Trendy w pracy zdalnej i freelancingu 2021

Słowo roku 2020? Dla wielu z nas będzie to praca zdalna. Pandemia i lockdown sprawiły, że wiele Polek i Polaków po raz pierwszy w swojej karierze zawodowej miało okazję pracować z domu dłużej niż tylko kilka dni w roku.

Ta zmiana ma szczególne konsekwencje dla freelancerów oraz osób, które pracę na etacie łączą z wykonywaniem komercyjnych zleceń dla indywidualnych klientów.
Praca zdalna, do niedawna traktowana raczej jako ciekawa opcja dla mieszkańców większych miast zatrudnionych w sektorach „kreatywnych” (reklama, PR, marketing), na dobre zadomowiła się w świadomości pracodawców. Według badań Głównego Urzędu Statystycznego w pierwszym kwartale mijającego roku liczba osób pracujących zdalnie wzrosła o 14,5% [KLIK].

 

Popularność pracy zdalnej na etacie – co oznacza dla freelancerów?

Dzięki zmianie w sposobie pracy, jaki wymusiła na nas pandemia, pracodawcy mogli przekonać się, że pracownik nie musi fizycznie przebywać w biurze, aby starannie i rzetelnie wykonywać swoje obowiązki. To z kolei otwiera to zupełnie nowe możliwości dla niezależnych specjalistów, którzy przedkładają mobilność i elastyczność nad pracę na jednym etacie.

Jednocześnie według prognoz Banku Światowego gospodarki wszystkich państw świata skurczą się [KLIK]. Według Komisji Europejskiej w 2021 roku stopa bezrobocia w Polsce wzrośnie do 5,3% w stosunku do 4% z roku 2020. „Raport o inflacji” NBP prognozuje z kolei, że pierwszej połowie roku 2021 roku wskaźnik ten wyniesie 5,6%, żeby pod koniec roku zacząć spadać do 5%.

Trendy w pracy zdalnej i freelancingu 2021
Trendy we freelancingu – co czeka freelancerów w 2021

Niepewna sytuacja gospodarcza nie sprzyja tworzeniu nowych miejsc pracy, ale wymusza na przedsiębiorcach dopasowanie się do działania w warunkach lockdownu i dystansu społecznego. W tym roku mogliśmy zauważyć, że firmy tną wydatki na reklamę [KLIK], ale szukają innych dróg dotarcia do odbiorców niż tylko w sklepach i salonach stacjonarnych.
Przedsiębiorcy w tym roku potrzebowali specjalistów w dziedzinie marketingu internetowego, webmasterów, twórców sklepów online oraz copywriterów łączących umiejętność tworzenia atrakcyjnego contentu sprzedażowego z wiedzą o SEO i optymalizacji [KLIK].

Połączenie popularności pracy zdalnej, konieczność elastycznego korzystania z usług zamiast zatrudniania na etat i zmiany w e-commerce mogą sprawić, że przedsiębiorcy i właściciele firm chętniej będą korzystać z usług freelancerów. Outsourcing jest bowiem atrakcyjną opcją dla szybkiego realizowania celów firmy i korzystania z talentów najlepszych wykonawców w sytuacji, kiedy firma nie chce lub nie może pozwolić sobie na stworzenie nowego etatu.

 

Umiejętności, których poszukują zleceniodawcy 2021 – copywriting

W branży copywriterskiej zawsze będzie zapotrzebowanie na tworzenie treści dla blogów firmowych, tworzenie contentu na media społecznościowe i pisanie opisów do sklepów online. W tym roku możemy jednak spodziewać się, że poszukiwane będą umiejętności związane z promowaniem marki w sieci za pomocą mediów, do których przyzwyczaił nas mijając pandemiczny rok.

 

Trendy copywritingu 2021 – skrypty do webinarów i podcastów

Webinary, szkolenia, spotkania online to tylko niektóre z form, jakie przybrała nasza aktywność w sieci w obliczu lockdownu i konieczności zachowania dystansu społecznego. Streamingi, spotkania i wykłady online na stałe zagościły w naszych kalendarzach, a firmy coraz odważniej sięgają również po tę formę promocji i kontaktu z odbiorcami.

Trendy w pracy zdalnej i freelancingu 2021
Trendy w copywritingu – skrypty do webinarów

Dobre wydarzenie online potrzebuje kilku elementów, żeby przebić się przez ofertę konkurencji i skłonić uczestników, aby poświęcili wam godzinę swojego czasu. Nie wszyscy prowadzący są urodzonymi oratorami – i tu właśnie potrzebne są umiejętności copywriterów.

