Indentyfikacja wizualna i tworzenie palet kolorów dla projektantów i grafików

Identyfikacja wizualna sprawia, że dana marka wyróżnia się na tle konkurencji, jest rozpoznawalna i jednocześnie kojarzona z określonymi wartościami czy zachowaniami.

W identyfikacji wizualnej ważne są szczegóły, w tym kolory i odcienie firmowe oraz używana typografia.

W naszym cyklu pisaliśmy już o tym, na czym polega dobór kolorów do identyfikacji wizualnej i jak stworzyć paletę, która sprawdzi się w zasadzie w każdych warunkach.
Na zakończenie mamy kilka rad dla projektantów i grafików o zgraniu identyfikacji wizualnej z paletą kolorów oraz doborze zdjęć i rozwiązywaniu problemów.

Indentyfikacja wizualna i tworzenie palet kolorów dla projektantów i grafików
Kolor i profesjonalny wizerunek

 

Paleta kolorów a identyfikacja wizualna

Kiedy twoja paleta jest już gotowa, pomyśl, czy twój projekt sprawdzi się również, jeśli klient będzie chciał zmienić content? Nie chodzi nawet o duże zmiany, ale o „sezonowe” odświeżenie wyglądu, na przykład w okresie świąt, wakacji czy okresowych wyprzedaży? Czy projekt jest wystarczająco uniwersalny i „elastyczny”?
Chociaż takie podejście nie ułatwia życia projektantom, content jest częścią projektu, którą musisz brać pod uwagę.

Możesz rozwiązać ten problem na dwa sposoby: albo dostosujesz paletę kolorów do zdjęć, albo zdjęcia do palety kolorów.
Dopasowanie palety do kolorów firmowych, zawartości strony czy tonacji zdjęć to sprawdzony sposób na uzyskanie spójnego, profesjonalnego wyglądu publikacji lub strony www.

Najłatwiej jest wybierać takie obrazy, które będą pasowały do twojej palety. Pamiętaj, że zestaw kolorów paradoksalnie daje spore pole pole do manewru: tak długo, jak barwa zdjęcia pasuje do barw palety, tak długo zdjęcie będzie wyglądało dobrze. Na wielu stockach ze zdjęciami dostępne jest wyszukiwanie według koloru – skorzystaj z tej opcji, aby znaleźć właściwe ilustracje.

Jeśli wybrane zdjęcia nie pasują, możesz użyć tinty.

  1. Otwórz zdjęcie w Photoshop
  2. Stwórz nową warstwę i tryb mieszania na „Kolor”
  3. Wypełnij warstwę jednym z kolorów twojej palety – najlepiej sprawdzi się ten najbardziej podobny do kolorów dominujących na zdjęciu
  4. Ustaw przezroczystość warstwy na 50%
  5. Eksperymentuj z ustawieniami przezroczystości tak długo, aż znajdziesz równowagę między oryginalnym kolorem obrazu i twoją paletą

Ta technika sprawdza się przy wszystkich obrazach rastrowych. Pamiętaj, żeby przed wprowadzeniem zmian sprawdzić, na jakiej licencji jest zdjęcie, które chcesz wykorzystać.

 

Profesjonalny wygląd

Tak naprawdę każde zestawienie kolorów może wyglądać dobrze i profesjonalnie, jeśli tylko dobrze je zaplanujesz i zestawisz.
Kolor przemawia do odbiorców jeszcze zanim zdążą przeczytać tekst lub zapoznać się z treścią strony. Oznacza to, że możesz zniechęcić odwiedzających do całej strony, ale również przekonać ich, że witryna jest godna zaufania, sprawdzona i pewna.

Kilka wskazówek:

  • jeśli jesteś całkiem zadowolony ze swojej palety, wypróbuj ją przez tydzień. Ocena palety wymaga pewnego wyczucia, intuicji i „oka”, których wyćwiczenie wymaga czasu. Dlatego nie spiesz się z wyborem, daj sobie czas na oswojenie się z paletą i nabranie do niej krytycznego dystansu.

 

  • masz już paletę, z której jesteś zadowolony? Nie daj jej porosnąć kurzem. Gust i smak twoich odbiorców zmieniają się wraz z modą i aktualnymi trendami – podobnie jak twoje. Pamiętaj, żeby skontrolować wygląd strony po czterech miesiącach. Sprawdź, czy nadal są właściwe, czy pasują do zawartości strony. Czy coś się zmieniło? Co wpłynęło na zmianę?

 

  • używaj ostrożnie jasnych, intensywnych kolorów. Wyraziste akcenty przyciągną uwagę odbiorców, ale cała strona w mocnym kolorze męczy oczy i utrudnia odbiór.

 

  • początkujący projektanci często obawiają się, że paleta kolorów to ograniczenie, z którym ciężko wypracować oryginalne efekty. Odrobina swobody doda twoim projektom głębi, ale jej nadmiar zniszczy wrażenie profesjonalizmu.

 

  • staraj się unikać czystych kolorów podstawowych – czerwieni, żółcieni, zieleni i błękitów. Korzystaj raczej z ich odcieni, aby nadać im charakteru: czerwień, ale wpadająca w purpurę, zielony „przesunięty” do niebieskiego, ciepły żółty z domieszką pomarańczowego są ciekawsze niż „czysty” kolor.

 

  • upewnij się, że twoja paleta sprawdzi się, kiedy kolory „przyblakną”. Jeśli korzystasz z czerwieni zwróć uwagę, że jaśniejsza czerwień jest uważana za kobiecą, z kolei ciemniejsza może wywierać agresywny efekt, który niekoniecznie pasuje do projektu. Żółty może wahać się między bladym kanarkowym a brązem. Ciemny niebieski jest tajemniczy, jasny – kojarzy się ze spokojem. No, chyba że ustawisz wysokie nasycenie.

 

  • niezależnie od tego, jak bardzo chcesz pobudzić użytkownika do działania, kolor tła powinien być neutralny. Nie tylko będzie ono pasowało do każdego koloru twojej palety, ale również nie zmęczy wzroku odbiorcy.
    Co zrobić, aby pismo było czytelne na jasnym tle?

     

  • jeśli chcesz, żeby drobny tekst (wielkości 14 punktów lub mniejszej) na stronie był widoczny na dużym polu koloru, użyj koloru o kilka odcieni ciemniejszego niż w reszcie treści. To podkreśli kształt światła wewnątrzliterowego i podniesie czytelność

 

  • aby content był lepiej widoczny, jako tła używaj przygaszonych kolorów

 

  • używaj większej ilości odcieni, ale mniejszej ilości barw

 

  • to, że coś wygląda dobrze, jest często kwestią intuicji. W tym wypadku intuicja to często wypadkowa między gustem twojego klienta, twoim ego i upodobaniami odbiorców. Warto o tym pamiętać.
Źródło