Freelancer i klient: co zrobić, aby nawiązać stałą współpracę?

Freelancer: zdobywanie nowych klientów i bezpiczeństwo finansowe

Dla każdego freelancera ważną częścią pracy jest zdobywanie nowych zleceń. Idealna sytuacja to taka, w której co miesiąc możesz liczyć na stałych klientów i przychód określonej wysokości. Jak nawiązywać relacje ze zleceniodawcami, które zaowocują stałą współpracą?

Freelancer: zdobywanie nowych klientów i bezpiczeństwo finansowe
Jak nawiązać stałą współpracę z klientem

Nie jest to tak trudne, jak może ci się wydawać.
Zacznij od komunikacji. Kontakt z klientem to nie tylko wymiana maili – pomyśl o tym raczej jako o budowaniu relacji partnerskich. Ma to szczególne znaczenie, kiedy odpowiadasz na ogłoszenie lub otrzymujesz zapytanie ofertowe. Szczególnie w tym drugim wypadku łatwo popaść w rutynę i w zasadzie bez namysłu przesłać cennik usług w PDF.

Zanim klikniesz “wyślij” zastanów się, czy na pewno rozumiesz, czego potrzebuje twój klient i jak możesz mu to dać?

 

Potencjalny klient i freelancer: wykonawca czy partner?

To prawdopodobnie najważniejsza część twojej pracy jako freelancera: kontakt z potencjalnym klientem.
Na początek zmień to, jak się przedstawiasz: twórca stron www, copywriter, grafik, tłumacz, czy może również strategiczny parter w rozwoju firmy?
Jeśli wydaje ci się to lekką przesadą, pamiętaj, że praca, którą wykonujesz, tworzy wizerunek firmy, zwiększa sprzedaż, kreuje obecność w mediach społecznościowych. Od tego, jak ją wykonasz, zależy coś więcej niż tylko strona wizualna albo techniczna.

Aby osiągnąć taki poziom, naucz się zadawać właściwe pytania i słuchać. Jako specjalista być może wiesz lepiej, jaki typ contentu sprawdzi się w jakim medium, ale to klient wie, w jakim kierunku chce podążać, gdzie upatruje możliwości rozwoju.
Kiedy zrozumiesz, jak twoja praca może pomóc klientowi osiągnąć jego cel, zaoferujesz coś więcej niż tylko aplikację, stronę www czy content na blog: kompleksowe rozwiązanie. Pamiętaj, że w słowniku klienta „kompleksowe rozwiązanie” oznacza „oszczędność czasu, energii i środków, pewność działania i spokój”.

 

Potencjalny klient i freelancer: sprzedawca czy konsultant?

Kiedy zaczynasz rozmowy z potencjalnym klientem, przyjmij perspektywę „win-win”. Zamiast zachowywać się jak sprzedawca, spróbuj być konsultantem. Twoją rolą jest zrozumieć, jakie są oczekiwania drugiej strony, czego się obawia, a następnie przygotować zestaw rozwiązań, które możesz wprowadzić.

Klient potrzebuje kogoś do prowadzenia profilu na Facebooku? Nic dziwnego. Ale co ma na celu – zwiększenie świadomości marki czy zwiększenie sprzedaży? Jak jeszcze może osiągnąć swój cel? Czy wykorzystuje inne kanały komunikacji, aby dotrzeć do odbiorców?

Takie podejście ma jeszcze jedną zaletę: jeśli w czasie pierwszych rozmów zrozumiesz, że klient tak naprawdę w ogóle nie potrzebuje twoich usług – albo nie pasujecie do siebie w ogóle – możesz bez żalu zostawić zlecenie i przejść do kolejnego. Oszczędzisz czasu na konsultacjach, poprawkach i ciągłych zmianach dostarczonej pracy, która w takiej sytuacji ma niewielkie szanse, aby zadowolić klienta.

 

4 sposoby na stworzenie dobrej relacji z klientem

Każda relacja biznesowa może być inna, ale wciąż można wyróżnić cztery podstawowe zasady.

1. Słuchaj uważnie
Ten punkt warto powtarzać codziennie, przed każdą rozmową z klientem. Doceń, jaką moc na słuchanie: dzięki niemu klient wie, że rozumiesz potrzeby jego firmy oraz związane z nią obawy, że dbasz o to, co jest dla nich ważne i traktujesz zlecony projekt indywidualnie. Taka podstawa sprawi, że łatwiej wam będzie nawiązać długofalową współpracę.

2. Zwracaj uwagę na potrzeby klienta
Zachęcaj do dzielenia się informacjami o tym, jak działa firma, jaki ma proces konwersji użytkowników, z jakimi trudnościami się spotyka. Kiedy zrozumiesz problemy, priorytety i cele, będziesz wiedział, co jest ważne dla firmy, a tym samym przygotujesz ofertę lepiej odpowiadają jej potrzebom.

3. Zaproponuj kompleksowe rozwiązanie
Jeśli klient potrzebuje platformy do komunikacji ze swoimi użytkownikami, możesz zaproponować autorską stronę www albo blog na WordPress. Jakie rozwiązanie będzie lepsze? Jaka będzie następna rzecz, której klient będzie potrzebował po uruchomieniu strony? Prawdopodobnie będzie musiał zatroszczyć się o połączenie z social media – co możesz doradzić w tej sprawie? Jak możesz ułatwić dalszy rozwój bloga?

4. Oferuj wsparcie
Znasz to uczucie po zakupach, kiedy żałujesz niektórych decyzji i gdyby była taka możliwość, zwróciłbyś kupioną rzecz? Zadbaj, aby twój klient nie miał podobnych odczuć, a na pewno do ciebie wróci.
Upewnij klienta co do korzyści, jakie przyniesie mu wykonane przez ciebie zlecenie – strona www, lejek sprzedażowy, newsletter. Po „zakupie” powinieneś podtrzymać kontakt, upewnić się, że wszystko działa poprawnie i że są zadowoleni z wykonanej usługi. Jeśli pojawiły się nowe kwestie do rozwiązania, jak możesz pomóc?

 

Jak zbudować relację z klientem i dlaczego warto – podsumowanie

Stałe relacje biznesowe są szczególnie cenne właśnie dla freelancerów, którzy zawsze szukają nowych zleceń. Warto budować swoją bazę stałych zleceniodawców i w ten sposób zapewnić sobie stabilność na rynku pracy zdalnej.

Pomoże ci w tym przestrzeganie czterech punktów, o których pisaliśmy powyżej. Dzięki nim obie strony, ty i twój klient, odniesiecie korzyści ze współpracy. Zleceniodawca otrzyma to, czego potrzebuje od kogoś, kto rozumie ich potrzeby, a ty zyskasz opartą na zaufaniu stałą współpracę, którą konkurencji trudno będzie podważyć.

Skomentuj

avatar