Twoją rolą może być przygotowanie skryptu dla prowadzącego lub stworzenie całej koncepcji wydarzenia – przede wszystkim wybór najciekawszego tematu oraz stworzenie atrakcyjnego tytułu i opisu. W tworzeniu skryptu oprócz umiejętności copywriterskich przyda ci się też znajomość narzędzi marketingowych i optymalizacji SEO. Tutaj znajdziesz narzędzia, które Ci w tym pomogą.

 

Trendy copywritingu 2021 – utrzymanie kontaktu z klientami (customer lifetime value)

Niezależnie od tego, czy pogłoski o obcinaniu zasięgu postów firmowych na Facebooku i rosnących kosztów reklam Google Ads są prawdziwe, czy mają tylko wyjaśnić bardziej złożone mechanizmy odpowiadające za widoczność postów, przedsiębiorcy będą szukali alternatywnych metod dotarcia do odbiorców i… utrzymania zainteresowania tych już zdobytych.

Trendy w pracy zdalnej i freelancingu 2021
Trendy w copywritingu – SEO i optymalizacja

W połączeniu z rosnącym zainteresowaniem e-commerce firmy będą szukały specjalistów, którzy pomogą w budowaniu więzi z odbiorcami. W cenie będą więc umiejętności tworzenia atrakcyjnych newsletterów, mailingów i treści landing pages. Jednym z trendów copywritingu w 2021, jakiego nie możesz zignorować, jest przygotowywanie treści na wszystkie kanały komunikacji, jakie zwiększają customer lifetime value.

 

Trendy copywritingu 2021 – wartościowe posty na blogach

Ostatnim trendem, na który warto zwrócić uwagę, jest przygotowywanie postów wysokiej jakości na blogi i portale. W tym kontekście „wysoka jakość” oznacza nie tylko pisanie odpowiednio długich treści (powyżej 4 tysięcy znaków), ale przede wszystkim analizę treści konkurencyjnych i nienaganną optymalizację treści. Znajomość narzędzi do analizy słów kluczowych oraz technik SEO zaprocentuje.

 

Te umiejętności przyniosą ci zlecenia w 2021 – IT i programowanie

Raport Tiobe prezentujący zmiany w popularności języków IT między styczniem 2020 a styczniem 2021 roku pokazuje, że w ramach pierwszych ośmiu miejsc na liście zachodzą niewielkie zmiany. Palmę pierwszeństwa niepodzielnie dzierżą C, Java i Python, po których następują C++, C#, JavaScript, PHP i VisualBasic. To dobra wiadomość dla tych z was, którzy w nowym roku zamierzają kontynuować rozpoczętą naukę: wasze umiejętności nie stracą na atrakcyjności. A jakie trendy dają największe szanse na znalezienie zleceń?

 

Trendy programowania i IT 2021 – cyberbezpieczeństwo

Rok pandemii sprawił, że masowo zaczęliśmy korzystać z pracy zdalnej, a znaczna część naszych aktywności przeniosła się do sieci: od zakupów aż do telemedycyny. Doceniamy wygodę takich rozwiązań, dlatego można się spodziewać, że ten trend nie ulegnie odwróceniu.

Trendy w pracy zdalnej i freelancingu 2021
Trendy w programowaniu – cyberbezpieczeństwo

Z drugiej strony ten trend sprawia, że w sieci zostawiamy coraz więcej danych potrzebnych do pełnej obsługi medycznej, bankowej czy finansowej, związanej z zakupami. Ty samym zwiększy się też popyt na specjalistów odpowiadających za bezpieczeństwo danych i bezpieczeństwo w sieci.

 

Trendy programowania i IT 2021 – UX i UI

W warunkach lockdownu rośnie znaczenie, jakie ma obecność firm sieci. Nigdy jeszcze wygląd strony www, przyjazny interfejs czy przejrzysta nawigacja nie miały takiego znaczenia dla użytkowników. To sprawia, że firmy poszukują webdesignerów, którzy zaprojektują stronę www firmy lub jej sklep tak, aby ułatwić generowanie leadów, a odwiedzającym poruszanie się w obrębie witryny.

Trendy w pracy zdalnej i freelancingu 2021
Trendy w programowaniu – VR, AR

 

Trendy programowania i IT 2021 – AR i VR

Augmented reality i virtual reality to obiecujące gałęzie rynku. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat wartość rynku XR (extended reality) wzrośnie do 50,5 miliona dolarów, startując z poziomu 4,57 miliona w 2018 roku [KLIK].

Rozwiązania VR i AR są adaptowane w takich branżach, jak reklama, rozrywka, medycyna i nauka, co sprawia, że programiści specjalizujący się w XR będą poszukiwani na rynkach pracy. Pierwsze kroki na tej ścieżce najłatwiej będzie postawić tym programistom, którzy umiejętności kodowania łączą ze znajomością środowiska Unity.

