Dochody pasywne dla freelancerów: jak stworzyć kurs online? – część 2

Sposobem na dodatkowe zabezpieczenie finansowe, kiedy pracujesz zdalnie, jest zapewnienie sobie dochodów pasywnych. Ich źródłem może być również twoja praca (np. grafiki , grafiki 3D lub zdjęcia) albo produkt, który przygotujesz z myślą o dalszej sprzedaży.

Jednym z takich produktów może być kurs on-line, oparty na twojej wiedzy technicznej i doświadczeniu. Aby był on skuteczny i zapewnił ci dochody, musisz zainwestować w niego trochę więcej czasu i środków, niż do zwyczajnej sprzedaży „nadprogramowych” grafik lub tekstów.

Dochody pasywne dla freelancerów - jak stworzyć e-learning

Jak zrobić i sprzedać kurs online

W zeszłym tygodniu pisaliśmy, co zrobić, aby przygotować grunt pod sprzedaż kursu: jak stworzyć wokół siebie społeczność i znaleźć temat, którego odbiorcy faktycznie potrzebują.

Dziś zajmiemy się samym tworzeniem kursu od podstaw od strony technicznej.

 

Jak stworzyć i sprzedać kurs online?

Jako freelancer na pewno uczyłeś się z podręczników, tutoriali i e-learningu. Wiesz zapewne, że aby znaleźć dobry darmowy kurs w dowolnej dziedzinie, musisz zapłacić za niego inną walutą – swoim czasem. Zakup kursu, który jest skrojony na miarę twoich potrzeb i zawiera dokładnie tę wiedzę, jakiej potrzebujesz, jest dobrą inwestycją.

Ten mechanizm działa na twoją korzyść, pod warunkiem, że staniesz na wysokości zadania i nie zawiedziesz zaufania kupujących.

 

Przygotowanie kursu online

Znasz już potrzeby odbiorców, czas zatem przygotować kurs, który będzie na nie odpowiadał.

Cele kursu online

To najważniejsze pytanie, na jakie musisz sobie odpowiedzieć: jakie są cele twojego kursu i czego ma on nauczyć odbiorców? Szkolenie online musi dawać praktyczne korzyści, dlatego zanim przejdziesz do następnego kroku, znajdź podpowiedź na pytania:

  • Jaki problem ma rozwiązać twój kurs on-line?
  • Co osiągną dzięki niemu odbiorcy?
  • Jaki będzie rezultat ukończenia kursu?
  • Jak kurs pomoże odbiorcom osiągnąć ich cele?
Dochody pasywne dla freelancerów - jak stworzyć e-learning

Jak zrobić kurs online – cele

Cele, jakie sobie stawiasz, powinny odpowiadać zasadzie SMART:

  • Skonkretyzowane (specific)
    Cel musi być zgodny z tym, czego oczekuje sprecyzowana grupa odbiorców. Jeśli zatem przygotowujesz kurs dla wirtualnych asystentek z obsługi pakietu Office w tworzeniu newsletterów, celem powinno być samodzielne stworzenie szablonu maila z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
  • Mierzalne (measurable)
    Jak możesz zmierzyć postępy uczestników? Jeśli rezultat jest niemierzalny, zastanów się nad nim jeszcze raz. Do mierzenia rezultatów możesz wykorzystać zadania do wykonania, których trudność wzrasta z kolejnymi etapami kursu.
  • Osiągalne (achievable)
    Wyznaczony cel jest możliwy do osiągnięcia w określonym czasie i przy dostępnych zasobach. Jeśli przewidujesz nauczenie podstaw HTML w trzy godziny użytkowników, którzy nigdy nie mieli nic wspólnego z programowaniem, cel będzie mało osiągalny.
  • Istotne (relevant)
    Odbiorcy muszą być przekonani, że cel jest im potrzebny, jest wart ich czasu i wysiłku.
  • Określone w czasie (time-bound)
    Czy uczestnicy będą w stanie osiągnąć cel wraz z końcem kursu? Jeśli nie, warto przemyśleć go jeszcze raz. Wróćmy do kursu podstaw HTML w trzy godziny – czy osoba, która nigdy nie miała styczności z technikami IT rzeczywiście zrozumie poruszane zagadnienia w trzy godziny?
Dochody pasywne dla freelancerów - jak stworzyć e-learning

Jak zrobić kurs online – treści

Poziom odbiorców

Wyobraź sobie, że przygotowujesz kurs języka obcego dla początkujących i tworzysz go całkowicie w tym języku. Brzmi absurdalnie? Wbrew pozorom taki błąd nietrudno popełnić. Jeśli chcesz przygotować kurs programowania w JavaScript dla początkujących, używanie terminologii i pojęć z bardziej zaawansowanych poziomów to dokładne odbicie przykładu z kursem językowym.

