Jak używać opinii i poleceń, aby zdobywać nowych klientów?

Jak zdobyć zlecenie dzięki poleceniom od klientów?

Co naprawdę się liczy w pracy zdalnej? Twój warsztat jako freelancera, estetyka, w jakiej pracujesz, umiejętności techniczne niezaprzeczalnie mają znaczenie. Nie zawsze wystarczają jednak, aby przekonać zleceniodawcę, dlatego najważniejsze jest, czy twoja oferta i ty jako freelancer budzicie zaufanie u klienta.

Opinie, testimoniale i polecenia to ważne narzędzia do zbywania nowych klientów. Zgodnie z zeszłorocznym raportem Useme o pracy zdalnej, polecenia od poprzednich klientów to najskuteczniejszy sposób budowania stałej bazy zleceniodawców i otrzymywania nowych propozycji.

Jak zdobyć zlecenie dzięki poleceniom od klientów?
Jak wykorzystać opinie w portfolio, aby zdobyć nowych klientów?

Nieprzypadkowo na stronach internetowych produktów i usług zwykle znajdziesz sekcję z logo dotychczasowych klientów lub z rekomendacjami od zadowolonych użytkowników. Testimonial, „świadectwo”, opinia są tak skuteczne, ponieważ to najbardziej efektywny sposób, aby potwierdzić jakość twojej pracy i jednocześnie przekonać nowych klientów, aby spośród innych freelancerów wybrali właśnie ciebie.

Jako freelancer również możesz wykorzystać to narzędzie na swoją korzyść. Polecenia i rekomendacje pojawiają się w relatywnie niewielkiej ilości portfolio i domowych stron www freelancerów.
Jeśli nawet zdarza się, że freelancer umieści w portfolio opinie klientów, nie zawsze stanowią one dowód budzący zaufanie. Niektóre opinie mogą zawierać tak mocne stwierdzenia, że u potencjalnych klientów budzą obawy, czy nie jest to twórczość własna freelancera, inne z kolei są za słabe, aby przekonać kogokolwiek.

 

Jak freelancer może wykorzystać opinie klientów, aby zdobyć nowe zlecenia?

Opinie i testimoniale mają spory potencjał, dlatego warto wiedzieć, jak w pełni wykorzystać je w pracy zdalnej. Nie wystarczy tylko odebrać maila z pochwałą od zleceniodawcy i powiedzieć o tym znajomym. Pokaż “recenzję” innym, wyeksponuj ją, użyj jako argumentu, aby przekonać nieprzekonanych.
Zacznijmy od począktu.

 

1. Ile opinii dodać w portfolio, aby przekonać klientów?

Przypomnij sobie, jak wykorzystujesz opinie innych – z Google, z Facebooka, z serwisów konsumenckich i for internetowych – kiedy robisz zakupy. Jeśli masz do wyboru dwa produkty o podobnej jakości i cenie, prawdopodobnie zdecydujesz się na ten, który ma więcej pozytywnych opinii.

Ten sam mechanizm działa w przypadku pracy zdalnej i freelancerów. Im więcej dobrego mają o tobie do powiedzenia poprzedni zleceniodawcy, tym większe masz szanse na zdobycie nowych.
Ten mechanizm działa też w drugą stronę: jeśli nikt nie może powiedzieć o tobie literalnie nic, potencjalny klient może zastanawiać się, na ile jesteś wiarygodny, jakie masz doświadczenie i czy rzeczywiście jesteś freelancerem.

W pracy zdalnej sprawdza się taktyka proszenie klienta o opinię lub „potwierdzenie” po każdym zakończonym projekcie. Zbieraj opinie i sukcesywnie dodawaj je do swojego portfolio. Nie przejmuj się, że za duża ilość tekstu będzie odstraszała odwiedzających. Kto będzie zainteresowany twoimi usługami, zada sobie trud przeczytania „recenzji” innych klientów.

