Jak pisać opisy produktów, które zwiększają sprzedaż – część 1

Do niedawna opisy produktów traktowane były przez branżę e-commerce po macoszemu. Nie cieszyły się także dużym prestiżem wśród copywriterów: stawki za opisy produktów są jednymi z najniższych wśród zlecanych prac.

Ten trend powoli zaczyna się odwracać. Wraz z rosnącymi udziałami e-sprzedaży zmienia się też świadomość właścicieli e-sklepów i specjalistów od e-commerce.

Opis produktu z „wypełniacza” dedykowanego robotom Google stał się ważnym czynnikiem, którego jakość może przekonać klienta do zakupu lub go zniechęcić. Dlatego właśnie dostarczenie tych informacji, które są najważniejsze dla klienta, jest takie ważne.

 

Jak pisać opisy produktów do sklepów internetowych

Przypomnij sobie, jak często klikasz „Dodaj do koszyka” dlatego, że oprócz ładnych zdjęć produkt miał też wszystkie cechy i dodatki, które był ci potrzebne?

 

Opis produktu: jak to działa?

Nie ma znaczenia, czy produkt, jaki chcesz sprzedać swoim tekstem, ma określone funkcje techniczne (np. sprzęt RTV), czy ma pełnić określony „prywatny” cel, jak na przykład ubrania. Wszystkie zakupy tak naprawdę mają na celu podniesienie jakości życia kupującego.

Im silniejsze będzie wyobrażenie kupującego o tym, że dana rzecz rozwiąże jakiś problem, da mu określone korzyści lub w jakiś sposób podniesie jakość jego życia, tym bardziej będzie skłonny do dokonania zakupu.

Aby twoje opisy produktów był skuteczne, zacznij myśleć o nich nie jako o wtórnej, nielubianej pracy wykonywanej tylko z chwilowego braku innych zleceń, ale jako o tekstach z elementami psychologii i storytellingu. Poprawny, przeciętny opis nie wystarczy: rywalizacja na rynku jest spora, dlatego twoje teksty powinny być po prostu świetne.

Jak podnieść jakość opisów produktów, a tym samym zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

 

Opisy produktów: jak pisać, żeby zwiększyć sprzedaż?

Dobry opis produktu może być tym, co idealnie dopełnia zdjęcia przedmiotu i przekonuje klienta do zakupu. Co powinien powiedzieć, w jakim formacie najlepiej go umieścić? Jak pogodzić oczekiwania odbiorcy i wymagania robotów Googla?

Aby stworzyć skuteczne opisy produktów, możesz skorzystać z poniższych wzorów.

 

1. Technika 6 pytań: „kto, kiedy, gdzie, kiedy, dlaczego i jak”

Skuteczny opis produktu nie zaczyna się wcale od doskonałej składni i masy przymiotników, okraszonych wykrzyknikami na końcu każdego zdania.

Aby uniknąć wyliczania cech i zalet, przez które nikomu nie będzie chciało się przebijać, użyj dziennikarskiej techniki 6 pytań. Przydaje się ona, kiedy musisz uporządkować fakty i stworzyć z nich wewnętrznie spójną całość.

 

  • dla kogo jest produkt?

Określ grupę odbiorców i potencjalnych klientów. Interesuje cię przede wszystkim ich płeć – w ten sposób unikniesz np. kłopotliwego rozróżniania form czasowników – wiek, który podpowie, jakiego typu komunikacji używać i wreszcie inne specyficzne cechy, jak styl życia. Inaczej sformułujesz komunikat skierowany do młodych matek, a inaczej do pasjonatów samochodów wyścigowych, prawda?

 

  • jakie są podstawowe cechy produktu?

W tej kategorii mieszczą się takie cechy, jak wymiary, materiały, dodatki, funkcje.

 

  • gdzie produkt może być używany?

Czy dana rzecz może być stosowana na zewnątrz, czy tylko w domu; czy jest uniwersalna?

 

  • kiedy produkt jest używany?

