Jak stworzyć dobry landing page?

Jak stworzyć dobry landing page?

Jak stworzyć dobry landing page?
Jak stworzyć dobry landing page?

Landing page – czyli strona, na której „wyląduje” Twój potencjalny klient, kiedy kliknie w banner, link, link AdWords, reklamę Facebooka czy adres podany w wiadomości. Ta prosta definicja nie mówi jednak wszystkiego o zaletach, korzyściach i powodach, dla których warto potraktować landing pages jako istotny element kampanii marketingowych.

Kliknij w banner, kliknij w link i…

Najważniejsze zadanie landing page to przekonanie już zainteresowanych osób do skorzystania z Twojej oferty: zrobienia zakupów, zarejestrowania się na stronie, zapisania się do newslettera. Przekierowanie na stronę główną nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem: potencjalnego klienta może zniechęcić zbyt duża możliwość wyboru albo trudności z odnalezieniem promocyjnej oferty, która przyciągnęła jego uwagę. Dlatego właśnie potrzebujesz landing page!

Landing page może mieć postać niezależnej strony, luźno powiązanej z Twoją stroną główną, ale skoncentrowaną tylko na jednym zagadnieniu. Pomoże Ci ona podnieść wskaźnik konwersji, a tym samym uczyni kampanię bardziej opłacalną (wskaźnik ROI, return on investment).

Landing pages można podzielić na dwie kategorie:

  • „click through”, czyli te, które po prezentacji oferty będą przekierowywały zainteresowanych klientów na Twoją główną stronę – jak na przykład informacje o promocji w sklepie internetowym zawierające odnośnik do samego sklepu
  • „lead generation”, które mają na celu zebranie danych użytkowników, na przykład proponujące rabat na zakupy czy darmowy okres testowania usługi po zapisaniu się do newslettera lub rejestracji.

Czego potrzebujesz?

Zanim przystąpisz do projektowania swojej landing page, zadaj sobie trzy proste pytania:

  • czemu Twoja oferta jest wyjątkowa?
  • jak przekonasz do niej klienta?
  • jaki rezultat chcesz osiągnąć?

Aby Twoja landing page była skuteczna, powinna zawierać pięć poniższych elementów:

  • nagłówek

Nagłówek czyta ponad pięć razy więcej odbiorców niż dalszą treść! To on w pierwszej kolejności przykuwa uwagę i dlatego powinien być możliwie krótki i powiązany z przekazem, który zawierał link, wiadomość w mailingu lub banner. To tu przedstawisz swoją wyjątkową propozycję.

  • korzyści, jakie daje Twoja oferta

Dopiero po nagłówku możesz przejść do wymienienia najważniejszych wartości oferty. Używaj krótkich zdań i wypunktowań, dzięki którym tekst zyska na przejrzystości.

  • grafika

Doceń, jak wiele treści może szybko przekazać dobrze dobrana ilustracja. Grafika, która będzie korespondowała z treścią Twojej landing page wprowadzi klienta w temat, a także pomoże nadać kontekst Twojej usłudze lub produktowi.

  • potwierdzenie korzyści

Dobra landing page powinna zawierać opinie konsumentów, rekomendacje użytkowników lub wypowiedzi ekspertów. Możesz także wykorzystać logotypy dotychczasowych klientów, zdobyte nagrody lub uzyskane certyfikaty.

Wszystko to potwierdzi jakość Twojej usługi lub produktu, a także sprawi, że Twoja firma zyska na wiarygodności. Jest to też element, który może przekonać do skorzystania z oferty.

  • jeden wyraźnie zdefiniowany cel/„wezwanie do działania” (CTA, Call to action)

To w tym tkwi główny cel tworzenia landing page – skoro już zachęciłeś klientów do rejestracji, polubienia Twojej strony, zakupów czy zapisaniu się do newslettera, teraz musisz dać im taką możliwość. Wystarczy tylko jeden przycisk, ale zadbaj, aby był dobrze widoczny, wyróżniał się kolorem i rozmiarem. Napis na nim ma przekonać użtkownika do działania: proste „zarejestruj się teraz” albo „kup teraz” jest skuteczniejsze niż rozwlekłe zaproszenie.

