Copywriting w kampaniach crowdfundingowych

Pisaliśmy już o tym, że kampanie crowdfundingowe to dobra nisza dla copywriterów, którzy mają doświadczenie w pisaniu tekstów sprzedażowych, a jednocześnie potrafią zaangażować odbiorcę i przekonać go do wsparcia wybranej inicjatywy.

Jeśli chcesz spróbować sił w pisaniu tekstów dla kampanii crowdfundingowych, zacznij od napisania pierwszej jako próbki swoich umiejętności – w ten sposób przekonasz do siebie klientów. W zdobyciu pierwszego zlecenia na kampanię „zbiórkową” przyda się także networking i polecenia od dotychczasowych klientów.

Copywriting w kampaniach crowdfundingowych
Jak pisać skuteczne teksty do kampanii crowdfundingowej.

Pisanie kampanii różni się jednak od pisania tekstów na blogi czy tworzenia treści na strony www klientów. Na co zwrócić uwagę i jak ująć treść twojej oferty, aby odniosła sukces?

 

1. Teksty do kampanii crowdfundingowych: oferta

W przeciwieństwie do innych zleceń tu negocjacje nie zajmą ci raczej zbyt dużo czasu. Na ogół zleceniodawcy potrzebują szybkiej zbiórki i zamiast poświęcać czas na niekończące się negocjacje, wolą poświęcić go na aktywną zbiórkę.

Jeśli poważnie myślisz nad wejściem w ten typ zleceń, stwórz kilka mali, które odpowiedzą na najczęściej zadawane pytania, również te o stawkę. W przypadku kampanii cowdfundingowych najbezpieczniej jest przyjąć stawkę za typ kampanii i to, co wchodzi w skład „paczki” usług.

Na ogół do napisania jest główny tekst, skrypt do video oraz opisy poszczególnych poziomów wpłat. Podziel „paczki” ze względu na zawartość. Zacznij od prostego podziału: „paczka tekst główny”, „paczka tekst plus opisy upominków”, „paczka pełnej treści”. Wraz z praktyką ocenisz, jak zmodyfikować ofertę, aby lepiej odpowiadała oczekiwaniom klientów.

Nie zgadzaj się na stawki prowizyjne – jest to częsta praktyka wśród zbierających fundusze. Tekst do kampanii jest tylko jedną z jej części, a w przypadku prowizji twoja stawka uzależniona jest również od pracy innych i nie będziesz miał nad nimi pełnej kontroli.

 

2. Teksty do kampanii crowdfundingowych: zanim zaczniesz

Kiedy zdobyłeś już zlecenie, czas przystąpić do pracy – w tym wypadku zebrania tak dużej ilości informacji na temat przedsięwzięcia, inicjatywy, produktu czy start-upu, jak tylko jest to możliwe. Dzięki temu lepiej zrozumiesz główną ideę i łatwiej przyjdzie ci zainteresować odbiorców samym pomysłem.

Ustal także warunki płatności. Kampanię crowdfundingową możesz rozliczyć za pomocą faktury bez firmy w useme.eu jako pracę copywriterską.

 

3. Teksty do kampanii crowdfundingowych: główny tekst

Każda z części kampanii jest równie ważna: nie tylko może przekonać klienta, ale obudzić jego zaangażowanie, pozwolić mu utożsamić się z ideą, jaka mu przyświeca, a także wykreować wizerunek tego, kto organizuje zbiórkę. Od ciebie zależy, czy będzie to poważna, rzeczowa inicjatywa; zarażająca entuzjazm wizja, czy piękne wydarzenie, któremu patronować to prawdziwy zaszczyt.

Ta część zajmuje najwięcej miejsca. Zacznij od kluczowych elementów projektu, przedstaw historię tego, w jaki sposób trafili do etapu, w którym zbierają fundusze. Podkreśl to, co jest unikatowe, poruszające, zaskakujące – w ten sposób utrzymasz zaangażowanie odbiorcy.

Korzystaj z nagłówków, śródtytułów i elementów wizualnych, aby rozbić tekst na łatwiejsze do przyswojenia części.

 

4. Teksty do kampanii crowdfundingowych: video

Video powinno zawierać osobistą wiadomość od pomysłodawcy, właściciela start-upu lub osoby, na rzecz której prowadzona jest zbiórka. Pokaż projekt, działanie produktu, pobudzające wyobraźnię ujęcia.

Video powinno mieć od 2 do 4 minut – trudno ci będzie dłużej utrzymać uwagę odbiorcy. Standardowe tempo wypowiedzi to od 125 do 150 słów na minutę. Trzymaj się raczej tej górnej granicy: szybsza, dynamiczna wypowiedź bardziej zachęca do działania.

 

5. Teksty do kampanii crowdfundingowych: stawki i upominki

To właśnie leży w sercu każdej akcji crowdfundingowej. Upominki to przedmioty lub inne „dobra”, które uczestnicy akcji otrzymują w zamian za wsparcie finansowe. Nie muszą to być duże prezenty, ale im bardziej są unikatowe – na przykład limitowane plakaty, specjalne wersje produktu – tym bardziej rośnie ich wartość niematerialna.

Opis powinien być krótki nie tylko po to, aby wydobyć najważniejsze szczegóły, ale również dlatego, że na wielu platformach w tej sekcji są ograniczenia znaków.

 

5 rad jak pisać teksty dla kampanii crowdfundingowych – podsumowanie

Crowdfunding to nisza, która oferuje wiele możliwości i wielką różnorodność projektów. Jednego dnia możesz pracować z autorem pracy naukowej, która czeka na publikację, innego z właścicielem start-upu, a kolejnego z instytucją charytatywną.

To, co w tej niszy pociąga najbardziej, to różnorodność grup, do jakich musisz się dostosować oraz różnorodność charakterów, jakie może przybrać twój tekst. Jeśli odpowiadają ci krótkie terminy pracy i pociąga cię myśl, że możesz mieć realny wpływ na rozwój czyichś planów, marzeń i pomysłów, ta nisza czeka na ciebie.