Może ci się wydawać, że stworzenie kursu dla wszystkich, na każdym poziomie zaawansowania, to najlepszy sposób na większe zainteresowanie. Jest to jednak o tyle ryzykowne, że dla początkujących kurs może być za trudny, a zaawansowanym pozostawi poczucie zmarnowanego czasu i pieniędzy.
Kurs dla wszystkich poziomów zadziała pod jednym warunkiem: jeśli nie będziesz ignorował technicznych możliwości kursantów, ich zdobytej wcześniej wiedzy i tego, do czego będą wykorzystywali wiadomości z twojego szkolenia. .

Najczęstsze przyczyny, dla których uczestnicy rezygnują z kursu, to:

  • za niski poziom
  • za wysoki poziom
  • zagadnienia, które nie mają związku z ich pracą lub potrzebami

Określ, dla kogo jest przeznaczony twój produkt, a potem dopasuj język i poziom kursu do przewidywanej grupy odbiorców. W ten sposób stworzysz produkt, który ma szanse sprzedawać się dłużej, nawet jeśli w mniejszej niż ogólna grupie odbiorców.

 

Metodologia

Może ci się wydawać, że nic łatwiejszego, niż mówić o czymś, na czym się znasz i co lubisz do ludzi, którzy również się tym pasjonują, ale mają mniejszą wiedzę. Takie podejście ma szansę odnieść sukces w przypadku pogawędki ze znajomymi.
W przypadku kursu przyda ci się sprawdzona, przetestowana metodologia. Większość kursów online bazuje na trzech metodologiach: ADDIE, MPI lub 9 zasadach Gagne’a.

Metodologia ADDIE
Ta metodologia pochodzi… ze szkolenia wojskowych. Została opracowana na uniwersytecie stanowym we Florydzie w 1975, aby umożliwić efektywniejsze szkolenie armii. Nazwa pochodzi od pierwszych liter pięciu fraz szkolenia:

  • Analiza: „rozbierasz” problem na czynniki, przedstawiasz jego źródło
  • Design: „projektujesz” rozwiązania dla problemu, wskazujesz metody i środki – tu dzielisz się wiedzą i doświadczeniem
  • Development: ta część poświęcona jest na praktyczne ćwiczenie nowych umiejętności
  • Implementacja: dajesz uczestnikom możliwość przetestowania zdobytej wiedzy w praktyce przy rozwiązaniu ich problemów
  • Ewaluacja: ten etap poświęcony jest podsumowaniu zdobytych umiejętności i ich ocenie
Dochody pasywne dla freelancerów - jak stworzyć e-learning

Jak zrobić kurs online – metodologie

Metodologia MPI
MPI, czyli Merril’s Principles od Instruction, łączy pięć zasad efektywnej nauki:

  • Zorientowanie na zadanie
  • Aktywacja uczestnika
  • Demonstracja
  • Zastosowanie praktyczne
  • Integracja z już posiadanymi umiejętnościami

Nauka zaczyna się od zdefiniowania problemu, który dotyczy rzeczywistej praktyki: coś, czego kursanci sami doświadczają i do bezpośrednio ich dotyczy. W kolejnym kroku musisz zaktywować wiedzę, którą kursanci już posiadają, aby łatwiej było powiązać nowe umiejętności z tym, co potrafią.
Oprócz teorii kurs przygotowany w tej metodologii musi zawierać elementy demonstracji i przykładów. W ten sposób zaktywizujesz różne części mózgu odbiorcy, a wiedza lepiej się utrwali. Kolejny krok to użycie zdobytej wiedzy w praktyce i zastosowanie materiału w konkretnych sytuacjach.
Na koniec zadbaj o dyskusje, podsumowania i prezentację własnych wniosków, aby nowe informacje „zintegrowały się” z dotychczasową wiedzą.

Metodologia 9 zasad Gagne’a
Robert Gane stworzył ten model na podstawie badań behawioralnych nad procesem nauki. Jego dużą zaletą jest elastyczność, dzięki której jesteś w stanie zastosować go do w zasadzie każdego typu kursu i omawianego problemu.

  • zdobycie uwagi kursantów przez zaproszenie do dyskusji, stawianie kontrowersyjnych pytań i prezentowanie nietypowych pomysłów
  • poinformowanie, jaki jest cel i przewidywany rezultat kursu
  • przywołanie istniejącej wiedzy zanim wprowadzisz nowe zagadnienia
  • prezentacja nowej treści podzielonej na mniejsze, łatwiejsze do zapamiętania części
  • wsparcie w nauce przez dostarczenie przykładów, case studies, instrukcji i wskazówek
  • zapamiętywanie przez różne aktywności, które wymagają użycia nowej wiedzy – na przykład ćwiczenia, zadania do wykonania
  • freedback, w którym możesz poinformować, nakierować na właściwe rozwiązanie lub skorygować błędy
  • przetestowanie wiedzy
  • przeniesienie zdobytej wiedzy do codziennej praktyki

Brzmi znajomo? 9 zasad Gagne’a to jeden z najczęściej używanych schematów w e-learningach.