Miejsce i okoliczności, w jakich kupujący będzie korzystał z produktu, podpowiedzą ci, jak najlepiej go opisać i jakie cechy podkreślić – mobilność i lekkość czy wytrzymałość i solidność? Czy jest to rzecz, która będzie używana okazjonalnie, czy raczej wytrzyma codzienną eksploatację? Pozwól użytkownikowi wyobrazić sobie, jak produkt wpasuje się w jego życie.

 

  • dlaczego produkt jest użyteczny i lepszy od konkurencji?

Tu naprawdę możesz puścić wodze wyobraźni. Zaletą w porównaniu do konkurencji może być wszystko, począwszy od materiałów i techniki wykonania, aż do wzornictwa i szczególnych cech. Pomyśl, co najbardziej przemówi do twojej grupy odbiorców i co może być dla nich najważniejsze?

 

  • jak produkt działa?

Ten punkt nie jest obowiązkowy dla każdego produktu – nie musisz wyjaśniać działania ramek do zdjęć ani kubków – ale jeśli opisujesz urządzenia techniczne, działanie jest naprawdę ważne i może posłużyć jako dodatkowy argument za kupnem produktu.

Te pytania tworzą razem sprawdzony, pewny schemat opisu, który nie pominie żadnego istotnego aspektu ani cechy rzeczy, którą chcesz sprzedać.

 

2. Właściwy format

Skoro masz już „szkielet” dla swojego opisu, czas zadbać również o jego wygląd tak, aby nie odstraszał kupujących.

Przede wszystkim pamiętaj, że kupujący najczęściej „skanują” tekst, zamiast czytać go uważnie słowo po słowie. Nie walcz z tym, czego nie możesz zmienić: lepiej zastosować formę graficzną, która pozwoli szybko przejrzeć twój tekst.
Tu sprawdzą się listy, wypunktowania i wyliczenia. Używaj ich do cech charakterystycznych, na przykład wymiarów, i do krótkich fraz – w ten sposób lista będzie łatwiejsza do przeczytania.

Listy i wypunktowania nie sprawdzą się jednak, jeśli chcesz przekazać historię produktu i przekonać kupującego, że oferta naprawdę jest korzystna i atrakcyjna. W takich wypadkach listy są mało osobiste, niezbyt wiarygodne i nie angażują emocji kupujących.
Posłuż się akapitami: krótkie, zawierające dwa-trzy zdania pozwolą ci stworzyć pewien obraz produktu. Dzięki temu kupującemu łatwiej będzie wyobrazić sobie produkt, odnieść go do swojego życia i zgodzić się, że go potrzebuje.

W tym miejscu możesz pozwolić sobie na odrobinę kreatywności lub dostosować opis do tone of voice marki. Jaki jest styl opisu? Oficjalny? Swobodny? A może pozwalasz sobie na żarty i chcesz rozbawić kupujących?
Nie lekceważ tone of voice: aby wizerunek marki był spójny, styl wypowiedzi we wszystkich kanałach – social mediach, reklamach, newsletterach, opisach – powinien być taki sam. Pamiętaj także, że unikalny, ale powiązany z produktem opis nie tylko działa na klientów, ale również na roboty wyszukiwarek.

 

Jak pisać opisy produktów, które zwiększają sprzedaż – podsumowanie

Wbrew obiegowej opinii panującej wśród copywriterów, tworzenie opisów produktów potrafi być ambitnym zajęciem, które wymaga kreatywności i dobrej znajomości swojego rzemiosła.

Aby pisane przez ciebie teksty do sklepów www były skuteczne i podnosiły wskaźnik konwersji, zacznij od researchu. Schemat 6 pytań pomoże ci uporządkować informacje i zdecydować, jaka forma graficzna jest najlepsza do przedstawienia opisu.

W przyszłym tygodniu zajmiemy się elementami storytellingu i psychologii w tworzeniu skutecznych opisów, a także podpowiemy, jak zmierzyć ich oddziaływanie.

Skomentuj

avatar