Jak radzić sobie z niezadowolonym klientem SEO

Jak radzić sobie z niezadowolonym klientem SEO

Trudny klient SEO

 

SEO nie jest łatwą dziedziną. Trudno tu o gwarancję sukcesu, z kolei łatwo nawet nieświadomie obiecać za dużo. W świecie opartym na obecności w Internecie SEO jest jednak niezbędne. Chociaż specjaliści SEO pracują głównie z komputerem i klawiaturą, nie da się uniknąć kontaktu z klientem. Również z takim, który ma raczej mgliste pojęcie na czym polega optymalizacja. Co zrobić, aby utrzymać zdrowe relacje ze zleceniodawcą?

Jak radzić sobie z niezadowolonym klientem SEO
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/Kaboompics_com-1013994/

Wyjaśnij proces i spodziewane rezultaty

Twoją rolą jako specjalisty SEO jest zrozumieć, jakie są biznesowe cele klienta i pomóc mu je osiągnąć za pomocą narzędzi, jakimi dysponujesz – SEO to nie tylko tworzenie marki, ale również technika sprzedaży.

Dla wielu klientów SEO jest w najlepszym razie niezrozumiałą sztuczką, która z dnia na dzień ma przynieść wymierne korzyści. Nie trzeba wspominać, jak bardzo takie postrzeganie SEO nijak ma się do rzeczywistości, dlatego dla Twoich relacji z klientem kluczowe będzie wyjaśnienie całego procesu, jaki zamierzasz wdrożyć i jakie rezultaty spodziewasz się osiągnąć.

Podawaj realne terminy

Wszyscy wiemy, jak wiele czasu potrzeba, aby kampania SEO przyniosła oczekiwane skutki i wszyscy wiemy, jak bardzo klienci chcą od razu zobaczyć, że ich inwestycja zaczyna się zwracać. Łatwo zatem ulec pokusie i obiecać w krótkim czasie rezultaty, na które w normalnych warunkach trzeba poczekać.

Na dłuższą metę takie rozwiązanie przynosi więcej szkód niż korzyści – klient uwierzy w obietnice, których nie jesteś w stanie dotrzymać, a Ty będziesz musiał radzić sobie z jego niezadowoleniem i rozczarowaniem.

Mów otwarcie o tym, co można, a czego nie uda się osiągnąć

Trudno jest powiedzieć klientowi „nie”, dlatego wielu specjalistów SEO stara się tego unikać – obiecają trochę za dużo jednego, trochę za mało drugiego i liczą na to, że wszystko jakoś się unormuje w trakcie pracy.

Kłopot w tym, że klient zapamięta wszystkie małe obietnice i będzie na nich polegał – jeśli ich nie dotrzymasz, możesz spodziewać się niejednej stresującej sytuacji. Dlatego od początku otwarcie mów, co jest realne, a czego na pewno nie uda się osiągnąć.

Typy klientów SEO

Słuchaj

Sprzedaż każdej usługi, w tym także SEO, daje przyjemne złudzenie znajomości rynku od podszewki, stąd wielu specjalistów SEO uważa, że zna branżę, w której działa klient, lepiej niż on sam. Nic nie jest dalsze od prawdy – w rzeczywistości Twoim zadaniem jest słuchać uważnie, dlaczego Twój klient potrzebuje SEO i co chce osiągnąć za jego pomocą: niekoniecznie będzie to to, czego się spodziewasz.

Regularnie informuj o postępach pracy (i nie używaj do tego cyfr!)

Utrzymywanie kontaktu z klientem jest kluczowe dla waszej relacji – tyle tylko, że większość Twojej pracy jako specjalisty SEO jest związana z liczbami i statystykami, które dla klienta w najlepszym razie znaczą niewiele, a w najgorszym – wprowadzą go w błąd.

Większość klientów nie dba o to, ile linków stworzyłeś, ale na ile pomogłeś im zbliżyć się do wyznaczonych celów i na tym spróbuj się skoncentrować.

Kontaktuj się

Informowanie o postępach to połowa sukcesu – druga to sprawna komunikacja. Wykorzystaj fakt, że Google często zmienia zasady dotyczące pozycjonowania i informuj klientów, jak wpłynie to na pracę, którą dla nich wykonujesz, oraz czego mogą się spodziewać. To przede wszystkimi doskonały sposób na to, aby okazać swoje zaangażowanie w zlecenie.

Prowadź dokumentację

Ten wątek przewija się w niemal każdym poradniku dla freelancera, ale nie bez przyczyny. Podsumowuj pisemnie wszystkie ustalenia z rozmów i spotkań, wysyłaj maile i proś o potwierdzenia. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której usłyszysz od klienta, że na pewno na nic takiego nie wyrażał zgody.

Źródło: blog.serps.com

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar