Dzień sprzątania biurka dla freelancerów

Dzień sprzątania biurka – nasze hity

dzien-sprzątania-biurka-freelancer
dzien-sprzątania-biurka-freelancer

W drugi poniedziałek stycznia przypada nietypowe święto: Dzień Sprzątania Biurka. To humorystyczne święto ma jednak głęboki sens. Przy biurku spędzamy nawet osiem godzin dziennie – to prawie tyle samo, ile dorosły człowiek powinien przeznaczać na sen. I chociaż o kulturze snu mówi się coraz więcej, wciąż mało uwagi poświęcamy estetyce i funkcjonalności biurka.

Chociaż wydawać się może, że freelancerzy nie są przykuci do biurka i mogą pracować wszędzie, choćby w łóżku i na kanapie przed telewizorem, biurko wciąż pozostaje „domyślnym” miejscem pracy. Nawet jeśli nie siedzimy przy nim ośmiu godzin jak etatowy pracownik, powinno zachęcać do pracy nad zleceniami, a nie odstraszać nieporządkiem i chaosem.

Jeśli jesteś jednym z tych freelancerów, których przeraża sama perspektywa zagłębienia się w zawartość szuflad, mamy dla ciebie kilka rad i pomysłów, jak posprzątać swoje biurko.

1. Stwórz „czyściec”

Łatwo jest wyrzucić wszystkie niepotrzebne przedmioty… ale znacznie trudniej dokonać selekcji, które są potrzebne, a które nie. Jeśli też masz problem z oceną, stwórz „czyściec”. To może być najniższa szuflada albo niewielki karton, gdzie dołożysz wszystkie przedmioty, papiery, projekty, drafty, szkice czy książki, z których rzadko korzystasz.

Następnie zaznacz w kalendarzu datę, w której sprawdzisz powtórnie zawartość „czyśćca” – najlepiej od miesiąca w górę. Jeśli w ciągu wyznaczonego okresu trzy razy sięgniesz po daną rzecz wiesz, że rzeczywiście „może się przydać”.

Bardziej prawdopodobne, że cały „czyściec” wyrzucisz do śmieci.

2. Digitalizuj

Wyrzucanie niepotrzebnych rzeczy nie dotyczy jednego: dokumentów. Większość z nich musisz przechowywać przez 3 do 5 lat, dlatego zamiast składować niepotrzebne góry papierów, digitalizuj wszystko, co musisz przechowywać. W ten sposób zaoszczędzisz sporo miejsca i łatwiej ci będzie utrzymać porządek wokół siebie.

Zasadę tę zastosuj wobec wszystkich dokumentów, wobec których jest to możliwe. Jeśli jeszcze nie zrezygnowałeś z papierowych wersji rachunków, wyciągów z kont czy innej oficjalnej korespondencji, zrób to teraz. Nie tylko ograniczysz ilość przybywających śmieci, ale możesz liczyć na zniżki od twoich usługodawców.

3. Nie jedz przy biurku

Ta prosta zasada pozwoli ci ograniczyć ilość kubków i talerzy na stole, a co za tym idzie – plamek po kawie, odciśniętych na blacie „krążków” po kubkach, serwetek, okruszków…

Jedna decyzja nie tylko ograniczy ilość porządków. Badania wskazują, że krótkie przerwy po godzinie pracy – na przykład na posiłek – znacząco zmniejszają ryzyko cukrzycy i chorób nowotworowych. Nawet niewielka dawka ruchu jest korzystna, a jedzenie z dala od komputera – zdrowsze! Więcej o tym możesz przeczytać w Tylko Zdrowie.

3. Uporządkuj kable

To problem w zasadzie nieznany freelancerom, którzy pracują przy laptopach. Ci jednak, którzy są wierni komputerom stacjonarnym, znają zapewne kłębowiska kabli, które zawsze kryją się za biurkiem. Trudne do utrzymania w porządku, nie tylko wyglądają nieładnie, ale stają się siedliskiem kurzu.

Istnieje kilka prostych sposobów na to, jak zaprowadzić ład w tym problematycznym miejscu.

* nadmiar kabla zwiń w ciasną pętlę i zepnij szerokim klipsem do papieru. Kable możesz również oznaczyć kawałkami kolorowej papierowej taśmy samoprzylepnej i podpisać.

* jeśli nie chcesz, żeby kable leżały na podłodze, zbierz je razem, zepnij klipsem do papieru i… zaczep za śrubkę łączącą ścianki biurka. Jako zaczep możesz także wykorzystać samoprzylepne haczyki.

Jak użyć spinacza do uporządkowania kabli źródło http://diyhshp.blogspot.com/2013/08/50-insanely-clever-organizing-ideas.html
Jak użyć spinacza do uporządkowania kabli źródło http://diyhshp.blogspot.com/2013/08/50-insanely-clever-organizing-ideas.html

* kable USB, z których regularnie korzystasz i są „na stałe” przypięte do twojej stacjonarki, przypnij klipsami do papieru do blatu biurka. Metalowa pętla spinacza posłuży ci za uchwyt, klips przymocuje go do brzegu

Jak użyć spinacza do uporządkowania kabli źródło http://everydaydishes.com/creative-crafts/how-to-make-cord-organizer/
Jak użyć spinacza do uporządkowania kabli źródło http://everydaydishes.com/creative-crafts/how-to-make-cord-organizer/

* kable i przedłużacze zalegające w szufladach możesz „zapakować” w… rolki po papierze toaletowym. To wygodniejsze niż związywanie recepturkami lub elastycznymi „drucikami”.

Jak uporządkować kable źródło http://www.ourthriftyideas.com/2013/01/Cord-Organization-Washi-Tape.html#.UfhBZm1WrQY
Jak uporządkować kableźródło http://www.ourthriftyideas.com/2013/01/Cord-Organization-Washi-Tape.html#.UfhBZm1WrQY

* listwę od komputera „najeżoną” wtyczkami możesz ukryć w pudełku po butach. Ładnie ozdobione nie będzie kuło w oczy.

Jak uporządkować kable źródło http://www.ohohblog.com/2014/09/diy-monday-recycled-shoeboxes.html
Jak uporządkować kable źródło http://www.ohohblog.com/2014/09/diy-monday-recycled-shoeboxes.html

 

4. Uporządkuj drobne przedmioty

Nie musisz pozbywać się wszystkich drobiazgów, które lubisz i trzymasz w biurku. Podstawą sukcesu jest organizacja: wrzucone luzem do szuflady tworzą bałagan i trudno jest w nich odnaleźć ten akurat potrzebny.
Rozwiążesz ten problem za pomocą koszyków lub małych pudełek, w których przedmioty określonej „grupy” znajdą swoje miejsce.

Dzień sprzątania biurka – rady dla freelancerów źródło https://www.buzzfeed.com/twopoodles/ways-to-keep-all-the-small-things-in-your-life-spe-9g24?utm_term=.cjMokBekR#.bbv8yPoyv
Dzień sprzątania biurka – rady dla freelancerów źródło https://www.buzzfeed.com/twopoodles/ways-to-keep-all-the-small-things-in-your-life-spe-9g24?utm_term=.cjMokBekR#.bbv8yPoyv
Dzień sprzątania biurka – rady dla freelancerów źródło https://www.buzzfeed.com/twopoodles/ways-to-keep-all-the-small-things-in-your-life-spe-9g24?utm_term=.cjMokBekR#.bbv8yPoyv
Dzień sprzątania biurka – rady dla freelancerów źródło https://www.buzzfeed.com/twopoodles/ways-to-keep-all-the-small-things-in-your-life-spe-9g24?utm_term=.cjMokBekR#.bbv8yPoyv

5. Wykorzystaj organizer

Ten typowy biurowy „sprzęt” znajdziesz w każdym sklepie papierniczym. Mądrze użyty zwiększa przestrzeń na potrzebne „papiery” i pomaga zachować w nich ład.
Szufladki swojego organizera możesz podzielić na rzeczy „nowe”, „do zrobienia” i „zrobione (do archiwizacji)”. To dobre rozwiązanie zwłaszcza, jeśli otrzymujesz dokumenty tradycyjną pocztą.

6. Usuń z blatu wszystkie niepotrzebne przedmioty

Zdjęcia z wakacji z ostatnich trzech lat, śmieszne gadżety, sentymentalne bibeloty, kubek z długopisami, których nigdy nie używasz… Każdy z nas ma na biurku rzeczy, które „same” się tam pojawiły i zostały, chociaż są zupełnie niepotrzebne. Usuń je, a zyskasz dodatkową przestrzeń.

Dzień sprzątania biurka – podsumowanie

Nadmiar niepotrzebnych przedmiotów, bałagan, a nawet zwyczajny brud na biurku freelancera nie tylko nie sprzyjają koncentracji, ale mogą utrudniać pracę.

Według niektórych freelancerów zadbana, przyjazna przestrzeń pomaga utrzymać dystans między życiem zawodowym a prywatnym – w tym miejscu pracuję, a w innym odpoczywam. Wygląd biurka freelancera ma także wpływ na podejście do pracy: jeśli przestrzeń wokół wskazuje na profesjonalizm, motywacja, aby sprostować własnemu wizerunkowi utrzymuje się także w innych dziedzinach życia.

Aby posprzątać swoje biurko, wystarczy kilka prostych tricków: posortowanie dokumentów i drobnych przedmiotów oraz uprzątnięcie kabli potrafią zupełnie odmienić przestrzeń pracy freelancera. Jeśli do tego dodasz zdrowe nawyki, takie jak niejedzenie przy biurku, korzyści mogą być nawet większe!

A jak wy świętujecie dzień sprzątania biurka? Macie sprawdzone sposoby na organizację i sprzątanie „przestrzeni roboczej”? Napiszcie nam o tym w komentarzach!

 

Post Author: Redakcja

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar
wpDiscuz