Jak uniknąć błędów w tekstach dla sieci

Błędy copywriterów w tekstach dla sieci

 

Ilość zleceń dla copywriterów sprawia, że coraz więcej freelancerów próbuje swoich sił przy pisaniu tekstów na strony internetowe. Aby odnieść sukces jako copywriter i content manger musisz sprawić, aby odbiorcy nie porzucili twojego tekstu już w połowie tylko dlatego, że coś na facebooku okazało się ciekawsze. Jak przykuć uwagę czytelnika i skutecznie pisać dla sieci?

Jak uniknąć błędów w tekstach dla sieci
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/geralt-9301/
  1. Organizacja treści
    Zapomnij o szkolnych zasadach wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Jeśli piszesz dla sieci, obowiązuje cię zasada odwróconej piramidy. Konkluzję umieszczaj na początku tekstu, a uzupełniające szczegóły na końcu. Dlaczego? Ponieważ twoi czytelnicy…
  2. Skanowanie tekstu
    …skanują tekst w poszukiwaniu informacji, zamiast go czytać. Ułatw zadanie czytelnikom: używaj prostego języka i krótkich zdań, a zamiast długich wstępów bądź konkretny i zwięzły. Więcej o tym, jak się czyta w sieci, możesz dowiedzieć się tu
  3. Chwytliwy tytuł
    Nie piszesz dla opiniotwórczego tygodnia, musisz natomiast przyciągnąć uwagę czytelnika. Zrezygnuj z gier słów i oryginalnych wyrażeń, a postaw na przymiotniki – pokażesz nimi korzyści z lektury. Tytuł ma szybko poinformować o zawartości akapitu. Na jego podstawie twój odbiorca oceni, czy to jest właśnie to, czego szuka. Dla większej wygody używaj też podtytułów – słowa kluczowe będą tu bardzo pomocne.
  4. Zwięzłe akapity
    Długie partie tekstu zniechęcają do czytania, dlatego stosuj akapity – im więcej przestrzeni, tym bardziej przyjazna treść. Zastosuj prostą zasadę: jedno zagadnienie na jeden akapit. Rób listy i używaj wypunktowania – to pomoże twoim czytelnikom. Aby podzielić tekst, możesz także wykorzystać ilustracje, którymi uzupełnisz jego zawartość.
  5. Krótkie zdania
    Znasz regułę jednego przecinka? Oczywiście, że nie możesz używać tylko króciutkich zdań, aby twój tekst zachował płynność. Pamiętaj jednak, że każde rozbudowane zdanie można przekształcić tak, aby potrzebowało tylko jednego przecinka.
  6. Wartościowe treści
    Znasz powiedzenie, że „content is the king”? Przywiązuj dużą wagę do tego, co i jak piszesz – zamiast kopiować treści, stwórz oryginalna i użyteczną zawartość, która będzie użyteczna dla twoich czytelników. Im pewniejszy będziesz jako źródło informacji, tym łatwiej będzie ci utrzymać uwagę odbiorców. Dlatego dziel się swoją wiedzą jako ekspert a tam, gdzie to potrzebne, odsyłaj do artykułów i treści, które mogą uzupełnić twój tekst.
  7. Styl
    Zwracanie się wprost do czytelnika zmniejsza dystans, dlatego unikaj strony biernej. Dbaj o spójność tekstów, jakie zamieszczasz: jeśli używasz nieformalnego języka, nie zmieniaj go nagle na styl agencji PR. No i na koniec – poprawki. W dobie autokorekty poprawna interpunkcja jest obowiązkowa, a stylistyka świadczy o twoim profesjonalizmie.

Czego potrzebuje copywriter?

Pisanie zawartości stron internetowych tylko pozornie nie wymaga niczego więcej poza klawiaturą i pomysłem. Aby tworzyć dobrą zawartość, potrzebna jest także wiedza i… praktyka. Dlatego staraj się pisać jak najwięcej, proś o ocenę doświadczonych copywriterów i nie zarzucaj pracy nad warsztatem, a to pomoże ci osiągnąć sukces.

 

Zapisz

Zapisz