Jak stworzyć profesjonalny wizerunek dzięki kolorowi? – część 1

Kolor w identyfikacji wizualnej

Co sprawia, że projekty sprawiają wrażenie spójnych, zaplanowanych i profesjonalnych? Odpowiedź jest prosta: kolor.

Nie musisz przy każdym projekcie używać bladego, nudnego niebieskiego, żeby zyskać profesjonalny wygląd. Planowanie i zarządzanie kolorem oznacza raczej stworzenie pewnego „framewokru”, który opisuje, jakich kolorów używać i w jaki sposób.

Kolor jest najbardziej wrażliwym elementem designu. „Dobry” kolor jest związany i z tak nieuchwytnymi rzeczami, jak gust i wyczucie, i ze ściśle technicznymi – takimi jak kontrast, nasycenie czy kalibracja monitora.

Kolor w identyfikacji wizualnej
Jak uzyskać profesjonalny wizerunek dzięki wykorzystaniu palety kolorów?

Kolor jest ważny również dla contentu i zawartości projektu. Im więcej czasu poświęcisz na dopracowanie komunikacji wizualnej na stronie www, tym większe masz szanse, że czytelnicy zostaną dłużej, aby zapoznać się z jej treścią.
To właśnie dobór kolorów wpływa na to, jak zostanie odebrany komunikat.

Przyjrzyjmy się zatem, z jakich narzędzi można skorzystać, aby osiągnąć zamierzony efekt i stworzyć piękne, harmonijne palety.

 

Tworzenie palet kolorów i wybór barw firmowych: podstawy

Kiedy przyjrzysz się stronom, jakie uważasz za mało profesjonalne, zauważysz zapewne, że wrażenie to tworzą przypadkowe, niespójne kolory, którym brakuje harmonii.

 

Harmonia barw w palecie kolorów
Różne odcienie mogą sprawiać wrażenie nieuporządkowania, z kolei różne wartości i nasycenie tego samego odcienia tworzą spójną całość.

Podobnie jest z odbiorcami twoich projektów. Kiedy użytkownik pierwszy raz przegląda twoją witrynę, kolory wpływają na jego podejście i nastawienie wobec zawartości. Czy strona budzi ciekawość? Poczucie zaufania? Jest formalna czy swobodna w treści? Profesjonalna czy amatorska?

Kolory wpływają na to, jak ludzie postrzegają treść, w niemal takim samym stopniu, jak typografia. Znalezienie właściwych kolorów nie jest łatwe, ale możesz podejść do tego wyzwania w sposób uporządkowany i systematyczny.

 

Kolor a komunikacja wizualna

Dobra strategia komunikacji wymaga obecności dwóch elementów:

  • palety kolorów – a więc zestawu barw, które będą przekazywały komunikat i wpływały na nastawienie odbiorcy wobec treści
  • rozplanowanie palety kolorów – czyli informacja, który kolor umieścić w jakiej części layoutu

Dobrym przykładem jest projekt strony www. Jeśli dostajesz zlecenie na przygotowanie layoutu strony domowej firmy, klient najpewniej poprosi cię, aby wyglądała „profesjonalnie”, „czysto”, „prosto”, „nowocześnie” lub „minimalistycznie”. W ekstremalnym wypadku zażąda skopiowania strony konkurencji. Oczywiście ani słowa o kolorach.

Wybór palety będzie zależał przede wszystkim od charakteru i przeznaczenia samej strony.
Nieważne, czy mówimy o stronie www dla banku czy dla florysty: obie witryny mogą wyglądać profesjonalnie, ale ten efekt osiągniesz nieco innymi środkami kolorystycznymi.

Stronę www florysty utrzymaną w chłodnych błękitach i szarościach trudno zidentyfikować jako miejsce kupowania kwiatów. Z kolei lilio-zielona strona www banku również może odbierać klientom pewność, że ze swoimi pieniędzmi trafili pod właściwy adres.

„Profesjonalny” wygląd sugeruje odwiedzającemu, że znalazł firmę, która poważnie traktuje to, co robi, nawet jeśli przedmiot działania wydaje się niezbyt poważny. Niezależnie od poziomu głębi, nasycenia czy natężenia koloru „profesjonalny” oznacza zaplanowany, przemyślany i dopracowany.

 

Projektowanie komunikacji wizualnej: czarno-biały początek

Zacznij od projektu… bez koloru.

Usunięcie kolorów z projektu pozwala zauważyć i zdefiniować podstawowe problemy, założenia i cele projektu, zanim jeszcze zaczniesz się zastanawiać, który odcień wygląda lepiej na ramce przy tekście.

Pytania, które pomogą ci we wstępnej fazie projektu:

  • czy funkcja każdej podstrony jest łatwa do rozpoznania na pierwszy rzut oka?
  • czy design strony „prowadzi” czytelnika przez tekst?
  • czy content jest ciekawy, informujący lub rozrywkowy?
  • czy nagłówki są dobrze widoczne i nie giną w tekście?
  • czy linki wyróżniają się na tle tekstu?

Kolor może podkreślić każdy z powyższych punktów, ale nie naprawi błędów w projekcie layoutu, typografii i organizacji treści.

Aby przeprojektować layout, przede wszystkim zacznij od ponownego zdefiniowania celów oraz dokładnego audytu contentu.
Następnie pozbądź się koloru. Proste usunięcie wszystkich jaskrawych kolorów z ramek lub nudnego odcienia z tła pozwoli ci sprawdzić, w jakiej „kondycji” jest witryna i co trzeba w niej poprawić, aby osiągnąć zamierzone cele.

 

Jak stworzyć profesjonalny wizerunek dzięki kolorowi? – podsumowanie

Kolor to jeden z podstawowych elementów tworzących identyfikację wizualną. Jego umiejętne użycie nie tylko poprawia rozpoznawalność marki, ale również pomaga tworzyć wrażenie profesjonalizmu, budować zaufanie i ułatwia zrozumienie treści.

Aby dobrze wykorzystać potencjał koloru w designie, zacznij od przygotowania layoutu oraz czarno-białej wersji projektu. Pomoże ci to wychwycić potencjalne błędy i niedociągnięcia zanim zaczniesz eksperymentować z paletą.

Skomentuj

avatar