Jeśli Twoja landing page jest dłuższa, umieść przycisk call to action pod nagłówkiem i powtórz go na dole strony.

Co może pójść źle?

Wszystko to brzmi dość prosto, w praktyce jednak podczas projektowania landing page łatwo skupić się na samym wyglądzie i zapomnieć o najważniejszym celu. Błędy, które pojawią się na landing pages, mogą spowodować spadek konwersji, dlatego podpowiadamy, czego powinieneś unikać.

  • nagłówek nie jest zgodny z treścią kampanii

Wyobraź sobie taką sytuację: klikasz w ciekawy link i zostajesz przekierowany do strony… która nie ma z nim nic wspólnego. Co robisz? A co zrobią Twoi klienci? Zamiast liczyć na to, że będą cierpliwie szukać odnośnika, który przyciągnął ich uwagę, dopilnuj, żeby nagłówek odpowiadał treści reklamy. Tymczasem wystarczy zachować elementy graficzne, które są charakterystyczne dla reklamy, albo potraktować nagłówek jako rozwinięcie obietnicy z linka.

  • brakuje informacji o produkcie

Nie zakładaj, że klienci doskonale znają Twoją usługę, przyjmij raczej odwrotny punkt widzenia. Landing page ma w krótkiej i skondensowanej formie przedstawić Twoją firmę i usługę, jaką sprzedaje. Im bardziej jest przejrzysty, tym skuteczniejszy, dlatego zmuszaj użytkowników do przedzierania się przez całe akapity tekstu, oglądania dziesiątek zdjęć i do zgadywania, czego dotyczy twoja oferta.

  • brakuje korzyści

Najlepsza grafika i najbardziej pomysłowy layout nie przekonają klienta, jeśli nie pokażesz, jakie korzyści daje Twoja oferta i dlaczego warto z niej skorzystać. Przyjmij perspektywę klienta i poszukaj wartości, jaka będzie atrakcyjna. Promocyjna cena? Ekskluzywność produktu? A może jego unikatowość, która daje przewagę nad konkurencją?

  • brakuje dowodów zaufania

To jedna z przyczyn, która sprawia, że klient nie sfinalizował akcji. Bardziej ufamy produktom i usługom, które polecili nam znajomi niż tym, o których nie wiemy nic, prawda? Dlatego tak ważne jest, aby na Twojej landing page znalazły się dowody zaufania, które przekonają użytkowników.

  • jest zbyt wiele wezwań do akcji lub ich całkowicie ich brakuje

Jeśli chcesz podnieść wyniki sprzedaży, zachęć do zakupów, a jeśli Twoim celem jest stworzenie bazy mailingowej, zaproś do newslettera. Nie zostawiaj klientowi zbyt wielu możliwości wyboru i nie zmuszaj do zastanawiania się, co w zasadzie chce zrobić. Zbyt wiele wezwań do akcji może spowodować znaczny spadek konwersji.

Unikaj też odwrotnej sytuacji, w której użytkownik będzie musiał szukać przycisku CTA. Cała treść landing page powinna logicznie do niego prowadzić.

Co jeszcze możesz zrobić?

Podstawowym celem landing page jest przekonanie użytkowników do skorzystania z Twojej oferty, czyli zapewnienie wysokiej konwersji. Łatwo ją sprawdzić, porównując ilość osób odwiedzających stronę z ilością tych, którzy wykonali zaplanowane przez nas działanie.

Dobrym zabiegiem jest wystawienie kilku wersji testowych stron na początku kampanii i porównanie ich wskaźnika konwersji. Można wypróbować różne długości strony, grafiki przedstawiające Twoją usługę w kontekście, oraz odmienne wersje kolorystyczne.

Rola landing page nie musi kończyć się tylko na przekonaniu użytkownika do zaplanowanej akcji. Kiedy klient wykona już zaplanowane przez Ciebie działanie, wykorzystaj landing page do podtrzymania jego zainteresowania i zbudowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy. Oprócz podziękowań na stronie po konwersji możesz umieścić dodatkowe informacje: propozycję kupna podobnego produktu, zachętę do subskrypcji newslettera, informacje o dodatkowych funkcjonalnościach lub przyciski do kont Twojej firmy na portalach społecznościowych.

Zapisz

Zapisz