dotarcie i identyfikacja Twojej grupy docelowej – klientów, z jakimi chcesz pracować i którzy będą potrzebowali tego typu usług, który oferujesz. Kiedy już będziesz wiedział, do kogo się zwracasz, będziesz mógł stworzyć markę, która do nich przemówi.
  3. Przemyśl wybór nazwy
    Freelancerzy często ulegają pokusie stworzenia wymyślnej nazwy dla swojej działalności. Lepiej jednak jest pozostać przy swoim imieniu i nazwisku – jest to bardziej osobiste, skraca dystans między Tobą a klientem i budzi większe zaufanie.
  4. Stwórz logo, które będzie określało Twoją działalność
    Kiedy już zrozumiesz, kim jest Twoja grupa docelowa i wiesz, dokąd chcesz dotrzeć jako freelancer, łatwiej Ci będzie określić, jakie przesłanie ma nieść Twoje logo. Wybieraj proste wzory, które dobrze sprawdzą się i w druku, na przykład na wizytówkach, i na stronie internetowej.
  5. Trzymaj się swoich kolorów i krojów pisma
    Każdy element Twojego wizerunku powinien być spójny i tworzyć całość z pozostałymi – na stronie internetowej korzystaj z tego samego fontu, który widnieje na Twojej wizytówce i w stopce maila, a styl grafik, które wykorzystujesz w promocji powinien być jednolity z tym, który pojawia się  na Twoich broszurkach czy folderach. Im bardziej spójna marka, tym bardziej będzie efektywna i łatwiej zapadnie w pamięć klientów.

I na koniec

Nie zapominaj o standardach obsługi klienta: skoro Twój wizerunek świadczy o profesjonalizmie, nie możesz pozwolić, aby obsługa klienta stała na niższym poziomie. Stwórz jasną politykę gwarancji zadowolenia i ewentualnych reklamacji – i trzymaj się ich.

Twórz staranne prace, którymi będziesz mógł wzbogacić swoje portfolio, i staraj się dostarczyć klientowi to, czego chciał – tu pomocny okaże się brief.
Jeśli połączysz efekty swojej pracy, wysoką jakość obsługi i odpowiednie zarządzanie marką, z pewnością odniesiesz sukces jako freelancer.

Źródło: freelancefolder.com

 

Zapisz

Skomentuj

avatar