Poradnik dla copywriterów: jak tworzyć nagłówki

Codziennie o naszą uwagę walczy wiele różnych komunikatów. Nie inaczej jest z tymi umieszczonymi w internecie. Pierwszą frazą, która może przyciągnąć (lub niewłaściwa – odrzucić) uwagę odbiorcy i spowodować, że ktoś wejdzie na stronę, przeczyta artykuł na blogu lub otworzy newsletter jest nagłówek.

Poradnik dla copywriterów: jak tworzyć nagłówki
Jak pisać chwytliwe nagłówki – seo i kreatywność

Nagłówek to inaczej tytuł SEO lub tag tytułowy. To od połączenia tych kilku wyrazów (zdań) zależy, czy projektowane przez nas treści zostaną łatwo odnalezione przez silniki wyszukiwarek Google.

 

Przepis na idealny nagłówek

Joanna Wrycza-Bekier w swojej książce Fast Text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę (Gliwice 2016, s. 168) formułuje wzór perfekcyjnego nagłówka. Co ciekawe, przepis ten łączy w sobie dwie funkcje: jest atrakcyjny dla czytelnika (intryguje go, odpowiada na jego potrzeby) i zgodny z zasadami SEO (nasycony słowami kluczowymi). Poznajmy go:

Jak + czynność + przymiotnik inspirujący do kliknięcia + słowo kluczowe + obietnica

Autorka podaje też przykłady skutecznych tytułów internetowych, stworzonych według podanej formuły:

  • Jak pisać chwytliwe tytuły internetowe, które wykreują Cię na eksperta;
  • 10 prostych szablonów nagłówków, które możesz wykorzystać już dziś; 10 sprawdzonych taktyk, które przysporzą Ci fanów na Facebooku (zamiast schematu “jak + czynność” wykorzystano moc liczb budujących ranking).

Wzór można modyfikować w zależności od potrzeb. Ważne jest jednak, aby najmocniejsze słowo kluczowe znalazło się jak najbliżej lewej strony ekranu np. Tanie wakacje – 5 sprawdzonych sposobów.

 

Frazy z długiego ogona

Z punktu widzenia zasad SEO lepiej widoczne w wyszukiwarkach będą te frazy kluczowe, które są rzadziej wykorzystywane i bardziej konkretne, a także składają się z wielu słów (frazy z tzw. “długiego ogona” np. wegańska kawiarnia Warszawa centrum). W ten sposób łatwiej jest odpowiedzieć na potrzeby klienta.

Dodatkowo, jeśli nagłówek zawierający frazy kluczowe (w wynikach wyszukiwania klikalnemu, podświetlonemu na niebiesko tytułowi towarzyszy adres URL oraz opis SEO – streszczenie tego, co znajduje się na stronie) pokryje się z zapytaniem użytkowników, zostaje on podkreślony, przez co jest bardziej zauważalny.

 

Używaj konkretnych słów

Wrycza-Bekier podpowiada także, że w idealnym nagłówku powinno znaleźć się jedno z poniższych zestawów wyrazów. Słowa te z dużym prawdopodobieństwem wzbudzą w odbiorcy emocje i sprawią, że zechce zapoznać się z całością tekstu. Są to:

  • słowa-panikarze: atak, katastrofa, klęska, kryzys, niebezpieczeństwo, ofiara, plaga, ryzyko, terror
  • słowa-energetyzery: bohater, odwaga, szczęście, triumf, wiara
  • słowa-banknoty: bezpłatny, fortuna, gotówka, gratis, -krotny, luksusowy, okazja, miliard, zysk
  • słowa-gwarancje: badania, bestseller, bez ograniczeń, bez ryzyka, certyfikowany, dożywotni, zdrowy, przetestowany, zatwierdzony, zwrot pieniędzy

Pamiętaj też o tym, aby długość idealnego tytułu (nagłówka) wynosiła od 50 do 70 znaków. Istnieje inny sposób, żeby sprawdzić, czy fraza jest odpowiednia. Po prostu… przeczytaj ją na głos. Jeśli wypowiedziany brzmi dobrze i nie brakuje Ci oddechu, tytuł spełnia kryterium długości.

 

Pozostałe formuły na perfekcyjny tytuł

Naturalną właściwością ludzi jest chęć zaspokojenia ciekawości – konstruuj tytuły w formie pytania. Twórz listy z nietypowymi liczbami (10 sposobów na… jest zbyt schematyczne, 7 metod… odniesie lepszy skutek).

Odwołuj się do badań, różnych raportów i opinii specjalistów, co podniesie rangę tworzonego contentu. Umieszczaj w tytule informacje dotyczące zastosowania produktu, nazwę swojej marki, a także określenia case study czy infografika, jeśli zamieszczasz takie treści.
Możesz użyć też formuł, które wskazuje Artur Jabłoński: Jak_(zrobić coś)?, Czego_uczy o_?, Rób coś jak_.