 

2. Referencje w portfolio freelancera: ilość czy jakość?

Nieprzypadkowo wspomnieliśmy wyżej o sekcjach „współpracowali z nami/nasi klienci” na stronach www firm i usług. Ludzie mają generalną tendencję do kupowania tych usług i produktów, które są reklamowane przez osoby znane lub autorytety w danej dziedzinie.
Tym można wyjaśnić nie tylko obecność Penelope Cruz w reklamie piwa, ale również ścisłą współpracę między np. markami kosmetycznymi a blogosferą.

To samo dotyczy pracy zdalnej i freelancerów. Im bardziej znana i prestiżowa marka, tym lepiej będzie wyglądała w twoim portfolio.
Jeśli masz za sobą współpracę z dużym klientem, wiesz zapewne, że osoby odpowiedzialne za koordynację projektu po stronie zleceniodawcy zwykle są dość zajęte. W takiej sytuacji masz większe szanse uzyskać feedback niż pełne referencje lub „testimonial” – ten pierwszy pochłania znacznie mniej czasu. Koniecznie zapytaj, czy klient zgodzi się, abyś wykorzystał jego wypowiedź w portfolio.

Oprócz samej opinii warto również dodać link, który potwierdzi tożsamość twojego klienta – np. profil na LinkedIn lub innym portalu, gdzie zleceniodawca prowadzi profesjonalne konto.

 

3. Napisz swoją własną opinię

Nie, nie namawiamy cię do podrabiania ani fałszowania opinii. Chodzi o ułatwienie życia twoim klientom.
Na ogół zleceniodawcy są zajęci i zapracowani, nie wszyscy posiadają też łatwość przelewania myśli na papier. Nie zawsze to, co napiszą, odda sprawiedliwość waszej współpracy.
Dodatkowo dodanie opinii służy raczej freelancerowi niż klientowi, więc tym bardziej może ci być trudno przekonać szefa, prezesa lub kierownika działu, żeby poświęcał czas na pisanie.

Dlatego przygotuj szkic testimoniala, który zleceniodawca dowolnie zmodyfikuje, aby podsumować waszą współpracę. Klienci nie zawsze wiedzą, co i jak powiedzieć, więc taki draft będzie dużym ułatwieniem.
Wystarczy, że zleceniodawca wybierze te akapity, z którymi się zgadza i pod którymi może się podpisać. Ty, oprócz opinii, która oddaje przebieg współpracy, zyskujesz większą kontrolę nad tym, co znajdzie się w twoim portfolio.

 

4. Miejsce ma znaczenie, czyli gdzie umieścić opinie i rekomendacje w portfolio freelancera?

Jeśli chcesz, żeby opinie i polecenia przekonały zleceniodawców i zadziałały na twoją korzyść, umieść je tak, aby był widoczne, a odwiedzający mogli łatwo je znaleźć.
Wybierz podstrony, które są często odwiedzane. Dobre miejsca to boczna belka na stronie głównej, sama strona główna lub zakładka „o mnie”. A może poświęcisz całą zakładkę tylko na testimoniale od zleceniodawców?

 

Opinie, podsumowania, testimoniale w portfolio freelancera

Freelancerzy, którzy chcą utrzymać się na rynku pracy zdalnej, muszą wykazać się pewną kreatywnością w marketingu swoich usług i wykorzystywać wszystkie dostępne środki. Media społecznościowe, LinkedIn, portale ze zleceniami dla freelancerów to podstawowe narzędzia, ale nie zaniedbuj swojego portfolio.

Portfolio to dobre miejsce, aby pokazać potencjalnym klientom, że masz już na koncie kilka zrealizowanych projektów, które przyniosły wymierne korzyści, a zleceniodawcy byli zadowoleni ze współpracy z tobą.
Kluczem do sukcesu w zdobywaniu klientów za pomocą opinii i potwierdzeń jest przede wszystkim umieszczenie ich na stronie tak, aby były dobrze widoczne. Istotna jest również treść samej opinii. Nie chodzi o to, żeby opnia była zbyt pochlebna i pełna superlatyw pod twoim adresem, ale żeby oddawała wartości, które są unikalne we współpracy z tobą.

Polecenia i rekomendacje są wskazywane jako ważne narzędzie w zdobywaniu nowych zleceń. Ty również możesz je wykorzystać!

Skomentuj

avatar