Jak zdobywać nowych klientów i zlecenia pracy zdalnej?

Gdzie szukać nowych zleceń dla freelancerów?

To pytanie zadaje sobie każdy freelancer: jak znaleźć klientów, którzy regularnie będą dawać ci zlecenia na pracę zdalną?

Kiedy dopiero zaczynasz karierę freelancera lub szukasz dodatkowego źródła dochodu najważniejsze jest, aby znaleźć jakichkolwiek klientów. na tym etapie trudno stawiać wysokie wymagania finansowe lub przeglądać oferty tylko pod kątem tego, czy pokrywają się z twoimi zainteresowaniami. Nie oznacza to jednak, że musisz godzić się na głodowe stawki lub spalać się, próbując wykonać zlecenia w nierealnym czasie.

Gdzie szukać nowych zleceń dla freelancerów?
Jak zdobyć nowych klientów?

Freelancerzy o większym stażu i mniej lub bardziej stabilnej liście zleceniodawców zaczynają rozglądać się za takimi klientami, którzy szukają współpracowników do bardziej ambitnych projektów, a tym samym zgodzą się na wyższe stawki.

Niezależnie od stażu freelancera, a tym samym jego potrzeb, szukanie nowego zleceniodawcy może przypominać łowienie ryb bardzo rzadką siecią. Jak dotrzeć do tych, którzy potrzebują twoich usług i gdzie ich szukać?

 

Gdzie freelancer może szukać nowych klientów?

Raport przygotowany przez useme.eu w zeszłym roku rzuca światło na sposoby, w jakie freelancerzy zdobywają nowych klientów. Okazuje się, że internet jest dopiero trzecim narzędziem pod względem popularności. Na pierwszym znajdują się… polecenia i rekomendacje. Jak je zdobyć?

 

1. Jak znaleźć nowe zlecenia: twój poprzedni szef

Nie każdy freelancer od razu decyduje się na porzucenie pracy na etacie na rzecz przejścia całkowicie na własny rachunek. Jeśli ty również łączysz pracę na zlecenia z pracą na etacie, a do tego masz dobre układy ze swoim szefem, zawsze możesz poprosić o rekomendacje i polecenia.

Twój przełożony z pewnością zna innych przedsiębiorców, którzy potrzebują usług freelancera w dziedzinie, w której się specjalizujesz. W tej sytuacji na twoją korzyść działa to, że stoi za tobą rekomendacja kogoś, kogo znają i kto może zaświadczyć o twoich kompetencjach i rzetelności.

 

2. Jak znaleźć nowe zlecenia: przypomnij się dotychczasowym klientom

A może etap pierwszych zleceń już za tobą? Wspominasz dobrze któregoś ze zleceniodawców? Sprawdź, jak obecnie działa jego firma i czy korzysta z efektów twojej pracy. Przeanalizuj, czy jest coś, co możesz zrobić, aby wnieść nową jakość do strony www czy bloga klienta.

Jeśli widzisz przestrzeń dla swoich usług, napisz krótkiego maila z przypomnieniem i pytaniem, czy widzi perspektywę dla dalszej współpracy? Zadbaj, aby była to spersonalizowana wiadomość, w której pokażesz, że nie tylko znasz firmę klienta, ale również możesz pomóc w jej rozwoju.

 

3. Jak otrzymać nowe zlecenia: specjalistyczne grupy w mediach społecznościowych i fora

Ze wspomnianego już raportu Useme wynika, że najskuteczniejszą formą poszukiwania nowych zleceń jest… networking. Nie masz jeszcze swojej sieci kontaktów? Skorzystaj z mediów społecznościowych!

Pewnie wiele razy słyszałeś już o potencjale, jaki mają media społecznościowe dla freelancerów. Dobrze utrzymany i mądrze zarządzany profil (czytaj: treści profesjonalne tak, relacje z dzikich imprez niekoniecznie) jest jak mocny fundament dla twojej kariery freelancera. Oprócz regularnie odświeżanego portfolio pozwala przyszłym klientom zorientować się, czy wciąż działasz na rynku i jaką wartość reprezentujesz.

Media społecznościowe stawiają na grupy i łączenie ludzi o podobnych celach i zainteresowaniach. Aby szukać zleceń w mediach społecznościowych możesz zatem korzystać z grup na Facebooku oraz LinkedIn. Wykorzystaj tę możliwość!

Facebook pozwala na relatywnie łatwe pozyskanie nowych zleceń. Grupy na FB działają trochę jak tablice ogłoszeniowe, na których możesz szybko odpowiedzieć na opublikowane zlecenie.
Grupy na LinkedIn wymagają nieco więcej więcej czasu i wysiłku, ale ze względu na profesjonalny charakter tego portalu, masz również większe szanse na długoterminową współpracę.

 

4. Jak zdobywać nowych klientów: doświadczenia innych freelancerów

Profesjonalni, uznani freelancerzy chętnie dzielą się swoimi radami i trickami na to, jak pozyskiwać nowych klientów, zarówno z Polski, jak i zagranicznych. Być słyszałeś już o książce „Pozyskaj klientów premium. Poradnik nowoczesnego sprzedawcy usług”. Jej autorka, Justyna Fabijańczyk, to odnosząca sukcesy copywriterka, freelancerka i cyfrowa nomadka, której karierę możesz śledzić na blogu cyfrowinomadzi.pl.

Justyna pracowała zarówno dla klientów polskich, jak i firm zagranicznych, zaczynając od małych zleceń aż do poziomu, w którym, jak pisze, zarabia średnio ponad 10 tysięcy złotych w miesiącu.

 

5. Gdzie szukać nowych klientów: portale pracy zdalnej dla freelancerów

Polski rynek serwisów ogłoszeniowych łatwo streścić w jednym zdaniu: trzy duże serwisy, nie zawsze poświęcone freelancerom, oraz „drobnica”, aktualizowana rzadko, ale z mniejszą konkurencją.

Praca zdalna i zlecenia dla freelancerów w takich serwisach, jak Oferia, OLX i Gumtree nie jest traktowana priorytetowo, stąd też niski poziom i wartość zleceń, licytacja stawki do najniższej i duża konkurencja. Nie zniechęcaj się jednak, ponieważ nawet tam można znaleźć kilka wartościowych zleceń w tygodniu.

Alternatywą jest giełda ogłoszeń serwisu dla freelancerów useme.eu, gdzie stawki składanych ofert są ukryte, co promuje uczciwą konkurencję. Poza tym, że w Useme możesz znaleźć dodatkowe zlecenia, wystawisz również fakturę VAT bez firmy (również dla klienta spoza serwisu) oraz zagwarantujesz sobie wypłatę wynagrodzenia, jeśli zaczynasz współpracę z nowym klientem.

Warto również zaglądać na mniejsze portale ogłoszeniowe i fora. Przez kilka tygodni przeglądaj wyniki Googla z ostatnich 7 dni na frazy, które Cie interesują. W ten sposób zbudujesz listę stron i form, które warto odwiedzać szukając nowych zleceń.

 

Gdzie szukać zleceń pracy zdalnej dla freelancerów – podsumowanie

Rozwój usług cyfrowych sprawia, że wciąż potrzebni są nowi programiści, graficy, copywriterzy, tłumacze czy fotografowie. Jeśli masz w sobie głód wiedzy i ambicję, możesz połączyć pracę na etacie wraz z pracą na zlecenie.

Potrzebujesz do tego umiejętności, których poszukują zleceniodawcy oraz… pomysłu, gdzie szukać nowych klientów. Możliwości jest kilka, od „tradycyjnych”, jak networking i polecenia (które paradoksalnie sprawdzają się najlepiej!), aż do wykorzystania nowych technologii.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak nowych klientów zdobywają freelancerzy, którzy odnieśli już sukces, postaw na naukę od najlepszych. Zagraniczni freelancerzy chętnie publikują swoje poradniki, zarówno formie książkowej, jak i e-booków, tutoriali i płatnych kursów. Ostatnio do tego grona dołączyła również polska freelancerka Justyna Fabijańczyk, której książka jest już dostępna w sprzedaży.

A jakie są Twoje techniki na pozyskiwanie nowych klientów? Czekamy na Twój komentarz!

Skomentuj

avatar