Copywriter: jak pisać do social mediów?

Copywriting to nie tylko artykuły specjalistyczne, informacyjne treści na blog czy opisy produktów. Często twoim zadaniem jako copywritera będzie także napisanie tekstu sprzedażowego, reklamówki lub przebicie się z marką w mediach społecznościowych.

Więcej polubień, udostępnień, komentarzy, odsłon, wreszcie więcej konwersji – każdy, kto pisze teksty dla marek i firm prędzej czy później zetknie się z tymi pojęciami. Jak tego dokonać, kiedy twoja konkurencja ma dokładnie takie same cele?

Copywriter: jak pisać do social mediów?
Jak zwiększyć zasięgi organiczne postów?

Podstawą będzie oczywiście poprawnie napisany tekst, który spełnia wymogi swojego medium.

Z własnego doświadczenia wiesz na pewno, jak ważny jest layout i forma tekstu. Krótkie zdania i akapity pomagają czytelnikowi sieciowemu szybko przeskanować materiał i znaleźć najważniejsze informacje. Twoim sprzymierzeńcem są także wszystkie elementy, które rozbijają duże bloki tekstu na łatwiejsze do „przetrawienia” partie.
Są to:
• wypunktowania
• wyliczenia
• zdjęcia
• cytaty
• wyróżniki graficzne

Masz zatem ciekawy temat, chwytliwy tytuł i dobrze napisaną treść w przyjaznej dla odbiorcy formie.
Czego jeszcze potrzebujesz, aby zaistnieć w mediach społecznościowych?


Copywriter w mediach społecznościowych: zasada wzajemności

Zasada wzajemności dotyczy wszystkich sfer naszego życia i jest relatywnie prosta: jeśli ktoś wyświadczył ci uprzejmość, będziesz czuł się chociaż minimalnie zobowiązany, aby się odwdzięczyć.

Zasada ta działa również w mediach społecznościowych: bardziej prawdopodobne, że zretweetujesz czyjeś „ćwierknięcie” lub polubisz post, jeśli ta sama osoba wcześniej podała dalej lub polubiła twoją wypowiedź. Mamy też skłonność do obdarzania większym zaufaniem firm, które już na początku zaoferowały nam coś wartościowego.

Skup się na zapoczątkowaniu „łańcuszka” wdzięczności wśród twoich odbiorców przez oferowanie wartości, ale bez zobowiązań. W ogólnym rozrachunku zapewni ci to większe zasięgi.

Copywriter: jak pisać do social mediów?
Jak zwiększyć zasięgi organiczne postów?
  • Znajdź liderów opinii w twojej niszy i zacznij udzielać się w komentarzach na ich blogach lub w mediach społecznościowych
  • Zadbaj o wartościowy prezent dla nowych użytkowników i zaangażowanych odbiorców: zniżkę, rabat, użyteczny poradnik w formie e-booka lub cheatsheet


Copywriter w mediach społecznościowych: zaangażowanie i spójność

Jeśli podejmiemy decyzję lub zajmiemy stanowisko w dyskusji, jesteśmy bardziej skłonni do tego, aby zachować się zgodnie z wcześniejsza deklaracją. Będziemy odpowiadać i zachowywać się w sposób, który usprawiedliwi i „umocni” tę decyzję.

Zerknij na swoją skrzynkę mailową: czy nie masz na niej za dużo newsletterów, powiadomień i biuletynów, które dano przestały cię interesować? Z jakiegoś powodu nie rezygnujesz z tych subskrypcji – i to właśnie przykład na zachowanie spod znaku „zaangażowanie i spójność”. Nie chcesz przyznać, że followanie tych wszystkich ludzi i magazynów było błędem, więc wciąż dostajesz od nich maile.

Prawdopodobnie chętniej skomentujesz także blog, na którym wcześniej zostawiłeś już komentarz lub na którym Disqus pamięta twoje dane? To również przykład „zaangażowania i spójności”.

Wykorzystaj ten mechanizm. Przypomnij ludziom o ich poprzednim zaangażowaniu: zauważaj, doceniaj i usuwaj wszystkie przeszkody, jakie może mieć czytelnik, kiedy chce wejść w interakcję z twoim materiałem.
Szukasz inspiracji? Sprawdź, jak robi to Amazon.


Copywriter w social mediach: dowód społeczny

Jak sprawdzić, czy to, co robisz, jest dobre? Zapytaj innych o zdanie. Określone zachowanie postrzegamy jako bardziej poprawne i odpowiednie do sytuacji, jeśli podejmuje je więcej osób.

Pojedynczy człowiek, który zaczyna tańczyć na środku wzgórza, może wyglądać dziwnie. Im więcej osób do niego dołączy, tym bardziej gotowi jesteśmy uznać, że to jednak wspaniała inicjatywa.

https://www.youtube.com/watch?v=GA8z7f7a2Pk

Podobnie jest z dowodem społecznym w postaci komentarzy, subskrypcji czy followersów w mediach społecznościowych. Nawet jeśli podejrzewasz, że większość z nich to boty, pozytywne wrażenie zostaje – podobnie jak wątpliwości, które budzi brak polubień.

