Jak pisać skuteczny content? 9 niezawodnych formuł dla copywriterów – część 2

Dobry tekst napisany przez copywritera na zamówienie powinien być napisany tak, aby odbiorca czytał go z przyjemnością, ale jednocześnie nie był świadomy jego „szkieletu”. Mechanizmy, które copywriter stosuje, aby osiągnąć zamierzony cel, powinny być zupełnie niewidoczne.

Jak pisać dobre teksty, rady dla copywriterów

Jak pisać dobre teksty? Formuł dla copywriterów

Doświadczeni copywriterzy posiadają na ogół pewną rutynę, która pozwala im sprawnie i szybko pisać teksty dla firm. Nawet najlepszym przydarzają się jednak pisarskie blokady albo pustka w głowie.
Dotyczy to także młodych copywriterów, dopiero zdobywających doświadczenie w pisaniu tekstów sprzedażowych, tekstów na stronę www, wpis na blog firmowy lub inną treść użytkową.

W takiej sytuacji możesz skorzystać ze wzorów treści dla copywriterów. Opisują one pewne formuły, które pomagają uporządkować treść i skonstruować przekaz tak, aby był skuteczny, a jednocześnie zachował wartość merytoryczną i zachęcał do lektury.

 

9 formuł angażującego contentu dla copywriterów

W poprzednim wpisie z tego cyklu pisaliśmy o pierwszych czterech formułach, które sprawdzają się przy tekstach sprzedażowych, opisach produktów i treściach do mediów społecznościowych.

Kolejne formuły koncentrują się na pracy z tytułami, różnymi typami tekstów oraz technikach, które pozwolą sprawdzić jakość już napisanych treści.

 

5. Niezawodne formuły dla copywriterów – gwiazda-łańcuch-haczyk

Pierwotnie ta formuła wykorzystywana była głównie w pisaniu reklam i teraz również możesz wykorzystać ją w tym celu, jednak szczególnie dobrze sprawdzi się w innych rodzajach contentu.

  • Star
    To jest twoje otwarcie – w tej formule powinno być możliwie jak najbardziej pozytywne i utrzymane w entuzjastycznym tonie. Przedstaw swoją „gwiazdę” już teraz: produkt, usługę, pomysł.
  • Chain
    Tu tworzysz łańcuszek faktów, źródeł, korzyści i powodów, dla których czytelnik powinien zwrócić uwagę na twoją „gwiazdę”.
  • Hook
    Czas sprawdzić, na ile udało ci się obudzić zainteresowanie i zaufanie czytelnika. Zaproś go do działania przez call to action!

 

6. Niezawodne formuły dla copywriterów – sznur pereł

Ta poetyczna nazwa to przede wszystkim… mnemotechnika, która ułatwia zapamiętywanie. Sprawdzi się również u freelancerów jako formuła do tworzenia tekstów na zamówienie.
Polega na tworzeniu serii krótkich historii, list szczegółów lub innych „perełek”, które sprawdzą się jako niezależne teksty, ale połączone razem tworzą bardziej angażującą, perswazyjną historię.

Klasyczny przykład „sznura pereł” to wszystkie listy i rankingi. Każdy punkt na liście to osobna historia, która nabiera „mocy”, kiedy zestawisz ją z innymi, podobnymi historiami.

 

7. Niezawodne formuły dla copywriterów – ACCA

Ta formuła przypomina trochę AIDA, ale jest koncentruje się na nieco innych punktach. Wykorzystasz ją we wszystkich rodzajach contentu, które maja prezentować konkretne zagadnienia.

  • Awarness
    W tym punkcie prezentujesz problem lub sytuację wyjściową tak, aby uświadomić czytelnikowi jej wagę i znaczenie.
  • Comprehension
    Dlaczego opisany przez ciebie problem ma znaczenie dla czytelnika? Wprowadź odbiorcę w szczegóły i przedstaw argumenty, które obudzą zaangażowanie.
  • Conviction
    Na tym etapie przekonałeś już czytelnika, że problem go dotyczy i jest mu bliski, teraz czas przekonać go również, że potrzebuje rozwiązania.
  • Action
    Tradycyjnie na końcu tekstu umieszczasz wezwanie do działania, aby przetestował twoje rozwiązanie lub podzielił się nim z innymi czytelnikami.

 

8. Niezawodne formuły dla copywriterów – taniec z wachlarzem

Ta formuła to strzał w dziesiątkę przy pisaniu tytułów. Jak wiesz, nic nie przykuwa uwagi czytelników tak mocno, jak tytuł, więc warto skonstruować go tak, aby budził zainteresowanie, ale nie odsłaniał wszystkich atutów tekstu.

 

9. Niezawodne formuły dla copywriterów – Forest

Ta formuła przyda ci się, żeby przetestować gotowy tekst. Nie jesteś pewny, czy spodoba się użytkownikom i spełni swoją rolę? Przeczytaj jeszcze raz gotowy materiał i sprawdź, czy zawiera… las (forest).

• Facts – fakty
• Opinions – opinie
• Repetition – powtórzenia
• Examples – przykłady
• Statistics – statystyki
• Threes – „trójki”: aby treść zapadła w pamięć, warto powtórzyć najważniejsze informacje trzy razy.

 

Formuły pisania tekstów dla copywriterów – podsumowanie

W copywritingu układ treści jest nie mniej ważny niż sama zawartość tekstu, dlatego dobra formuła może posłużyć ci jako „rusztowanie” dla contentu, a jeśli właśnie walczysz z pisarską blokadą – pomoże ci ją przełamać.

Sposobów na uporządkowanie treści jest sporo, a część z nich sięga do technik reklamowych i sprzedażowych, rozwiniętych jeszcze przed „epoką internetu”. Nie obawiaj się z nich korzystać. Używanie formuł nie oznacza rezygnowania z autorskiego charakteru tekstu lub powielania schematów – to od twojej kreatywności jako copywritera zależy, jakimi treściami je wypełnisz.

Jak pisać skuteczny content? 9 niezawodnych formuł dla copywriterów – część 1

Skomentuj

avatar