Social media rady dla copywriterów

Nigdy jeszcze reklama i marketing nie były tak łatwo dostępne dla małych i średnich firm z ograniczonym budżetem na reklamę.
W dobie internetu, mediów społecznościowych i różnorodności kanałów komunikacyjnych firma może dotrzeć do odbiorców bez kosztownych reklam prasowych i telewizyjnych. Potrzebny jest tylko dobry komunikat, który przykuje uwagę odbiorców.
Stworzenie takiego posta to właśnie rola copywritera.

Social media rady dla copywriterów
Jak stworzyć atrakcyjne post na media społecznościowe?

Copywriter i profil firmy w mediach społecznościowych

W ciągu dnia 30% czasu spędzanego online poświęcamy na media społecznościowe. Copywriter, który prowadzi konto firmy w social media, staje przed niełatwym wyzwaniem. Jak obudzić zainteresowanie i zaangażowanie odbiorców, dotrzeć do jak największej ich liczby, konsekwentnie budować wizerunek firmy, a przy tym tworzyć atrakcyjne treści?

Jeśli dodatkowo konto w mediach społecznościowych ma podnosić konwersję, kluczem do sukcesu staje się atrakcyjne i interesujące przedstawienie produktu lub usługi. Im bardziej będziesz naciskać na konwersję – sprzedaż, rejestrację na stronie, zapisanie się do newslettera – tym większe prawdopodobieństwo, że zostaniesz zignorowany.

Trudno mówić o jednej niezawodnej recepcie, która zagwarantuje ci sukces w mediach społecznościowych. Jest jednak kilka „formuł” i „szablonów” wpisów, jakich możesz użyć przy tworzeniu treści na Facebooka, Twittera, LinkedIn lub blog.

 

1. Zasady tworzenia wpisów na social media – reguła 4 C

Podobnie jak „Koncepcja 4P” w marketingu (product, price, place, promotion) w copywritingu można mówić o zasadzie „4C”. Twój wpis powinien być:

  • clear (jasny)
  • concise (zwięzły)
  • compelling (atrakcyjny)
  • credible (wiarygodny)

Ta technika sprawdzi się szczególnie w przypadku Twittera, gdzie masz niewiele czasu i miejsca, aby wciągać czytelnika w gry i zachęcać do interakcji. Im szybciej powiesz, co masz do zaoferowania, tym bardziej atrakcyjny staje się post.

 

2. Zasady tworzenia wpisów na social media – reguła 4 U

Oprócz zasady 4C możesz także przyjąć regułę 4U:

  • useful (użyteczny)
  • urgent (ważny)
  • unique (wyjątkowy)
  • ultra-specific (szczegółowy)

Stworzenie treści według formuły 4U wymaga większych nakładów pracy i dokładniejszego researchu, ale to inwestycja, która się zwróci. Jak pisze Barbara Stawarz w tekście dla Sprawnego Marketingu, użytkownicy sieci chętniej dzielą się materiałami krótszymi niż 500 słów lub dłuższymi niż 800 słów – a więc analizami i poradnikami.
Prowadzisz blogi prywatne lub firmowe? Weź to pod uwagę przy tworzeniu treści, które mają na celu budowanie wizerunku eksperta i np. podanie maila do newslettera lub rejestracji na stronie.

 

3. Zasady tworzenia wpisów na social media – cliffhangery

Pamiętasz uczucie, jakie zostawia otwarte zakończenie filmu? Kiedy nie masz pewności, co się stało z bohaterem dobrej powieści?
Uwielbiamy zakończenia, rozwiązania wątków, odpowiedzi na pytania. Kiedy autor nie dostarcza ich od razu, zyskuje naszą uwagę. Dotyczy to nie tylko filmów i książek – zasada sprawdza się również w mediach społecznościowych.

Najpowszechniejszym typem nagłówka „cliffhanger” jest pytanie: „Jak zdobyć…?”, „Jak sprawić, żeby…?”. Sieć pełna jest tekstów poradnikowych – i nic dziwnego, skoro Google to najłatwiej dostępne źródło informacji.

Cliffhangerami są także nagłówki w stylu „clickbait”, odwołujące się do ciekawości odbiorcy. Najczęściej prezentują one „sensacyjne” lub nietypowe podsumowanie tekstu. Wystarczy przejrzeć nagłówki popularnych portali internetowych: „Czy firma xyz zniknie z rynku?”, „To może być gospodarcza katastrofa” itp.

Jak zwiększyć konwersję w mediach społecznościowych dla copywriterów
Zwiększanie konwersji w mediach społecznościowych

 

4. Zasady tworzenia wpisów na social media – dowody, świadectwa, poparcie społeczne

Łatwo jest składać obietnice i dawać gwarancje online, łatwo jest także stworzyć dowolną ilość świadectw, zapewnień czy pozytywnych komentarzy.

