3 proste pytania, dzięki którym zaczniesz zarabiać na blogu

Jak to się dzieje, że niektóre blogi są dochodowe, a autorzy innych mimo włożonych wysiłków nie mogą liczyć na regularne dochody? Nie ma jednej uniwersalnej rady, która każdemu blogerowi zapewni duże zyski. Wystarczy jednak poświecić kilka dni na przejrzenie blogosfery, aby zauważyć, że większość blogów… po prostu sobie jest.
Na tej podstawie można podać trzy najważniejsze przyczyny, które sprawiają, że blog nie odnosi sukcesu.

Co musi zawierać blog, aby przynosił dochody?

Jest kilka podstawowych elementów, które blog powinien zawierać, aby odnieść sukces. Nie chodzi tylko o szablon przyjazny dla użytkownika, szybkość ładowania czy optymalizację SEO. Najważniejszą częścią jest treść.

Jak często zdarza ci się, że klikasz „opublikuj” bez zastanowienia – nie mówiąc już o przeczytaniu napisanego teksu? Nawet jeśli masz szczególny dar do tworzenia doskonałych wpisów przy pierwszym podejściu, powtórna lektura pozwala wyłapać literówki i poprawić mniej „zgrabne” zdania.
Blog prowadzony w ten sposób jest niespójny, a teksty na przypadkowe tematy nie przyciągają niczyjej uwagi.

Na szczęście nigdy nie jest za późno, aby przemyśleć podstawy twojego bloga i zmienić go tak, aby zaczął zarabiać. Na początek zadaj sobie trzy podstawowe pytania, które pomogą ci określić, jaki jest zarobkowy potencjał twojego bloga.

Zarabianie na blogu dla freelancerów
Co zrobić, aby blog zarabiał?

W jakim celu prowadzisz blog?

Może cię zaskoczyć, że większość blogerów ma duży problem z odpowiedzią na to pytanie. Jeśli prowadzisz blog, który nie ma wyznaczonego celu, nie osiągnie nic. Jeśli nie wiesz, na czym się skupić, jak czytelnicy mają się zorientować, po jakie treści do ciebie wracać?

Blog można prowadzić z wielu powodów – dla promowania swojej marki, aby potwierdzić swój wizerunek specjalisty i dzielić się wiedzą, aby zwiększyć ruch na swojej stronie domowej lub z czystej pasji dla jakiegoś tematu.

Jeśli twoim celem jest tylko tyle, żeby blog zarabiał na siebie, musisz mieć coś jeszcze. Musisz wiedzieć, dlaczego prowadzisz blog i dbać, aby posty były aktualne i związane z głównym tematem.

 

Kim są czytelnicy twojego bloga?

To następne pytanie, jakie musisz sobie zadać. Twoja odpowiedź determinuje nie tylko styl i ton postów, ale również ich tematykę.
Częstym błędem blogerów jest założenie, że skoro już wybrali interesujący temat, czytelnicy sami się znajdą. Druga nieudana „strategia” to formuła „dla każdego coś dobrego”. Dla każdego – to znaczy dla nikogo.

Kiedy już wiesz, kto chce czytać twój bloga, możesz zrobić kilka rzeczy, które zaprocentują:

  • stwórz profil „typowego użytkownika”
  • rozmawiaj ze swoimi czytelnikami, poznawaj ich potrzeby i sprawdzaj, o czym chcą czytać
  • pisz w stylu, który jest przyjazny i zrozumiały
  • używaj slangu i skrótów, które czytelnicy rozumieją

Kiedy twój blog będzie miał już dobrą bazę tekstów wysokiej jakości, przyjdzie czas na dwa dodatkowe pytania:

  • ustal, czy twoi czytelnicy mają stałe źródło dochodów
  • zastanów się, czego potrzebują, a co mogliby od ciebie kupić

 

Jak twój blog ma zarabiać?

Nawet jeśli twój blog cieszy się dużym zainteresowaniem, nie oznacza to jeszcze, że zaczniesz na nim zarabiać.
Blogerzy często wpadają w pułapkę myślenia, że kiedy rozkręcą już blog, sposób na zarabianie pojawi się sam. Ostatecznie, jeśli nie, skorzystają ze schematów podobnych do AdSense albo opublikują e-book, który natychmiast stanie się popularny…

Reklamy AdSense sprawdzają się tylko dla blogów z naprawdę dużym ruchem na stronie – nie zawsze będą skuteczne na mniejszych witrynach.

Co przynosi zyski małym blogom? Produkty i usługi, o które pytają twoi czytelnicy lub te, w których powstanie udało ci się ich zaangażować. Nie zautomatyzowane wtyczki, nie afiliacje ani dziesiątki wyskakujących reklam, które nie mają nic wspólnego z treścią twojego bloga.

Dlatego właśnie potrzebujesz określonego celu – najlepiej zanim jeszcze zaczniesz prowadzić blog. Potem możesz zapytać czytelników, czego potrzebują i zacząć sprzedawać produkt skrojony na miarę potrzeb – bo tego właśnie oczekują odbiorcy!

 

Zarabianie na blogu – podsumowanie

Aby blog zarabiał na siebie, potrzebne jest coś więcej niż reklamy AdSense i sprzedaż afiliacyjna.

Jeśli chcesz, żeby twój blog odniósł sukces i stał się źródłem dochodów, przede wszystkim dowiedz się, kim są twoi czytelnicy, co ich interesuje i zacznij prowadzić stronę tak, aby przyciągnąć ich uwagę i zachęcić do regularnych wizyt.

Dla niewielkich blogów zamiast reklam AdSense korzystniejsza będzie sprzedaż kilku produktów skrojonych na miarę potrzeb odwiedzających. Warto również zachęcić czytelników do współtworzenia materiałów: jeśli trafiają do ciebie z określonymi pytaniami, możesz np. stworzyć ebook, w którym udzielasz pogłębionych odpowiedzi i oferujesz bazę wiedzy.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz