Jak zorganizować sobie miejsce do pracy przy biurku?

Domowa przestrzeń robocza w pracy zdalnej

Jeżeli zabałaganione biurko jest znakiem zabałaganionego umysłu, znakiem czego jest puste biurko?” – powiedział kiedyś Albert Einstein. Jest w tym racja jednak między pustym, a uporządkowanym jest duża różnica. Dlatego zapraszam do przeczytania kilku punktów na temat tego jak przygotować stanowisko pracy przy komputerze.

O tym jak stworzyć sobie przestrzeń do pracy opowie nam Rafał Wróbel właściciel platformy edukacyjnej Edugrafia, na której znajdziecie kilkaset godzin wideo kursów poświęconych przede wszystkim informatyce.

Domowa przestrzeń robocza w pracy zdalnej
Jak urządzić biurko freelancera?

Bałagan jest wrogiem, który spowalnia nas gdy szukamy danej rzeczy lub potrzebujemy wykonać jakieś zadanie np. podpisać fakturę. Wieloletnia praca przy komputerze nauczyła mnie kilku prostych reguł, który mimo, że są oczywiste to często pomijane.

 

Biurko

Twoje biurko świadczy o tym, jak pracujesz. Jeśli będzie na nim bałagan, to być może tak też przebiega Twoja praca. Pamiętaj, że spędzasz przy nim większą część dnia i naprawdę warto pod koniec pracy posprzątać kartki, przetrzeć kurze, pozmywać puste kubki. Następny dzień rozpoczniesz na świeżo, a to przełoży się na efekty Twojej pracy.

Z biurkiem jest tak, jak z folderami na komputerze. Jeśli wszystko będziesz zapisywać na pulpicie, to nim się obejrzysz, Twój pulpit będzie zaśmiecony, a Ty po czasie nie będziesz mógł odnaleźć żadnego pliku. Czy nie lepiej i wydajniej jest pracować, gdy mamy foldery posegregowane nazwami i wiemy gdzie czego szukać? Tak samo jest z biurkiem. Jeśli dopuścisz do sytuacji, że będzie przybywać Ci na nim karteczek i notatek, to z czasem i tak ich nie odnajdziesz lub nie będziesz wiedział, do czego służą.

Nie kieruj się wyglądem przy wyborze biurka, a wygodą. Biurko przede wszystkim powinno być duże. Tak żebyś śmiało mógł zmieścić na nim monitor, myszkę oraz notatki.

Bardzo ważną rzeczą jest ustawienie monitora na wprost. Biurka, które mają podstawki na monitor w narożniku, powinny od razu być skreślone. Takie ustawienie monitora w rogu po prostu skutkuje zawsze krzywą postawą i skrzywionym kręgosłupem.

Kolejną rzeczą, na którą często nie zwracamy uwagi to możliwość wjechania krzesłem w głąb biurka. Jeśli nogi są rozstawione zbyt blisko siebie, to nie mamy takiej możliwości i nasza postawa może nie być wtedy poprawna.

Następny aspekt to szerokość blatu, która powinna być dosyć duża ( min 70 cm ). Dzięki temu będziemy mogli ustawić monitor dalej od naszych oczu. To bardzo ważna sprawa, ponieważ przy biurkach wąskich automatycznie mamy monitor zbyt blisko.

 

Szafka czy półki

Odkładanie dokumentów do segregatorów to najlepszy pomysł. Jednak i te trzeba gdzieś umieścić. Masz wybór między zamykaną szafą a otwartymi półkami. Polecam dwa rozwiązania. W szafie odkładaj dokumenty, które już nie są używane. Natomiast na półkach trzymaj rzeczy, które są świeże, przez co łatwiej będzie Ci do nich powrócić gdy będą na widoku.

Szafa z półkami czy szufladami ?

Półki jeśli będą rozstawione optymalnie, zapewnią Ci lepszą pojemność oraz wygodę. Do szuflady ląduje zazwyczaj wszystko jedno na drugim i żeby dostać się do jakiejś notatki będziesz musiał wyjąć to, co na górze. Na półce możesz ustawić dokumenty w taki sposób, żeby były widoczne zaraz po otwarciu szafy.

 

Kable

Pracując przy komputerze nie da się ich uniknąć, ponieważ nadal większość urządzeń posiada przynajmniej dwa kable. Musisz umieścić je w taki sposób, żeby były po za zasięgiem Twojego wzroku. Ale nie to jest tak naprawdę najważniejsze. Musisz mieć w każdej chwili możliwość szybkiego odłączenia danego sprzętu. Jeśli np. do odłączenia klawiatury musisz przesuwać biurko, szafę i rozplątywać się w przez inne kable, to niestety nie jest to optymalne.

Twoje kable nie mogą być za krótkie i napięte. Nic tak nie irytuje jak napięty kabel w myszce lub monitorze. Gdy chcesz je odrobinę przesunąć wyczuwasz naprężenie. A przecież wystarczy zainwestować parę złotych i kupić dłuższe kable zasilające oraz przedłużki USB, które kosztuję grosze. Osobiście mam praktycznie każdy sprzęt podłączony na przedłużce ponieważ te fabryczne były za krótkie.

 

Tablica korkowa

Pracując w branży kreatywnej co rusz natkniesz się na nowe inspiracje, wiadomości, ciekawe strony. Oczywiście możesz zapisywać wszystko na komputerze, ale fizycznych notatek i tak nie unikniesz. Gromadzące się notatki gdzieś musisz trzymać, a biurko jest ostatnim miejscem, gdzie powinny być. Biurko ma być zawsze posprzątane i oprócz dodatkowe kubka z kawą nie powinno się tam znaleźć nic innego.

Polecam zainwestowanie w znaną od lat tablicę korkową. Oczywiście może to być nowocześniejsza wersja takiej tablicy z magnesami. Niech właśnie na niej lądują wszystkie ważne notatki. Najlepiej gdyby tablica była zawieszona gdzieś na wprost lub po Twojej prawej. Twoje notatki zawsze będą widoczne i przede wszystkim na swoim miejscu. To naprawdę mała rzecz, a skutecznie potrafi uporządkować Twoje biurko.

 

Dekoracje i kolory

To co znajdzie się wokół biurka to właściwie Twoja osobista sprawa. Jeśli lubisz minimalizm to większą część Twojego biura będą stanowić gołe, jasne ściany. Jeśli wolisz kreatywność, to na pewno powiesisz jakieś zdjęcia oraz grafiki. Istnieje jednak kilka wskazówek dekoracyjnych, które warto znać.

Patrząc w monitor, mimowolnie siedzisz na wprost jakiejś ściany i na nią patrzysz. Kolor tej ściany nie powinien rozpraszać i nie powinien kontrastować z monitorem. Dobrze sprawdzą się tutaj neutralne szarości.
Malując ściany w krzykliwych kolorach zastanów się, czy na dłuższą metę nie będą Cię one rozpraszać. O wiele lepiej jest pomalować ściany i wybrać meble w neutralnych kolorach, a operować tylko kolorowymi dodatkami i akcentami, żeby nie było zbyt nudno.

Na podstawie przeprowadzanych badań, okazuje się, że pracownikom lepiej jest pracować w jasnych, ciepłych i stonowanych barwach na ścianach. Sprawia to wrażenie czystości, porządku oraz przytulności pomieszczenia. Meble również lepiej wybrać jasne niż ciemne. Jaśniejsze barwy są bardziej pozytywne. Czarne natomiast przytłaczają, powodują smutek oraz zimno. Zastosowanie jaskrawych i krzykliwych barw może wywołać niepokój oraz rozproszenie.

W Twoim biurze powinna znaleźć się również jakaż żywa zielona roślinka. Nie wymagająca, bo na pewno nie będziesz pamiętać o jej podlewaniu ;) Akcent w postaci żywej rośliny zawsze dobrze wpływa na samopoczucie.

 

Zachowanie

Możesz włożyć wiele wysiłku w stworzenie swojej przestrzeni roboczej. Jednak jeśli nie będziesz o nią dbać, to z biegiem czasu stanie się ona dla Ciebie nieprzyjazna.
Dlatego tak ważne jest po skończonym dniu poświęcić te 10 minut i posprzątać notatki z biurka, zetrzeć kurze i wyrzucić śmieci. Na drugi dzień o wiele lepiej jest wejść do biura, które jest czyste, a na biurku nie ma śladów po kubku z wczorajszą kawą. Wszystkie swoje notatki przypinaj do segregatorów, a te umieszczaj na półce. Ważniejsze notatki oraz pomysły przypinaj na tablicy.

 

Biuro w domu

Kiedy pracujesz w domu, łatwo jest zatrzeć granicę między domem a biurem. Nim się obejrzysz Twoja sypialnia będzie kojarzyć się tylko z pracą, a nie z wypoczynkiem. Tak naprawdę praca w domu jest bardzo ciężka i zorganizowanie przestrzeni roboczej w pokoju często kończy się niepowodzeniem. Jeśli nie możesz poświęcić osobnego pokoju na biuro, w którym będziesz mógł się zamknąć, to będzie jeszcze trudniej.

W tym wypadku wyznacz sobie godziny pracy i po za nimi po prostu nie podchodź do biurka. Nie pozwól żeby Twoje biurko po pracy służyło za stół, na którym jesz kolację. Po skończonej pracy musisz zawsze dokładnie wysprzątać biurko, żeby nic nie przypominało Ci, co jeszcze masz do zrobienia. Dlatego znikają wszelkie notatki, które najlepiej w tym wypadku chować do wyznaczonej szuflady.

 

Podsumowanie

Wypełnienie przedstawionych w artykule reguł zajmuje niewiele czasu, a potrafi znacznie podnieść komfort pracy. Trzymaj się tych kilku zasad, a na pewno szybciej zapanujesz nad porządkiem w swoim biurze :

selekcja – pozbycie się niepotrzebnych rzeczy z biurka
segregacja – umieszczenie notatek oraz rzeczy w odpowiednich miejscach. Np. notatki w segregatorze, długopisy w pojemniku, kartki do drukarki w szufladzie
sprzątanie – regularne utrzymywanie czystości i porządku w miejscu pracy
standaryzacja – wprowadzanie zasad organizujących miejsce pracy (dodawanie podpisów do pojemników z określonymi rzeczami)

Skomentuj

avatar