Trudniej jest zdobyć zaufanie odbiorców treści. Jeśli chcesz powołać się na czyjeś zapewnienia i użyć jako argumentu poparcia społecznego, powołaj się kogoś, kto jest autorytetem w twojej dziedzinie lub branży. Wpisy, w których pojawi się znane nazwisko lub marka, mają większe szanse wzbudzić zainteresowanie odbiorców.

Dowody, świadectwa i poparcie społeczne mają szczególne znaczenie tam, gdzie albo chcesz uzyskać dane odbiorcy, albo przy zakupach. Jak pisze egospodarka aż 43% konsumentów sprawdza opinie o produkcie lub usłudze przed jej zakupem.

 

5. Zasady tworzenia wpisów na social media – AIDA

To najbardziej klasyczny ze wszystkich „przepisów na sukces” dla copywriterów. AIDA to akronim składników „idealnego” tekstu:

  • Attention (uwaga)
  • Interest (zainteresowanie)
  • Desier (pragnienie)
  • Action (działanie)

Twój tekst ma najpierw zwrócić uwagę odbiorcy i wzbudzić jego zainteresowanie. Lektura powinna obudzić pragnienie posiadania danego produktu lub usługi, a końcowa partia tekstu – zachęcić do działania.
Formułę tę możesz wykorzystać w zasadzie w każdym tekście, który ma na celu konwersję: od zapisania się na newsletter poprzez dołączenie do grupy lub rejestrację na stronie, aż do sprzedaży.

 

6. Zasady tworzenia wpisów na social media – „i co z tego?”

To pytanie pewnie pojawia się również w twoich myślach, kiedy przeglądasz nagłówki w swoim feedzie lub na portalach informacyjnych.
Twoi czytelnicy prawdopodobnie robią to samo, dlatego jeśli chcesz utrzymać ich uwagę, musisz dać im odpowiedź na to pytanie, zanim zignorują tekst.

Typowym przykładem nagłówka „i co z tego” jest: „Jak tworzyć posty gościnne na bloga i zdobywać publikacje”.
Bez drugiej części nagłówka możesz wzruszyć ramionami i stwierdzić, że nie piszesz postów gościnnych, więc tekst nie jest dla ciebie. Ale już informacja o tym, jak zdobywać publikacje, może być atrakcyjna dla copywritera lub content managera. Nagłówek od razu informuje, jakie korzyści przyniesie lektura i uzasadnia, dlaczego warto poświęcić na nią czas.

Jak tworzyć ciekawe wpisy na fb?
Zasady tworzenia postów na media społecznościowe

 

7. Zasady tworzenia wpisów na social media – kto-dlaczego-kiedy-co?

Jeśli tworzysz teksty storytellingowe, odpowiedzi na te cztery pytania pomogą ci uporządkować tekst i nadać mu siły.

  • dla kogo to jest?
  • dlaczego ta osoba powinna się tym zainteresować?
  • kiedy może to zdobyć?
  • co należy zrobić?

Ta formuła sprawdzi się przy dłuższych i krótszych tekstach, również sprzedażowych. Przykład? „Twój blog nie zarabia? Poznaj nowe trendy content marketingu w tym kursie”. Ten nagłówek od razu wskazuje, do kogo jest skierowany komunikat (blogerzy) i dlaczego odbiorca powinien się tym zainteresować (co zrobić, jeśli blog nie generuje zarobków). Dalsza część sugeruje, że aby rozpocząć kurs, należy kliknąć w tekst i zapisać się.

 

8. Zasady tworzenia wpisów na social media – twoja własna

Aby rzeczywiście pisać angażujące teksty, najlepiej jest mówić swoim własnym głosem. Porównaj jakość twoich tekstów, kiedy temat lub produkt budzą twój entuzjazm z tymi, które tworzysz bez przekonania.

Ogólne zasady z naszej listy warto traktować jako wskazówkę lub pomoc przy tworzeniu szkicu tekstu, ale jeśli czujesz, że możesz zrobić to lepiej bez formuł i recept, na swój własny sposób, nie wahaj się eksperymentować! Oryginalne, nietypowe pomysły mają duże szanse, aby przebić się do uwagi odbiorców, szczególnie w mediach społecznościowych.

 

Jak tworzyć atrakcyjne treści w mediach społecznościowych – podsumowanie

Media społecznościowe to część życia niemal wszystkich użytkowników sieci, a przez to świetne narzędzie do budowania świadomości marki i docierania do nowych odbiorców. Jego największą zaletą jest dostępność dla firm z niewielkim budżetem na reklamę i promocję.

Aby tworzyć atrakcyjne i skuteczne posty na firmowego Facebooka, Twittera, LinekIn i inne media społecznościowe, copywriter może skorzystać z kilku sprawdzonych formuł. Każda z nich opiera się na innej organizacji treści, ale wszystkie mają na celu zainteresowanie czytelnika oraz jego konwersję.

Prowadzisz profil, który ma na celu konwersję? Przygotowujesz posty reklamowe? Jeśli korzystasz z którejś z naszych formuł, daj znać w komentarzach, jak się sprawdza!