Jak pisać ciekawe teksty o nudnych klientach

Doświadczeni copywriterzy o ustalonej marce mogą sobie pozwolić na to, aby odrzucać propozycje od klientów, z którymi nie chcą współpracować. Czasem powodem odmowy jest brak specjalistycznej wiedzy potrzebnej do stworzenia tekstów dobrej jakości, a czasem… niechęć copywritera do danego tematu.

Jak pisać ciekawe teksty o nudnych klientach
Jak pisać ciekawe teksty o nudnych klientach

 

Początkujący copywriterzy na ogół starają się brać wszystkie zlecenia, nawet te, które tylko w niewielkim stopniu pokrywają się z ich zainteresowaniami czy posiadaną wiedzą. W pracy zdalnej jako copywriter nieraz doświadczysz, że warto poznawać i uczyć się nowych branż, nawet jeśli docelowo chcesz osiąść w jednej niszy i specjalizować się w pisaniu np. dla konkretnej gałęzi przemysłu.

 

Czy klient copywritera może być nudny?

Kiedy dopiero zaczynasz swoją przygodę z copywritingiem, nie zawsze możesz pozwolić sobie na komfort wybierania tylko tych ofert, w których czujesz się swobodnie.
Nie chodzi tylko o względy finansowe. Mając niewielkie doświadczenie warto próbować swoich sił w różnych branżach i w różnych rodzajach tekstów, aby powiększać znajomość copywriterskiego rzemiosła.
Jeśli rzeczywiście chcesz zajmować się pisaniem dla firm, naucz się przyjmować propozycje, które mogą cię czegoś nauczyć, a nie tylko te, których wymagania i środowisko już znasz.

Jedną z największych obaw początkujących copywriterów jest ta, że dostaną zlecenie na stworzenie tekstów dla firmy, która jest nudna, sprzedaje nieciekawy produkt lub oferuje usługi, których copywriter nie lubi.

 

Rola copywritera w kształtowaniu wizerunku firmy

Twoją rolą jest przekonanie odbiorców treści do tego, że firma ma swój charakter, a jej produkty i usługi pozytywnie różnią się od konkurencji. Miarą twojego profesjonalizmu jest właśnie to, jak szybko jesteś w stanie „nauczyć się” nowej branży i czy jesteś w stanie znaleźć i wydobyć pozytywne cechy w firmie klienta.

Zanim zaczniesz wypłakiwać oczy nad klawiaturą, że produkcja uszczelek albo serwis lodówek to nie jest temat na miarę twojego talentu i zaangażowania, przyjmij jedno założenie. To, czy twój tekst będzie przyjazny dla robotów Google, jest rzeczą wtórną. Ważniejsze jest, czy twój tekst wykreuje określony obraz firmy lub produktu w oczach odbiorcy.

 

„Odczaruj” nudnego klienta

Za każdą firmą kryje się człowiek, który miał na nią pomysł, jakaś historia, jakaś idea. Jeśli twój klient jest na tym etapie rozwoju, że szuka copywritera do prowadzenia bloga, odświeżenia treści na stronę www czy zarządzania social mediami, na pewno ma za sobą doświadczenia w prowadzeniu firmy, które odróżniają go od innych i o których warto pisać.
Od czego zacząć research?

  • Dlaczego twój klient zdecydował się na prowadzenie firmy?
  • Co robił przed jej założeniem?
  • Jak wybrał gałąź przemysłu i jak wypracował sobie miejsce na rynku?
  • Jakie problemy użytkowników i odbiorców rozwiązuje jego produkt lub usługa?
  • Co ma ten produkt, a czego nie ma konkurencja?
  • Jak firma się zmieniła w ciągu swojego trwania?
  • Jakie są największe wyzwania w tej gałęzi przemysłu i jakie jest zdanie twojego klienta na ich temat?
  • Jakie są pomysły i plany na dalszy rozwój firmy?

Im lepiej poznasz historię produktu lub usługi, którą ma opisywać twój tekst, tym większe prawdopodobieństwo, że nauczysz się go lubić.

 

Ciekawy tekst o nieciekawym produkcie

Jeśli masz już pewne doświadczenie jako copywriter, na pewno pamiętasz zlecenia, które rozpalały ci wyobraźnię i sprawiały masę radości przy pisaniu, jak i te bardziej wymagające. Jako freelancerowi zdarzają ci się pewnie i takie sytuacje, w których z powodów finansowych bierzesz każde zlecenie, niezależnie od upodobań.

W czym tkwi sekret? Aby nie umierać z nudów nad klawiaturą – i nie odstraszać czytelników twoim własnym brakiem entuzjazmu dla tematu – szukaj historii, które odróżniają twojego klienta od innych, które świadczą o charakterze firmy i jej oryginalności.

Jeśli jednak czujesz, że nie jesteś w stanie przedstawić tematu w interesujący sposób lub zwyczajnie nie czujesz się dobrze z tym, co robi twój klient, nie przyjmuj zlecenia. Kiedy między wierszami zaprzeczasz wszystkim pozytywnym rzeczom, które piszesz, nie pomagasz ani klientowi, ani… swojemu portfolio.

Jeśli jednak potrafisz zadawać pytania, słuchać, szukać historii i opowiadać je w ciekawy sposób, nigdy nie trafisz na nudnego klienta.