• Wykorzystaj siłę dowodu społecznego w postaci publikacji gościnnych
• Zapraszaj do webinarów i wywiadów liderów opinii, influencerów, osoby rozpoznawalne w twoim środowisku, ekspertów branżowych
• Koncentruj się na twojej grupie odbiorców – polubienia i komentarze od przypadkowych osób nie mają takiej siły przekonywania jak od autentycznie zainteresowanych odbiorców.


Freelancer w mediach społecznościowych: sympatie

Nie lekceważ potęgi sympatii! Czy wiesz, że
• wolimy zgodzić się na coś, co zaproponowała nam osoba, którą lubimy
• lubimy ludzi podobnych do nas
• lubimy rzeczy, które są znajome
• lubimy ludzi, którzy prawią nam komplementy
• wspólne działanie i wspólny wysiłek zwiększają efekty wywołane sympatią
• skojarzenia z dobrymi lub złymi rzeczami, jakie wywołujemy, mają wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani
• atrakcyjność fizyczna tworzy efekt halo i wzmacnia wrażenie wywołane przez samą sympatię

W świecie mediów społecznościowych możesz wykorzystać wszystkie te prawidłowości. Zadbaj o atrakcyjny wygląd bloga lub profilu, video, zdjęć lub komunikatów, które wysyłasz – im lepiej wyglądasz, tym większa szansa, że wzbudzisz sympatię odbiorców.

Copywriter: jak pisać do social mediów?
Jak zwiększyć zasięgi organiczne postów?

Komentarze, udostępnienia i polubienia to z kolei forma komplementów, które również pomogą ci zbudować społeczność. Jest tylko jeden warunek, aby ten trick rzeczywiście zadziałał: musi być zaangażowany, szczery i niewymuszony. Komentarze typu „słodki profil, wpadnij do mnie” w najlepszym razie nie zasłużą na uwagę, w najgorszym – na ban.


Freelancer w mediach społecznościowych: autorytet

Jak często zdarzyło ci się kupić książkę, pójść na film, wybrać restaurację dlatego, że ktoś ci ją polecił lub dlatego, że influencer, którego obserwujesz, zarekomendował ten wybór?

Na tym właśnie polega magia autorytetu. W świecie mediów społecznościowych autorytet jest budowany na podstawie udowodnionej wiedzy (gustu, smaku) danej osoby. Co więcej: dość łatwo go zmierzyć ilością obserwujących, odsłon lub… wysokością konwersji.

Jeśli zatem zależy ci na zwiększeniu sprzedaży, podniesieniu konwersji, zdobyciu leadów, musisz wyrobić sobie markę jako autorytet i specjalista w danej dziedzinie.


Freelancer w mediach społecznościowych: ograniczona dostępność

Ten trick jest tak popularny, że być może prawie się już nad nim nie zastanawiasz. Chodzi o ograniczenie: dostępności, czasu na podjęcie decyzji, czasu obowiązywania oferty.
Przypomnij sobie wynajmowanie apartamentu na popularnym portalu dla turystów: ilość dostępnych lokalizacji spada, co chwilę mruga do ciebie kolejny komunikat o tym, że spóźniłeś się z decyzją. To właśnie mechanizm ograniczonej dostępności w pełnej krasie.

Copywriter: jak pisać do social mediów?
Jak zwiększyć zasięgi organiczne postów?

Podobnie blogerzy i influencerzy, którzy sprzedają kursy online, szkolenia, e-booki czy ekskluzywne materiały, mają na ogół limit miejsc lub czasu na podjęcie decyzji w ramach ograniczonej oferty. Dodatkowy plus? Ci, którzy nie zdążą skorzystać z promocji, chętniej przyjmą „nagrodę pocieszenia” w postaci zniżki na zakup.


Copywriter w mediach społecznościowych: jak zaistnieć na blogu, Facebooku, Instagramie i YouTube?

Masz zlecenie na poprowadzenie firmowego bloga lub działań w mediach społecznościowych w imieniu nowej firmy lub początkującej marki? Potrzebujesz grupy działań, które pozwolą zaistnieć ci w zatłoczonym świecie mediów społecznościowych.

Na początek skup się na wartości, jaką możesz dać czytelnikom – z takim „tłem” łatwiej ci będzie zapoczątkować „łańcuszek” wdzięczności i zobowiązań, który zaowocuje polubieniami i komentarzami. Bądź miły i doceniaj swoich odbiorców: wszyscy lubimy komplementy, zwłaszcza te szczere i autentyczne.

Angażuj się w działania na wybranej platformie i zachęcaj do interakcji swoich odbiorców. Spójność i konsekwencja w działaniu dotyczą obu stron! Uwaga twoich użytkowników procentuje również jako dowód społeczny, który potwierdza twoją markę i autorytet. Pokazuj więc, ilu masz followersów, ilu subskrybentów jest na twojej liście mailingowej czy wreszcie ile osób zdecydowało się na zakup usług.

Na koniec nie zapomnij o wyglądzie bloga, witryny czy landing page: one również mogą przekonać odbiorców, aby zostać z tobą dłużej!