Dochody pasywne dla freelancerów - jak stworzyć e-learning

Jak zrobić kurs online – layout i treści

 

Plan kursu online

Wiesz już, kim są twoi odbiorcy, wiesz, czego potrzebują i czego chcesz ich nauczyć. Jak to zrobisz? Plan twojego kursu ma na celu ustalić ścieżkę nauki: to tu decydujesz, jak rozplanować treść, jak ustalić zadania praktyczne i kontrolne.
Jakie rodzaje treści możesz zamieścić w kursie?

  • tutoriale video
  • glosariusze
  • ilustracje
  • infografiki
  • quizzy, ankiety, testy tak/nie
  • podcasty

Stwórz layout kursu, aby upewnić się, czy elementy będą ze sobą współgrały. Tak przygotowany szablon będziesz na bieżąco wypełniał contentem.
Weź pod uwagę, że niektóre z materiałów mogą wymagać dodatkowego sprzętu lub nakładów. Dotyczy to np. nagrania tutoriala, nagrania video instruktażowego (z tobą w roli głównej) lub zatrudnienia profesjonalnego grafika, który pomoże ci z ilustracjami, infografikami lub animacjami.

 

Treści kursu online

Jak szczegółowy powinien być kurs? W czasie tworzenia e-learningu możesz być zaskoczony… ogromem swojej wiedzy. Naturalnym odruchem jest mówić o wszystkim, dzielić się całą zgromadzoną wiedzą.
Po stworzeniu planu i materiałów do kursu warto dać im „odpocząć”, a potem jeszcze raz sprawdzić ich zawartość, przy każdym punkcie zadając pytanie: czy to na pewno odnosi się do głównego zagadnienia kursu? Czy jest potrzebne? Czy nie zaciemnia obrazu, nie powoduje chaosu?
Jeśli chcesz zrobić kurs o tym, jak tworzyć i wykorzystywać gotowe akcje Photoshop w obrabianiu zdjęć, ten zakres wystarczy – nie musisz fundować kursantom przyspieszonego kursu obsługi Lightroom.

W przypadku kursów online nie zawsze ilość przekłada się na jakość. Jeśli decydujesz się na tematykę ogólną, twoja potencjalna grupa odbiorców może być większa, ale również trudniej będzie ci przekonać odbiorców, że ten kurs jest rzeczywiście skrojony idealnie do ich potrzeb. Nieduży kurs, który odpowiada na rzeczywiste potrzeby, ma większe szanse trafić do zainteresowanych.

 

Wymagania techniczne

Twój kurs jest w zasadzie gotowy, dlatego pozostaje jeszcze ostatnia rzecz: jak będziesz go udostępniał? Popularne kursy mają na ogól dwie postacie:

  • materiałów wysyłanych bezpośrednio na skrzynkę mailową użytkownika (dotyczy kursów, które bazują na materiałach w .pdf)
  • materiałów dostępnych online, na stronie autora kursu, po uprzednim zalogowaniu
  • umieszczenia kursu na platformie -elearningowej

Zastanów się, jaka forma będzie wygodniejsza dla ciebie i użytkowników. Weź pod uwagę, że w przypadku kursu dostępnego na stronie www konieczna może być współpraca z programistą, który pomoże stworzyć landing page i przyjazny w obsłudze panel kursu.

Dochody pasywne dla freelancerów - jak stworzyć e-learning

Jak zrobić kurs online – wymagania techniczne

Jeśli chcesz udostępniać swój kurs na gotowych platformach e-learningowych, do wyboru masz ich kilkanaście, przy czym za stworzenie i umieszczenie kursu są pobierane opłaty różnej wysokości.
Popularne platformy to między innymi:

Testy

Wszystko gotowe? Przejdź kurs jeszcze raz krok po kroku. Poproś o przetestowanie go kogoś z rodziny lub znajomych, na różnych urządzeniach i różnych przeglądarkach. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby kurs, za który zapłacił uczestnik, nie zadziałał, nie chciał się odpalić albo nie był dostępny z powodów technicznych leżących po twojej stronie.

 

Jak zrobić i sprzedać kurs online – dochody pasywne dla freelancerów

Freelancerzy są specjalistami w swojej dziedzinie: mają wiedzę techniczną i praktyczną, dodatkowo poparte doświadczeniem. Tę wiedzę możesz sprzedawać dalej w postaci kursu online, który zapewni ci dochód pasywny.

Aby przygotować dobry kurs, wybierz jedną z czterech sprawdzonych metodologii, które przeprowadzą uczestników przez cały proces zdobywania i stosowania nowych umiejętności. Zanim zaczniesz pracować nad treścią, koniecznie ustal cele, jakie chcesz osiągnąć, założenia oraz sposób, w jaki zmierzysz ich realizację.

Dochody pasywne dla freelancerów: jak stworzyć kurs online? – część 1

Dochody pasywne dla freelancerów: jak stworzyć kurs online? – część 3

Skomentuj

avatar