 

Kluczowe umiejętności dla freelancerów 2021 – grafika i projektowanie

Mijający rok sprawił, że nie tylko firmy, ale również przyzwyczajenia jednostek przeszły gwałtowną zmianę. E-nauka i kursy realizowane zdalnie, zakupy online, muzea, kina i teatry aktywne w sieci – to tylko wierzchołek góry lodowej.

Jak zawsze w okresie szybkich zmian rolą technologii jest nas wspierać, dlatego niektóre elementy stron www zostaną z nami na dobre: przejrzysta nawigacja, szybkość ładowania, bezpieczeństwo danych. Trendy graficzne, które już zaczynają się zaznaczać, wyraźnie pracują z tymi elementami, podkreślając je wizualnie.

 

Trendy w projektowaniu graficznym 2021 – grafika 3D

Projekty w grafice 3D nie są nowością tego roku, ale nieskrępowana wyobraźnia twórcza projektantów przesuwa granice tego, co można osiągnąć za pomocą nowych technologii i jak wykorzystać możliwości nowoczesnego oprogramowania.
Jeśli dodamy do tego rozwój AR i VR w zaawansowanym UI stron www i aplikacji, coraz szybszy internet i coraz większe możliwości techniczne narzędzi do projektowania, grafiki 3D mają przed sobą przyszłość pełną niespodzianek.

Powyżej projekt Minh Phan Weather App Visual Concept

Aktualne trendy stawiają na tworzenie grafik 3D tak realistycznych, że zacierają granicę między cyfrowym i fizycznym. Można również spodziewać się, że grafiki 3D będą miały dużą siłę oddziaływania, ewoluując z małych elementów na stronie aż do centralnej pozycji.

Popularne obecnie łączenie zdjęć z elementami ilustracji również wpływa na projektowanie 3D. Grafiki trójwymiarowe łączy się więc ze zdjęciami, ilustracjami, ruchem i animacją – wszystko, aby strona, na której się znajdą, wyróżniała się na tle innych.

 

Trendy w projektowaniu graficznym 2021 – design inspirowany naturą

Organiczny, delikatniejszy, design inspirowany naturą jest z nami od jakiegoś czasu, ale ten rok pozwala przypuszczać, że stanie się jednym z dominujących trendów. Wszystko to za sprawą zmieniających się przyzwyczajeń konsumentów i rosnącej świadomości ekologicznej oraz… potrzeby kontaktu z naturą, jaką pandemia wyzwoliła w obłożonych lockdownem mieszkańcach miast.

Do pewnego stopnia bycie green, bio i/lub vege stało się kwestią mody, w której duże marki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, ciągnąc swoim przykładem również mniejszych graczy.

Trendy w pracy zdalnej i freelancingu 2021
Trendy w projektowaniu graficznym – powrót do natury

Naśladowanie natury, dziennego światła, delikatniejszych „ziemskich” kolorów, płynne linie, naturalne gradienty w paletach kolorów – to najbardziej czytelne wyznaczniki tego trendu. Zauważcie, jak dobrze współgra on z minimalizmem i jego ograniczoną paletą przygaszonych barw.

„Naturalny” design nie ogranicza się tylko do tła, faktury, tekstury czy brusha, jakiego użyjecie w projekcie. Dotyczy on również samych opakowań: materiałów, wzornictwa, wielkości. Im mocniej potrafisz wprowadzić w swoje prace zasady zero-waste i recyklingu, tym lepiej!

 

Trendy w projektowaniu graficznym 2021 – grafika geometryczna

W opozycji do barokowego przepychu grafik 3D i wolności „naturalnego” designu wyrasta trend, który stoi w opozycji do nich: grafika oparta na podstawowych geometrycznych kształtach, możliwie w estetyce „flat”.

Projekt: Tran Mau Tri Tram
Folio autorstwa Tran Mau Tri Tram

Trendy freelancingu 20212 – podsumowanie

Jaki będzie czekający nas rok w pracy zdalnej i na rynku usług cyfrowych? W perspektywie mamy uporanie się ze skutkami pandemii, która znacząco zmieniła nie tylko nasze nawyki, ale również mocno odmieniła cyfrowy świat.

Praca zdalna, telemedycyna, e-nauka, kultura wysoka dostępna online, zakupy online we wszystkich sferach życia to tylko najbardziej oczywiste aspekty, na które projektanci szykują zupełnie nowe odpowiedzi.

Optymalizacja i budowanie relacji w copywritingu, bezpieczeństwo i VR w programowaniu i wreszcie 3D coraz śmielej wkraczające w świat projektów cyfrowych to tylko niektóre z trendów, jakie będą kształtowały nadchodzący rok.

Co według Ciebie zmieni się we freelancingu i warsztacie pracy freelancerów? Czekamy na Twój komentarz!