Dlaczego marnujesz czas w ciągu dnia i jak go odzyskać? – część 1

Zarządzanie czasem dla freelancerów

Każdy z nas raz na jakiś czas ma kilka takich dni, w których ani nie robimy nic konstruktywnego, ani nie czujemy, że odpoczywamy albo się relaksujemy. Nie ma w tym nic złego.

Gorzej, jeśli taki stan jest dla ciebie czymś powszednim, a dodatkowo złości cię, że marnujesz czas i nie potrafisz powiedzieć, co tak naprawdę ci go pochłania. Bywa, że brakuje ci czasu dla siebie lub że miotasz się między zadaniami, a mimo to żadnego nie jesteś w stanie ukończyć w terminie? To znak, że warto popracować nad… odzyskaniem swojego czasu.

 

Odzyskać stracony czas

Czas jest w gruncie rzeczy naszym najcenniejszym zasobem: nie zwiększymy go, nie odzyskamy, nie dokupimy brakującej części. Dodajmy do tego także kulturę bycia zapracowanym, której najlepszymi przykładami są Stany Zjednoczone i Japonia – a do tych wzorców zdają się aspirować wszystkie kraje rozwijające się.

Zarządzanie czasem dla freelancerów
Jak odzyskać swój czas w pracy zdalnej?

Jako freelancer nie musisz poddawać się korporacyjnym sposobom zarządzania czasem w pracy, ale praca nad zleceniami organizuje twoje życie w nieco inny sposób.
Trudniej jest postawić ci granicę między życiem prywatnym i pracą zawodową, trudniej jest nie przenosić do domu stresów z nią związaną oraz wypracować inne nawyki zachowania w domu i w biurze.

Niezależnie od organizacji pracy, nikt nie lubi uczucia, że braku czasu na relaks, odpoczynek, przyjemność, hobby. Przyczynami braku czasu niekoniecznie są praca lub samo zarządzanie czasem.

 

1. Śledź swoje e-nawyki

Najwięcej czasu marnujesz, zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy, a robisz to… w sieci. Czym innym jest przeglądanie Facebooka po pracy, a czym innym spowalnianie swojego tempa przez nieustające pikanie powiadomień o nowych statusach znajomych.

Na dobry początek sprawdź, jak obsługujesz swoją pocztę. To jeden z największych pożeraczy czasu – odświeżenie poczty, odpowiedź na wiadomości, załatwienie spraw, o które proszą cię klienci… Nie chodzi tylko o czas, jaki poświęcasz na samo odpisanie, ale również o ten, który jest ci potrzebny na powrót do przerwanej pracy.

Jeśli szukasz sposobu na przerwę w pracy, wstań i zrób kilka ćwiczeń rozciągających, a pocztę sprawdź w wyznaczonej do tego porze. Aby poznać swoje nawyki w obsłudze poczty, możesz użyć eMail Analytics.

 

2. Odmawiaj

Freelancerowi szczególnie trudno jest powiedzieć „nie”, ponieważ każde zapytanie ofertowe, propozycja udziału w evencie lub przypominajka o nowych zleceniach w serwisach dla freelancerów to potencjalna okazja na dodatkowy zarobek.

Kiedy jednak wiesz, że masz szczelnie wypełniony kalendarz nie wmawiaj sobie, że zdążysz ze wszystkim lub że możesz wziąć kolejne zlecenie kosztem czasu, jaki możesz spędzić z rodziną lub odpoczywając.

 

3. Podejmuj decyzje szybciej

Podejmowanie decyzji może zabierać ci więcej czasu, niż myślisz. Każda wewnętrzna dyskusja, czy zacząć projekt rano, kiedy dzieci są w szkole, czy popołudniu, kiedy już się rozkręcisz, czy wieczorem, kiedy łatwiej się skoncentrować, tak naprawdę odsuwa w czasie początek pracy, nie dając w zamian żadnych korzyści.

 

4. Ustalaj limity i trzymaj się ich

Tak, wracamy do mediów społecznościowych. Jak często opierasz się pokusie, żeby zerknąć, co tam na Facebooku lub Instagramie? A ile razy ci się to nie udaje?

Wyznacz sobie czas, jaki możesz poświecić na przeglądanie mediów społecznościowych i trzymaj się go. Obejrzenie jeszcze jednego filmiku na YT nie zmieni twojego życia, może poczekać do następnego dnia, a na pewno oszczędzi ci poczucia przesycenia i niesmaku, że znowu całe popołudnie uciekło nie wiadomo jak.

Boisz się, że nie dasz rady? Aplikacja AppDetox może ci pomóc.

 

5. Przyjmij straty

Jako ludzie mamy tendencję do błędnego szacowania kosztów – jeśli dużo zainwestowałeś w jakiś projekt, który się nie sprawdza, raczej zainwestujesz weń jeszcze więcej, żeby przyniósł jakiś zwrot, niż całkowicie zmienisz strategię.

Nie trzeba tłumaczyć, że nie jest to najlepsza strategia: nie tylko nie przynosi korzyści, ale zwiększa straty i zostawia cię z poczuciem niezadowolenia. Miej siłę zostawić błędne strategie, nieefektywne pomysły i szkodliwe praktyki, żeby zrobić na nowe.

Na przykład jeśli tworzysz kampanię reklamową, w którą zainwestowałeś już pieniądze, a nie przynosi ona rezultatu, nie warto inwestować w nią więcej. Lepiej wycofać środki i poświęcić czas na stworzenie lepszej niż naprawianie tej, która nie zadziałała.

 

6. Rób jedną rzecz

Nie wierz w multitasking. Jesteśmy biologicznie stworzeni do robienia jednej rzeczy na raz, a przeskakiwanie między tematami oznacza, że potrzebujesz nawet 20 minut, żeby w pełni zaangażować się i przestawić na nowe zadanie. Nie trzeba wyjaśniać, dlaczego nie jest to zbyt efektywne.

Nawet jeśli wydaje ci się, że zarządzanie dwoma oddzielnymi projektami jednocześnie to twoja domena, takim zachowaniem podnosisz poziom stresu, który rzutuje na twoje możliwości poznawcze.

Zwolnij. Rób jedną rzecz w danym momencie. Skoncentruj się na zadaniu i doprowadź je do końca.

 

Dlaczego marnujesz czas w ciągu dnia i jak go odzyskać? – podsumowanie

Wiele ze strategii, które tu przedstawiliśmy, wymaga zmiany nawyków lub stworzenia nowych, co nie jest zawsze łatwym zadaniem, niezależnie od tego, jak bardziej jesteś zaangażowany w swoją pracę.

Zwiększenie uważności to połowa sukcesu, a każdy krok, jaki zrobisz na drodze do odzyskania swojego czasu, będzie miał wymierny wpływ na jakość twojego życia – i zawodowego, i prywatnego.

Jeśli wydaje ci się, że to wszystko jest za trudne, zacznij od kilku punktów, które wydają ci się najłatwiejsze do zrealizowania i popatrz, jak wpłyną na jakość twojej pracy!

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar