Dochody pasywne dla freelancerów: jak stworzyć kurs online? – część 1

Praca zdalna i freelancing to specyficzne formy zatrudnienia: z jednej strony wysokość wpływów na konto zależy tylko do ciebie, z drugiej – nie zawsze jesteś w stanie przewidzieć, w jakim terminie zapłaci twój klient. Jednocześnie, aby zachować konkurencyjność, freelancerzy na ogół są lepiej wyszkoleni i lepiej orientują się w trendach w projektowaniu i marketingu niż etatowi pracownicy.

Brak gwarancji stałych wpływów sprawia, że freelancerzy chętnie szukają długich form współpracy lub źródeł dochodu pasywnego.

Jak zrobić i sprzedawać kurs online

Jak przygotować własny e-learning? Poradnik dla freelancerów

Kombinacja tych dwóch czynników sprawia, że ciekawym, choć wciąż za rzadko wykorzystywanym narzędziem freelancerów, są kursy on-line. Nie chodzi tu jednak o te szkolenia, które realizujesz, aby podnieść swoje kompetencje, ale szkolenia, których jesteś autorem.

Jeśli zatem jako specjalista dysponujesz praktyczną wiedzą, jaką możesz podzielić się z innymi, a jednocześnie szukasz źródła dochodów pasywnych, stwórz e-learning.
Co musisz wiedzieć, aby opracować skuteczny kurs online i sprzedawać go z sukcesem?

 

Zanim stworzysz pierwszy e-kurs

Podejście „stworzę kurs, bo to łatwe” nie jest ani najlepsze, ani nie gwarantuje sukcesu. Zanim poświęcisz swój cenny czas na tworzenie contentu, projektowanie grafik lub nagrywanie tutoriali do kursu, potrzebujesz trzech rzeczy.

Jak zrobić i sprzedawać kurs online: doświadczenie

Jak przygotować własny e-learning? Poradnik dla freelancerów

Doświadczenie

Doświadczenie to pierwszy podstawowy warunek, aby stworzyć skuteczny kurs. Twoja wiedza techniczna musi sprawdzać się w praktyce i przynosić określone rezultaty. To właśnie twoja skuteczność ma przyciągać odbiorców – to najlepszy dowód na to, że dzięki umiejętnościom i wiedzy sprawdzasz się w pracy zdalnej. To oznacza, że każdy, kto będzie się od ciebie uczył, może osiągnąć podobny sukces.

 

Zbudowanie społeczności

Kolejny krok to zbudowanie wokół siebie społeczności. Bez niej po prostu trudniej ci będzie sprzedać kurs.
Wyobraź sobie, że twój e-learning jest już gotowy i umieszczasz go na swojej stronie domowej. Do tej pory kojarzyła cię tylko grupa twoich klientów, a oni raczej nie będą zainteresowani szlifowaniem swoich umiejętności w content marketingu, projektowaniu graficznym czy pisaniu aplikacji mobilnych. Poświęcasz zatem sporo czasu i wysiłku na stworzenie produktu, o którym… mało kto się dowie i o którym nie masz za bardzo kogo poinformować.

Jeśli wydaje ci się, że stworzenie społeczności w tej chwili przerasta twoje możliwości, możesz skorzystać z grup utworzonych wokół platform e-learningowych. W takiej sytuacji wystarczy umieścić gotowy kurs na platformie sprzedażowej, polskiej lub zagranicznej.

Jak zrobić i sprzedawać kurs online: społeczność

Jak przygotować własny e-learning? Poradnik dla freelancerów

To rozwiązanie może wydawać ci się całkiem dobre, do momentu podsumowania wyników sprzedaży. Przygotowując kurs z myślą o platformie e-kursów działasz trochę na oślep: możesz przewidzieć, jakie są potrzeby odbiorców, możesz wypełnić jakąś lukę lub niszę, ale trudno ci będzie opracować kurs, który idealnie wstrzeli się w potrzeby odbiorców – również dlatego, że najpopularniejsze tematy są już dawno opracowane.

 

Jak zbudować społeczność

Twoim celem jest przede wszystkim wyrobienie sobie marki jako ekspert w danej dziedzinie. Do tego przyda ci się oczywiście regularnie aktualizowany blog, ale również przemyślana obecność w grupach na LinkedIn i na Facebooku.
Dobrym narzędziem do budowania społeczności jest także udział w webinarach. Warto rozwijać networking, aby nie tylko zyskiwać specjalistów do swoich webinarów, ale również być na nie zapraszanym.

Do zbudowania społeczności możesz wykorzystać także podcasty, które zyskują coraz większą popularność, nie tylko wśród freelancerów.

Jak zrobić i sprzedawać kurs online: potrzeby

Jak przygotować własny e-learning? Poradnik dla freelancerów

 

Rozpoznanie potrzeb

Na tym etapie twój blog ma stałą liczbę miesięcznych odwiedzin, jest również grupa osób, które zapisują się na newsletter i śledzą twój profil na Facebooku. Początek masz zatem za sobą – kolejny krok to rozpoznanie potrzeb, na jakie może odpowiedzieć twój kurs.

Wymyślanie tematu kursu bez konsultacji z potencjalnymi odbiorcami to nie najlepszy ruch. Możesz domyślać się, jakiej wiedzy potrzebują inni, ale najbezpieczniej będzie zwyczajnie o to zapytać.

Obserwuj popularność wpisów, stosuj ankiety, kwestionariusze, inicjuj dyskusje, czytaj dyskusje na grupach FB i LinkedIn, spisuj pytania, jakie padają na webinarach – pozwól ludziom mówić. Daj sobie czas na taki research. Im więcej materiału zbierzesz, tym lepiej dopasujesz temat kursu do tego, czego potrzebują odbiorcy.

 

Dochody pasywne dla freelancerów: jak przygotować kurs online?

Kiedy pracujesz zdalnie i na własny rachunek jako grafik, programista lub copywriter, dysponujesz odpowiednim doświadczeniem i wiedzą techniczną, które gwarantują ci powodzenie. To jednocześnie cenny kapitał, który może zapracować na twoją korzyść.

Wśród początkujących freelancerów dużą popularnością cieszą się kursy online, dzięki którym łatwiej jest zdobyć potrzebną wiedzę. Ty również możesz przygotować swój kurs, a następnie sprzedawać go zainteresowanym na swojej stronie domowej lub korzystając z platform e-learningowych.

Podstawą twojego sukcesu będzie jednak nie sama warstwa merytoryczna, ale… co zrobisz jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad właściwym kursem. Dołóż starań, aby rozpoznać potrzeby swoich odbiorców i zbudować wokół siebie społeczność. Dopiero po tym etapie, z przygotowaną grupą i starannie dobranym tematem warto przystąpić do pracy nad samym kursem – więcej o tym przeczytasz już za tydzień.

Dochody pasywne dla freelancerów: jak stworzyć kurs online? – część 2

Skomentuj

avatar