Atrakcyjne i skuteczne opisy produktów w sklepach www

Wydaje się, że dla copywritera nie ma nic łatwiejszego, niż stworzyć opis produktu: kilka zdań i najistotniejszych informacji o rzeczy, którą klient chce kupić.

W praktyce okazuje się jednak, że ten niewielki tekst ma wielkie znaczenie. Przede wszystkim musisz uwzględnić wymagania SEO, ale użyć słów kluczowych tak, aby opis był przyjazny również dla prawdziwego odbiorcy. Od tego, jak przedstawisz produkt, zależy przecież, czy klient da się przekonać do zakupu, czy porzuci koszyk.

Jak pogodzić wymagania robotów Googla i zasady optymalizacji z tym, czego oczekuje klient? W zeszłym tygodniu pisaliśmy, jak poprawić jakość opisów i zwiększyć konwersję w sklepie www stosując elementy psychologii sprzedaży i storytellingu.

Opisy produktów: skuteczne strategie na podniesienie konwersji

W zeszłym tygodniu radziliśmy, w jaki sposób uporządkować treść opisu i jaki format najlepiej wybrać do jakich produktów. Dziś przedstawimy kilka tricków i technik, które uczynią twoje opisy bardziej atrakcyjnymi i przyjaznymi dla klientów.

Atrakcyjne i skuteczne opisy produktów w sklepach www
Jak pisać opisy produktów?

 

1. Ustal cel i wybierz kluczowe wskaźniki produktywności (KPI), żeby sprawdzić skuteczność opisu

Tej części copywriterzy raczej nie lubią, ponieważ zakłada poprawki, ale również konfrontuje cię z wynikami twojej pracy. Pomyśl jednak, że opis produktu ma służyć przekonania odbiorcy od zakupu, dlatego warto kontrolować, jak się sprawdza.

Mierzenie efektywności wymaga czasu, ale pozwoli ci też rozpoznać, w których miejscach należy poprawić działanie sklepu i czy rzeczywiście to opisy produktu są najsłabszym ogniwem.

Co możesz sprawdzić?

  • wskaźnik konwersji – w tym wypadku klientów, którzy odwiedzają sklep i zostają dłużej przeglądając karty kolejnych produktów
  • ilość porzuceń koszyka
  • ilość zwrotów
  • ilość pytań o produkt od potencjalnych kupujących
  • lepszy wskaźnik wyszukiwań organicznych

 

2. Nie rozpisuj się

Nie jest łatwo odpowiedzieć precyzyjnie na pytanie, jak długi powinien być skuteczny opis produktu. Łatwiej jest wskazać, czego w opisie produktu należy unikać: lania wody.

Przyjmij, że twój odbiorca nie ma czasu ani cierpliwości, żeby przedzierać się przez trzy strony tekstu, w którym powtarzasz te same frazesy o bawełnianych legginsach lub szukasz nowych przymiotników do opisu skarpetek.

Twój opis powinien być na tyle długi, aby w zwięzły sposób przedstawić zalety i cechy produktu. Nie rozciągaj go na siłę ani nie zmuszaj klienta do czytania, jak się powtarzasz.

 

3. Wykorzystuj storytelling

Czy z twoim produktem łączy się jakaś oryginalna historia? Może osoba jego twórcy, może szczególny sposób wykonania lub pozyskiwania składników? Wykorzystaj te detale w swoim opisie: dzięki temu sprawisz, że dany przedmiot będzie wyróżniał się na tle konkurencji, a klientowi łatwiej będzie identyfikować się z marką i jej wartościami.

Jako przykład może posłużyć ci strona Son of a Sailor, rodzinnej firmy z Texasu, produkującej biżuterię i akcesoria z wykorzystaniem materiałów naturalnych i organicznych. Zauważ, jak ten opis smyczy zdradza szczegóły z życia twórców („nasze psy”) i jak posługuje się swobodnym, humorystycznym stylem, który pomaga „przemycić” ostrzeżenie dla użytkowników oraz to, co może być uznane za wadę produktu.

Jak pisać opisy produktów
Oryginalny opis produktu

 

4. Pochwal się!

Czy twój produkt zdobył nagrody lub odznaczenia, został wybrany przez autorytet lub celebrytę w danej dziedzinie? A może został stworzony w wyniku doświadczeń założyciela, testowany w specjalny sposób? Jeśli tak, koniecznie powiedz o tym klientom.

Jeśli masz taką historię w zanadrzu, opowiedz ją w osobnym akapicie. Nie wahaj się używać imion i nazw firm dużych klientów, którzy skorzystali z produktu.

 

5. Niech przemówi technika

Przy produkcie elektronicznym lub związanych z AGD/RTV nie oszczędzaj na szczegółach technicznych. Doświadczenie, jakie ma marka w danej branży, przekłada się na ilość szczegółów, jakie możesz podać w opisie – im więcej cech charakterystycznych i informacji o materiałach, tym lepsze wrażenie robi to na odbiorcach.

Pamiętaj, że dla klienta, który ma podjąć decyzję o zakupie sprzętu elektronicznego, obecność lub brak jednego szczegółu może zaważyć na decyzji o zakupie. Jeśli masz kontrolę nad wszystkimi opisami w sklepie, zadbaj, aby był one spójne – dzięki temu poprawisz UX i ułatwisz klientowi porównanie.

 

6. Bądź unikatowy

Nie musisz sztywno trzymać się utartych wzorców. Pomyśl, co jest najważniejsze dla twojego klienta oraz czym możesz zachęcić go do zakupów w twoim sklepie. Każda branża ma swoją specyfikę, a klienci zwracają uwagę na różne aspekty produktu.

Wyróżnij tę część contentu tak, aby zachęcała do oglądania produktu i umożliwiała szybkie znalezienie tych informacji, które mogą być istotne. Weźmy jako przykład sklep z określonym typem produktów spożywczych, na przykład karmy dla kota: większość kupujących chce wiedzieć, jaka jest zawartość składników analitycznych i zbożowych „wypełniaczy” w stosunku do mięsa. Jeśli masz taką możliwość, podaj również takie szczegóły.

 

7. Zadbaj o estetykę

Kupuje się oczami, dlatego zadbaj o wygląd strony produktu. Nie chodzi tylko o jakość zdjęć i to, jak są obrobione. To, jak będzie wyglądał twój opis, czy będzie czytelny i łatwy do przeczytania, będzie wpływało na wrażenia odbiorcy.

Strona produktu może być długa, jeśli zachowuje proporcje między tekstem a zdjęciami, angażuje i układa się w spójną całość.

 

Jak pisać opisy produktów, które zwiększają sprzedaż – podsumowanie

Aby stworzyć dobry opis produktu, przede wszystkim poznaj swoją grupę odbiorców i sprawdź, jaki typ contentu najbardziej do niej przemawia, jakich informacji potrzebują najbardziej? Intuicyjnie wyczuwasz, że ktoś, kto chce kupić powerbank jest mniej zainteresowany wzornictwem i stylem urządzenia niż jego możliwościami technicznymi.

Aby stworzyć spójną, atrakcyjną stronę produktu, uwzględnij również, jakimi zdjęciami dysponujesz. Czy za rzeczą, jaką masz sprzedać, kryje się dodatkowa historia, specjalny proces produkcji lub testy? Każdy unikalny szczegół podnosi atrakcyjność produktu i zwiększa szanse na sprzedaż.