Dlaczego marnujesz czas w ciągu dnia i jak go odzyskać? – część 2

Kiedy pracujesz jako freelancer, możesz odczuwać podwójną presję czasu i utrzymania wysokiej produktywności. Czas tak naprawdę jest twoim najcenniejszym zasobem, ponieważ nikt nie płaci ci za „leniwe” godziny, których nie poświęcasz na pracę nad zleceniem, ani nie dopłaca za nadgodziny.

Stres związany z prokrastynacją, zbliżającymi się terminami i brakiem czas dla siebie potrafi odebrać sporo radości z pracy zdalnej. Nie musisz jednak działać według takiego scenariusza.
W zeszłym tygodniu pisaliśmy, jak odzyskać swój czas i jakie nawyki wyeliminować lub ograniczyć, aby mieć kontrolę nad uciekającymi minutami.

 

Być panem swojego czasu w pracy zdalnej

Paradoksalnie najwięcej czasu poświęcamy na te czynności, których w zasadzie nie zauważamy. Pierwsza rzecz, jaka powinna przyjść ci na myśl, to oczywiście media społecznościowe oraz inne „rozpraszacze uwagi”, a druga – maile.

Jak przestać marnować czas w ciągu dnia?

Dlatego właśnie warto śledzić swoje nawyki. Ich zmiana staje się znacznie łatwiejsza, kiedy „czarno na białym” możesz zobaczyć, ile czasu pochłaniają, a jak niewiele korzyści dają w zamian. Łatwiej jest również ustalić sobie określone limity i się ich trzymać.

Kolejnych „czasowych oszczędności” możesz szukać w samej organizacji pracy.

 

1. Deleguj zadania

Nie musisz wszystkiego robić sam. Dotyczy to zarówno obowiązków domowych, jak i zawodowych. Jeśli są prace, które możesz zlecić innym – na ogół proste, mechaniczne, niewymagające dużej wiedzy ani umiejętności (pisanie precli, szparowanie zdjęć itd.) – szukaj na nie podwykonawców.
W ten sposób zaoszczędzisz swój czas, aby poświęcić go na bardziej ambitne prace, które dają więcej satysfakcji.

 

2. Obniż poprzeczkę

Nie, nie musisz zrobić wszystkiego na 100% i to dwa dni wcześniej. Nie musisz być jednocześnie doskonałym freelancerem, zawodowym alpinistą, profesjonalnym ogrodnikiem i szefem kuchni. Nie wszystkie zadania są „zoptymalizowane” pod ciebie. Sekret do tego, aby cieszyć się życiem, tkwi w umiarkowanych oczekiwaniach i względem siebie, i otaczających cię ludzi.

 

3. Ucz się na błędach

Nie odnowiłeś abonamentu na usługę i teraz czekasz na zaksięgowanie płatności? Kurier nie dostarczył ci przesyłki w określonym czasie i nie masz materiałów do pracy? Utknąłeś w kroku wracając ze spotkania z klientem?

Narzekanie nie tylko nie sprawi, że poczujesz się lepiej, ale również niczego nie zmieni. Zamiast narzekać, ucz się na błędach: wpisz do kalendarza przypomnienia o płatnościach, zmień firmę kurierską, wybieraj spotkania poza godzinami szczytu.

Dobra organizacja pomaga w odzyskiwaniu czasu.

 

4. Posprzątaj

Zapomnij o twórczym bałaganie i postaw na minimalizm. Za każdym razem, kiedy czegoś szukasz – nożyczek, długopisu, kabla do usb, pliku w komputerze – tracisz czas na drobiazgi. Lepsza organizacja daje również poczucie kontroli nad pracą i nad swoimi zadaniami, a to przekłada się na lepsze zarządzanie.

 

5. Zwróć uwagę na język

Co masz na myśli, kiedy mówisz, że jesteś zajęty? Czy na pewno chodzi ci o te wszystkie drobne rzeczy, za które czujesz się odpowiedzialny? Może są to zadania, które wykonujesz z nawyku, nie zawsze dobrego?

Zmień swój język: zamiast deklarować, że jesteś wiecznie zajęty, odmawiaj mówiąc, że w tej chwili nie to jest dla ciebie najważniejsze. Ten prosty trick psychologiczny pomoże co uświadomić sobie, jakie są twoje priorytety i na czym zależy ci najbardziej. Jednocześnie zwróci to też twoją uwagę na codzienne nawyki, które zajmują więcej czasu, niż myślisz.

 

6. Planuj odpoczynek

Tak, zaplanuj to, kiedy i jak będziesz odpoczywać. Obejrzysz serial i pójdziesz na spacer? Poświęcisz całe popołudnie na swoje hobby? Jeśli puścisz rzeczy na żywioł, masz spore szanse skończyć z telefonem w ręce na kanapie (wziąłeś go do ręki tylko na sekundę), żeby po godzinie zorientować się, że czas uciekł, a ty nie czujesz się ani bardziej wypoczęty, ani bardziej zrelaksowany.

 

Dlaczego marnujesz czas w ciągu dnia i jak go odzyskać? – podsumowanie

Praca zdalna daje olbrzymie możliwości, jednak większa niezależność przekłada się również na większą odpowiedzialność.

Zwłaszcza u początkujących freelancerów zarządzanie czasem może przychodzić z pewnym trudem. Towarzyszy mu zwykle zachłyśnięcie luzem i podejściem „pracuję, kiedy chcę”, co prowadzi do poczucia dotkliwego braku czasu dla siebie.

Aby uniknąć związanego z tym stresu wystarczy wprowadzić w życie kilka niewielkich zmian. Zacznij od prześledzenia swoich nawyków związanych z zachowaniem w sieci: ile czasu naprawdę spędzasz przeglądając media społecznościowe, zdjęcia i filmiki, jak często niepotrzebnie sprawdzasz maila? Ustal sobie limity na ten czynności, które pochłaniają czas, a nie przynoszą korzyści, i sztywno się ich trzymaj.

Przyjrzyj się również swojej organizacji pracy. Czy są rzeczy, które możesz oddelegować innym? A może popełniasz błąd znany większości freelancerów i przyjmujesz więcej zleceń, niż jesteś w stanie wykonać, aby żadna okazja ci nie umknęła?

W odzyskaniu kontroli nad swoim czasem pomogą ci także zmiany zachowań: staraj się podejmować decyzje szybciej, naucz się rezygnować z nieefektywnych strategii i… planuj odpoczynek.

 

Dlaczego marnujesz czas w ciągu dnia – część 1

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar