Jak zaprojektować dobre logo

Logo: znak graficzny, który ma zwracać uwagę, budzić skojarzenia, komunikować wartości, z jakimi marka chce być łączona.
Logo to również kluczowy element identyfikacji wizualnej. Trudno wyobrazić sobie branding prowadzony bez logo, np. w oderwaniu od kolorów, którymi operuje lub stosując tone of voice zupełnie różny niż ten wyznaczany przez logotyp.

Projektowanie logo to tylko pozornie najłatwiejsza część pracy grafika. To, co może wydawać się minimalistycznym, prostym znakiem z napisem w ładnym kolorze, jest często wynikiem wielu godzin researchu, wstępnych projektów i szukania wyrazu dla idei, z jakimi marka chce być łączona.

Jak zaprojektować dobre logo
Najczęstsze błędy w projektowaniu logo

Mimo to wielu początkujących przedsiębiorców, którzy nie doceniają znaczenia i potencjału logo, korzysta z generatorów logo lub decyduje się stworzyć logo online, często bez niezbędnej wiedzy. W takiej sytuacji nietrudno o pomyłki i wpadki wizualne, które tworzą wizerunek mało profesjonalnej firmy.

Jak zrobić logo firmy i uniknąć najpowszechniejszych błędów? Na to pytanie spróbował odpowiedzieć Gareth Hardy, grafik i projektant, autor podręcznika dla projektantów logo (dostępnego tu).
Prezentujemy wam 5 z dziesięciu najpoważniejszych i jednocześnie najczęstszych błędów, jakie można popełnić podczas projektowania logo.

1. Błędy w logo – amatorskie projekty

To niełatwa kwestia. Każdy grafik na pewnym etapie swojego rozwoju zastanawia się, czy już osiągnął poziom profesjonalisty lub ile jeszcze mu do niego brakuje.
Tymczasem to właśnie początkujący i amatorzy mają tendencję do przecenienia swojej wiedzy, podczas gdy wraz ze wzrostem realnej wiedzy i doświadczenia stajemy się coraz bardziej świadomi swoich niedostatków. Paradoks ten, zwany efektem Dunninga-Krugera dotyczy każdego z nas – grafików również.

Nie chodzi o to, że musisz osiągnąć jakiś poziom profesjonalizmu, zanim zaprojektujesz pierwsze logo. Ważne jest natomiast, jak zabierzesz się do pracy nad projektem oraz po jakie rozwiązania sięgniesz.

Właściciele nowych firm i świeżo upieczeni przedsiębiorcy często inwestują w sprzęt potrzebny do prowadzenia swojej działalności, a logo, branding i identyfikacja wizualna spadają na liście priorytetów.
Efektem są logotypy tworzone przez znajomych, w generatorach logo online, przez tanich grafików lub na stronach z konkursami, na które profesjonalistom zwyczajnie szkoda czasu.

Amatorskie, tandetne logo sugeruje, że taka właśnie jest cała firma – mało profesjonalna i mało solidna. O tym związku powinni pamiętać zarówno grafik, jak i jego zleceniodawca.

Jak tworzyć dobre logo dla firmy?
Najczęstsze błędy w projektowaniu logo

 

2. Błędy w logo – podążanie za trendami

A przynajmniej niewolnicze podążanie za trendami. Warto je znać, warto wiedzieć, jak się zmieniają, ale kopiowanie ich z dużą dokładnością w każdym projekcie sprawi, że zaprojektowane przez ciebie logo będzie wyglądało jak z datą produkcji i datą minimalnej trwałości na pierwszym planie.

Dzisiejszy trend jutro stanie się niemodnym przeżytkiem, a przecież logo zostanie z firmą na wiele lat. Dobre logo jest odporne na upływ czasu i zmieniające się trendy, dlatego… postaraj się je zignorować.
Jeśli bezpośrednia konkurencja twojego zleceniodawcy używa logo o amorficznych kształtach, bo aktualnie takie są modne, nie warto ich naśladować. Ty chcesz stworzyć unikalną „charakterystykę” klienta w jego logo.

 

3. Błędy w logo – używanie rastrów

Wydaje się, że grafikom nie trzeba tłumaczyć różnicy między rastrem a wektorem, a jednak użycie tego pierwszego czasem można zauważyć w logo słabej jakości. Dla przypomnienia: grafika rastrowa nie jest skalowalna, czyli przy powiększeniu „pokaże” swoje „części składowe”, piksele. Krawędzie i detale będą rozmywały się i traciły ostrość wraz z powiększaniem pliku, co w dobie projektowania responsywnego jest absolutnie niedopuszczalne.

Oczywiście, że w programach do obróbki grafiki rastrowej (Adobe Photoshop, Gimp) stworzysz logo o dużych rozmiarach i dużej rozdzielczości, ale nigdy nie przewidzisz, gdzie dokładnie i w jakiej wielkości twój projekt będzie używany.
W projekcie logo warto dążyć do uniwersalności: oprócz tego, żeby logo wyglądało dobrze nawet gdy zmienią się trendy, powinno również wyglądać dobrze w każdej wielkości.

 

4. Błędy w logo – używanie wektorów i innych materiałów z darmowych stocków

Kto używa darmowych wektorów do zaprojektowania logo komercyjnej firmy? Na pewno w tej grupie są zarówno początkujący graficy, którzy nie do końca rozpoznają różnice między rodzajami licencji CC lub pracują „na skróty”, i przedsiębiorcy, którzy dla oszczędności postanawiają sami zaprojektować swoje logo.

Nie trzeba wyjaśniać, dlaczego to rozwiązanie się nie sprawdzi. Używanie darmowych wektorów na licencji CC0 nie jest niczym nagannym. Tylko czy na pewno chcesz, aby twoje oryginalne, unikalne logo stworzone na wyłączność bazowało na wektorze, z którego może skorzystać absolutnie każdy?

Projektowanie logo dla grafików
Czego unikać w projektowaniu logo?

 

5. Błędy w logo – projektowanie dla siebie, a nie dla klienta

Nikt nie wątpi w twoją charyzmatyczną osobowość, niebanalny gust i charakterystyczną, unikalną estetykę, której hołdujesz. Super, że znalazłeś nowy font lub zakochałeś się w określonym typie projektów. To oczywiste, że nie możesz się doczekać, żeby ich użyć tylko… czy to na pewno pasuje do wizerunku firmy i wartości marki twojego klienta?

Projektując logo dla firmy pamiętaj, że stanie się ono podstawą brandingu i identyfikacji wizualnej. Skup się na potrzebach klienta i trzymaj się briefu, a unikniesz jednego z najpoważniejszych błędów popełnianych przez grafików.

 

Projektowanie logo – jakich błędów unikać?

Każda marka potrzebuje identyfikacji wizualnej, a każdy grafik chce stworzyć branding, który będzie skuteczny. Nie da się osiągnąć żadnego z tych dwóch bez logo firmy.

Niestety, wciąż wśród wielu przedsiębiorców pokutuje przeświadczenie, że logo może zrobić każdy, w ciągu godziny, za 50 zł, bo wystarczy tylko napis. Część grafików odpuszcza, część dostarcza projekty zgodne ze stawką.

Tymczasem stworzenie dobrego logo wymaga czasu, wiedzy i… kilku szczegółów, które odróżnią profesjonalny logotyp od amatorskiej pracy. O jakości pracy świadczą detale: niewielki poziom kreatywności, brak odwagi, niewolnicze kopiowanie trendów czy projekty, które szybko się zdezaktualizują.

Ważne są także części składowe projektu: wektory, jakich użył grafik oraz sam format obrazu. Nie trzeba nikogo przekonywać, że popularne darmowe wektory, rozpoznawalne przez każdego użytkownika sieci lub rastrowe logo, które po powiększeniu traci ostrość nie świadczą dobrze ani o firmie, która posługuje się takim znakiem, ani o projektancie, który za to odpowiada.

Za tydzień zapraszamy was do drugiej części popularnych błędów popełnianych w logo dla firmy. A jakie są wasze doświadczenia? Co według was jest największym błędem w tworzeniu logo?

Błędy w projektowaniu logo – część 2