Jak wybrać font do logo dla firmy z branży IT? 5 przykładów

Fonty z logo znanych firm social media

Logo to najważniejszy element identyfikacji wizualnej marki – najłatwiej się zapamiętuje, a jego kształt i kolorystyka mają za zadanie budzić odpowiednie skojarzenia, wskazywać na charakter firmy i przekonywać o jakości samej marki.

Ważne jest także, aby logo było… czytelne. W ciągu minuty w sieci pojawia się 46 tysięcy nowych zdjęć na Instagramie, 450 tysięcy tweetów, a na Facebooku loguje się 900 tysięcy użytkowników. Aby w tym gąszczu informacyjnym przebić się do uwagi odbiorcy, logo musi być proste i czytelne, a jednocześnie doskonale rozpoznawalne.

Fonty z logo znanych firm social media
Jak powstały znane logo firm IT

Można powiedzieć, że branża technologiczna zajmuje się upraszczaniem i ułatwianiem życia, a od strony materialnej – z urządzeniami o opływowych kształtach. Odbiorcy spodziewają się zatem, że logo firm z tej gałęzi przemysłu również zachowają podobną estetykę.

Nieodłącznym elementem logo jest oczywiście font, który projektanci nieznacznie dopasowują tak, aby nadać całości bardziej indywidualnego charakteru. Ważne jest także, jak font podkreśla znaczenie słowa, które jest w logo.
Najczęściej są to fonty bezszeryfowe, jednoelementowe, o niewielkim kontraście, w których forma jest ważniejsza od ozdobników.

Jakie kroje są używane w logo najpopularniejszych firm z branży IT i technologicznej?

 

1. Font w logo Google: Product Sans

Jak powstały logo znanych marek IT i SM
Historia fontów użytych w logo znanych firm – Google

Zauważyliście zmianę logo Google w 2015 roku? Trzy lata temu firma zrezygnowała z szeryfowego fontu Catull BQ na rzecz zaprojektowanego specjalnie na ich zamówienie bezszeryfowego fontu Product Sans. Główną ideą, która przyświecała projektantom, była zasada „mniej znaczy więcej”.

Geometryczny font stawia na prostotę linii i form. Jednakowa szerokość wszystkich elementów, zrównoważone proporcje i zaokrąglenia tworzą wrażenie stabilności, a dzięki nim logo jest łatwe do zaadoptowania w każdym medium: od druku przez internet aż po aplikacje mobilne.

 

2. Font w logo Facebook: Klavika

Jak powstały logo znanych marek IT i SM
Historia fontów użytych w logo znanych firm – Facebook

Logo Facebooka można uznać za idealny symbol nowych technologii w mediach społecznościowych: jest połączeniem pism geometrycznych ze stylem pism humanistycznych, naśladujących naturalne kształty liter pisanych ręcznie.

Font, którego Facebook używa od początku swojego istnienia, to Klavika Bold w delikatnie „podrasowanej”, autorskiej wersji. Od 2014 twórca tego fontu, Eric Olson, współpracuje z Facebookiem nad kolejnymi wersjami logo. To właśnie jemu zawdzięczamy obecną wersję logo, z nieco bardziej zaokrąglonymi literami oraz krótszą kreską w „a”.

 

3. Font w logo Adobe: Myriad Pro

Jak powstały logo znanych marek IT i SM
Historia fontów użytych w logo znanych firm – Adobe

Font, którego używa Adobe, to Myriad Pro Semibold – uniwersalne pismo bezszeryfowe, ale o proporcjach humanistycznej antykwy, zaprojektowane specjalnie na potrzeby koncernu.

Połączenie nowoczesnego charakteru kroju bezszeryfowego z czytelnością humanistycznego pisma szeryfowego sprawia, że font nie tylko jest czytelny, ale również doskonale sprawdza się we wszystkich mediach.

Użycie małych liter nadaje logo bezpośredniego, swobodnego charakteru, a krótkie słowo wizualnie równoważą bliźniacze litery „b” i „d” o jednakowej wielkości.

Logo Adobe wydaje się wam znajome? Słusznie! Myriad Pro to także font używany przez LinkedIn.

 

4. Font w logo Intel: Neo Sans

Jak powstały logo znanych marek IT i SM
Historia fontów użytych w logo znanych firm – Intel

Za logo Intel odpowiada legenda typografii Sebastian Lester, twórca futurystycznych fontów Neo Sans i Neo Tech. Fonty powstały w 2014 roku, a już rok później Intel zaadoptował autorską wersję Neo Sans w swoim logo.

Neo sans to krój operujący „kwadratowymi” literami, które nadają mu futurystycznego charakteru. Lesterowi zależało jednak na zachowaniu wyrafinowania i czytelności swojego kroju. Aby nie popaść w efekciarstwo, logo Intel łączy kwadratowe i okrągłe litery.

 

5. Font w logo Microsoft: Segoe UI

Jak powstały logo znanych marek IT i SM
Historia fontów użytych w logo znanych firm – Microsoft

Nieoficjalnie wiadomo, że Segoe UI zainspirowały projekty Adama Frutigera z lat 70. Podobnie jak Myriad Pro, Segoe również nawiązuje do form humanistycznych krojów pisma i jest świetnie zoptymalizowany do użycia w różnych mediach.

Duże światła wewnątrzliterowe i oczka wraz ze smukłymi liniami sprawiają, że nawet użyty w dużym stopniu Segoe nie traci wyglądu. Względy estetyczne są tu mniej istotne niż czytelność.

Segoe jest oficjalnym fontem Microsoftu, używanym zarówno w komunikacji wewnętrznej firmy, jak i we wszystkich jej produktach. Od 2012 Segoe UI tworzy również jej logo.

 

Ekstra: Font w logo Instagram

Jak powstały logo znanych marek IT i SM
Historia fontów użytych w logo znanych firm – Instagram

Jak łatwo zauważyć, logo Instagram rzeczywiście odbiega charakterem od zaprezentowanych wyżej przykładów. Żaden z gigantów mediów społecznościowych – Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn – nie postawił na „pisankę”.

Technicznie rzecz biorąc, logo Instagram wpisuje się w trend używania fontów bezszeryfowych, jednak zachowując wierność filozofii swojej marki zdecydowali się na font w dekoracyjnym stylu, pisany ręcznie i nawiązujący do nowoczesnej kaligrafii i brushletteringu.

Inspiracją do stworzenia tego logo był font Billabong. Nowa wersja logo ma bardziej uporządkowaną formę, z regularnymi kreskami i ciągłymi liniami, zachowując przy tym płynność i „artystyczny” charakter.

 

Co font mówi o logo? 5 przykładów z branży IT – podsumowanie

Marki z branży IT i nowych technologii nie mogą zignorować siły, z jaką dobrze zaprojektowane logo może angażować odbiorców, szczególnie w dobie powszechnego dostępu do internetu. Estetyka i doświadczenie użytkownika mają kluczową rolę w budowaniu relacji z odbiorcami – każdy woli kupić produkt, który lubi, zamiast takiego, z którym nie ma żadnych pozytywnych skojarzeń. Nawet jeśli twoi odbiorcy nie mają pojęcia o typografii, odpowiednio dobrany font będzie wywierał odpowiednie wrażenie.

Najlepiej wybrać taką rodzinę i krój pisma, który jest wyraźny, czytelny i przyjazny dla różnych typów mediów – druku i nośników cyfrowych. Postaraj się także, żeby font odzwierciedlał to, jak chcesz być postrzegany przez odbiorców.

Skomentuj

avatar