Jak zatrudnić freelancera?

Zatrudnij mobilnego specjalistę – przewodnik krok po kroku

 

Nie wszyscy zleceniodawcy znają na wylot branżę, z jakiej poszukują usługi, dlatego pojawiają się trudności ze sprecyzowaniem, co dokładnie jest potrzebne. Choćby przygotowanie strony www dla firmy: czy ma to być rozwiązanie autorskie, strona zbudowana od podstaw czy może prosta w obsłudze witryna oparta na WordPress z niewielkimi zmianami?

Jak zatrudnić freelancera?

Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/Unsplash-242387/

Sprecyzuj, czego chcesz

Oczywiście freelancer może ci w tym pomóc, ale pamiętaj, że w ten sposób marnujesz i swój, i jego czas na ustalanie szczegółów, które mogłeś opracować sam. Będzie ci łatwiej prowadzić rozmowy, jeśli zanim zaczniesz, przyswoisz sobie podstawową wiedzę z danej dziedziny.

Jak znaleźć projektanta

Możesz poprosić o rekomendację kolegów z branży, którzy już korzystali z usług freelancerów. Warto także korzystać z profesjonalnych serwisów kontaktujących freelancerów z branż kreatywnych i zleceniodawców, takich jak useme.

Stawiaj na sprawdzone portale czy platformy komunikacyjne, takie jak branżowe fora czy serwisy dedykowane freelancerom z danej branży. Samodzielne szukanie wykonawcy w sieci przypomina trochę loterię: nie wiesz, na kogo trafisz ani nie masz możliwości sprawdzenia referencji. Nikt także nie zagwarantuje ci bezpieczeństwa finansowego przy rozliczaniu pracy.

Portfolio i referencje

Zwracaj uwagę na portfolio, bo wielu freelancerów nie ma CV. To strona domowa albo galeria prac umieszczona w sieci powiedzą ci, w jakiej stylistyce pracują, czy potrafią zaprojektować stronę przyjazną dla użytkownika, jak radzą sobie z social media i content marketingiem. Wskazówką może być także profesjonalny blog lub profil na portalu LinkedIn.

Jeśli masz wątpliwości, poproś freelancera, aby przedstawił ci projekty już sfinalizowane i referencje od klientów, z którymi dotychczas współpracował. Nie wahaj się poprosić ich o ocenę – jak przebiegała realizacja zlecenia, czy freelancer dotrzymywał terminów?

Komunikacja

Będzie ważna już na etapie poszukiwań. Zwróć uwagę na szybkość odpowiedzi, zwłaszcza w typowych godzinach pracy, profesjonalny styl wypowiedzi (szczególnie w przypadku copywriterów niechlujna stylistyka i interpunkcja są niedopuszczalne) i to, co można określić jako osobowość freelancera.
W dobie video-konferencji i połączeń przez Skype możesz porozmawiać z kandydatem „twarzą w twarz”. Większość freelancerów pracuje z domu, także nie oceniaj nikogo negatywnie z powodu małych zakłóceń, np. psa szczekającego w głębi domu.

Gorzej, jeśli w czasie rozmowy potencjalny partner jest rozpraszany przez domowe obowiązki. To znak, że nie jest gotowy na pracę dla ciebie, nie może się skupić lub ma inne priorytety, niż mógłbyś oczekiwać. Chcesz zatrudniać kogoś takiego? To może oznaczać dodatkowe koszty i problemy z dotrzymaniem deadline’u.

Zwróć uwagę, czy w czasie rozmowy freelancer zadaje ci tyle pytań, na ile sam odpowiada. Ten szczegół zdradza poziom zainteresowania zleceniem. Ludzie, którzy zadają sporo pytań, podświadomie wyrażają swoje zainteresowanie i chęć podjęcia pracy.

Cena

Freelancerzy albo nie mają własnej działalności gospodarczej, albo mają niższe koszty jej prowadzenia, dlatego oferowane przez nich stawki są konkurencyjne względem agencji multimedialnych. Nie daj się jednak skusić najniższej cenie. Dlaczego?

Niska cena może wskazywać na nowicjusza w branży albo osobę, która zlecenia traktuje jako dorywczą pracę. Przy prostych zleceniach, jak wykonanie ulotek czy plakatów, nie będzie to problemem. Jeśli jednak zlecasz wykonanie dużej strony, dobrze mieć pewność, że twój wykonawca za rok również będzie działał w tej samej branży. Czy za rok również będziesz mógł liczyć na jego pomoc?

Twoją czujność powinna także obudzić cena za niska w stosunku do wielkości pracy. Jeśli zlecasz wykonanie rozbudowanego serwisu ze sklepem, contentem, logiem, wysyłką newslettera, domeną, hostingiem i decydujesz się na najniższą stawkę, prosisz się o kłopoty z błędami, bugami i niekończącą się listą poprawek.

Traktuj wydatek na zlecenie jako inwestycję. Oszczędności na rzeczach ważnych dla firmy nie mają nic wspólnego z inwestowaniem. Negocjuj cenę w odniesieniu do tego, jaki efekt chcesz osiągnąć.

Co jest w cenie

Na tym etapie rozmów masz już w myślach obraz finalnego dzieła. Freelancer, którego wybierzesz, również… Dlatego na koniec ustalcie dokładnie, co ma zawierać projekt, jakie elementy obejmować, ile poprawek jest dopuszczalnych i jaki czas na realizację przewidujecie.

Jeśli zamawiasz usługi copywritera upewnij się, jakiej długości teksty otrzymasz, czy będą zoptymalizowane pod kątem SEO, czy zlecenie obejmuje też research potrzebnych materiałów i po czyjej stronie leży zakup zdjęć do ewentualnej ilustracji tekstów.

Podobne pytania dobrze jest zadać programiście, który będzie stawiał twoją stronę internetową. Nie każdy koder jest też copywriterem, więc ustalcie, kto zapewni SEO i content na twoją stronę.

Warunki płatności

Podpisywanie umów o dzieło lub zlecenia jest kłopotliwe ze względu na biurokrację oraz konieczność rozliczenia freelancera z Urzędem Skarbowym. Znacznie wygodniejsza jest współpraca B2B oparta na fakturach VAT. Wielu przedsiębiorców decyduje się właśnie na takie rozwiązanie.
Jeśli chcesz nawiązać współpracę z freelancerem, który nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, z pomocą przyjdzie ci portal useme. Useme umożliwia wystawianie faktur bez firmy, a także przejmuje na siebie formalności związane z rozliczeniem wykonanej pracy.

Jak zyskać na zleceniach z Useme

Do zlecenia pracy freelancerowi mogą zniechęcać opinie o trudności z odbiorem dzieła, poprawkami i płatnością. Także ten problem rozwiązuje useme dzięki usłudze secure payment. Wykonawca twojego zlecenia nie otrzyma wynagrodzenia, dopóki nie zaakceptujesz przesłanego dzieła. Jeśli nie będzie ono spełniało określonych w opisie warunków, wpłacony depozyt zostanie ci zwrócony.

Czas wykonania

Pokutuje stereotyp, że freelancerowi najlepiej jest zlecać prace „na wczoraj”. Oczywiście, że mobilny specjalista może sobie poradzić z taką pracą, ale jeśli naprawdę zależy ci na czasie, zaplanuj zlecenie wcześniej.

Jeśli ustalisz bardzo krótki deadline, freelancer dotrzyma go kosztem jakości. Zabraknie bowiem czasu na przygotowanie projektu, wypracowanie najlepszego rozwiązania i zadbania o wszystkie szczegóły, na ewentualne testy i poprawki.

Prawa autorskie

Dobrze jest także ustalić, czy dzieło zostanie zrealizowane z przekazaniem praw autorskich czy bez. Dla freelancera ma to znaczenie finansowe – przekazanie praw autorskich wpływa na wysokość kosztu uzyskania przychodu, a tym samym na kwotę wynagrodzenia netto.

Dla ciebie oznacza przede wszystkim gwarancję, że freelancer nie będzie mógł sprzedać ani wykorzystać „twojego” dzieła na potrzeby innego klienta. Jest to równoznaczne z posiadaniem unikatowej grafik, strony czy wyglądu aplikacji. Od ciebie również będzie zależało, jak wykorzystasz, rozpowszechnisz i wprowadzisz wykonaną pracę do obrotu.

Zlecanie pracy freelancerom to najlepsze rozwiązanie, jeśli potrzebujesz konkretnej usługi na wysokim poziomie. Wybór właściwego wykonawcy wymaga chwili czasu i niewielkiej analizy, ale włożony w to wysiłek zwróci się w owocnej współpracy z mobilnym specjalistą.

A wy? Jakie prace zlecacie freelancerom, na jakich zasadach pracujecie? Podzielcie się z nami doświadczeniem w komentarzach.

Zapisz

Skomentuj

avatar